Nauka

Čudo za čudom: Pluton ima ledene vulkane i "odmetnute" mjesece

Klix.ba
Patuljasta planeta Pluton svake sedmice otkrije po jednu svoju tajnu, a zahvaljujući kontinuiranoj analizi podataka koje je prije četiri mjeseca sakupila letjelica New Horizons.

Nasa je od sredine jula naučila više od 50 novih činjenica o jednom od najudaljenijih svjetova u našem Sunčevom sistemu, a posljednje informacije sa Plutona otkrivaju njegove ledene vulkane i čudne orbite njegovih mjeseca.

Otkriće ledenih vulkana jedno je od najnevjerovatnijih otkrića koja su se mogla zamisliti samo u snovima astronoma. Prije nekoliko mjeseci potvrđeno je postojanje ledenih planina visokih i do 3.500 metara, a nove fotografije sada otkrivaju najbitnije detalje.

"To su velike planine koje na svojim vrhovima imaju velike rupe. To na Zemlji označava gotovo uvijek istu stvar – vulkan", rekao je Oliver White, član tima New Horizons.

Ipak, za razliku od vulkana na našoj planeti, Plutonovi vulkani izbaciju kombinaciju ledenih materijala kao što su azot, amonijak i metan.

Letjelica New Horizons je prilikom preleta pored Plutona izučila i orbite njegovih mjeseca. Naučnici su na osnovu podataka koji su procesuirani tek nedavno shvatili da, za razliku od našeg Mjeseca, mnogi Plutonovi sateliti nemaju sinhroniziranu putanju sa svojim "domaćinom".

Naime, jedan od satelita u jednoj rotaciji oko Plutona napravi čak 89 okreta oko svoje ose. Zemljin Mjesec za vrijeme jedne rotacije izvrši samo jedan okret oko svoje ose.