NASA

Crna rupa u Mliječnom putu "guta" asteroide

SRNA
Džinovska crna rupa u centru naše galaksije Mliječni put izgleda da "guta" asteroide i pretvara ih u paru, što bi moglo da objasni pojavu čestih "plamenova", saopštili su astronomi na osnovu podataka sa Chandre - teleskopa američke svemirske agencije NASA.

Chandra već nekoliko godina detektuje X-zrake, otprilike jednom dnevno, iz supermasivne crne rupe poznate kao Strijelac A. Plamenovi traju nekoliko sati, a njihova svjetlost rangira se od nekoliko puta do skoro stotinu puta jače od uobičajenog "proizvoda" crne rupe.

"Ljudi sumnjaju da su se asteroidi uopšte mogli formirati u blizini supermasivne crne rupe. Ovo je uzbudljivo otkriće, jer ukazuje da je potreban veliki broj njih da proizvedu te plamenove", rekao je Kastitis Zubovas sa Univerziteta u Leicester.

Naučni tim smatra da postoji oblak oko "Sgr A" koji sadrži bilione (hiljadu milijardi) asteroida i kometa odvojenih od svojih roditeljskih zvijezda. Asteroide, koji prolaze na oko 150 miliona kilometara od crne rupe, što je ugrubo razdaljina između Zemlje i Sunca, razbila bi na komadiće gasna sila crne rupe koju proizvodi njeno gravitaciono polje.

Te komade bi potom trenje pretvorilo u paru, dok prolaze kroz vreli, rijetki gas oko "Sgr A", slično zagrijavanju i sjaju meteora koji pada kroz Zemljinu atmosferu. Pojavljuje se bljesak i potom "crna rupa" proguta ostatke asteroida.

"Orbita asteroida može da se promijeni ako prolazi suviše blizu neke zvijezde ili planete u blizini Sgr A. Ako je bačen ka crnoj rupi, gotov je", kaže  Sergei Nayakshin, koautor studije.

Naučnici procjenjuju da bi asteroidi trebalo da imaju poluprečnik veći od 10 kilometara da bi proizveli plamenove koje može da detektuje Chandra.
"Sgr A", vjerovatno, "konzumira" i manje asteroide koje je teško uočiti jer su njihovi plamenovi slabiji, pa je broj kamenja koje proguta crna rupa veći od onog koji je detektovan, a što se tiče broja asteroida oko nje, možda su u pitanju bilioni.