Razvija se brzo

Detalji o eksperimentalnoj vakcini s Oxforda: Od čega je napravljena i šta uzrokuje

S.H.P.
Vijest o tome da je eksperimentalna vakcina protiv koronavirusa koju je razvio Univerzitet u Oxfordu sigurna i da aktivira imunološki sistem danas je prostrujala u svjetskim medijima kao munja.
U ispitivanju u kojem je učestvovalo 1.077 ljudi pokazalo je da vakcine poizvode antitijela i bijela krvna zrca koja se mogu boriti protiv koronavirusa. Otkrića su vrlo obećavajuća, ali još je prerano reći da li je to dovoljno za zaštitu protiv koronavirusa, prenosi BBC.

Vakcina nazvana ChAdOx1 nCoV-19 razvija se nevjerovatno brzo. Napravljena je od gensko-inženjerijskog virusa koji inače uzrokuje prehladu kod čimpanzi. Virus je izmjenjen tako da ne može izazvati infekcije kod ljudi, te da što više nalikuje koronavirusu. Što znači da vakcina nalikuje koronavirusu i da imunološki sistem može naučiti kako ga napasti.

Kako djeluje?

Naučnici su se, kaže se, do sada bavili samo antitijelima, no oni su samo jedan dio naše imunološke odbrane. Antitijela su mali proteini koje stvara imunološki sistem, a koji se lijepe na površinu virusa. Ta tijela mogu onesposobiti koronavirus.

"T-stanice, vrsta bijelih krvnih stanica, pomažu u koordinaciji imunološkog sistema i zahvaljujući njima on uočava koje su stanice zaražene i uništava ih. Gotovo sve učinkovite vakcine uključuju antitijela i T-stanice. Broj T-stanica dosegao je svoj maksimum 14 dana nakon vakcinacije, a nivo antitijela dosegao je maksimum nakon 28 dana", navodi se.

Studija nije trajala dovoljno dugo da bi se utvrdilo koliko imunitet traje, ali je pokazala da je vakcina sigurna.

"Zaista smo zadovoljni rezultatima koje smo danas objavili. Izuzetno su perspektivni i vjerujemo da može biti dovoljno dobra da zaštiti od koronavirusa", rekao je profesor Andrew Pollard iz istraživačke grupe iz Oxforda.

Studija je pokazala da je 90 posto ljudi razvilo neutralizirajuća antitijela nakon jedne doze vakcine. Samo je deset posto ljudi dobilo je dvije doze.

Da li je vakcina sigurna?

Vakcina protiv koronavirusa je sigurna ali ima određene nus pojave koje nisu opasne. Sedamdeset posto ispitanika je nakon vakcinacije imalo temperaturi ili glavobolju. Istraživači kažu da bi se to moglo riješiti upotrebom paracetamola.

"Ima još mnogo posla prije nego možemo potvrditi hoće li naša vakcina pomoći u obuzdavanju pandemije koronavirusa, ali ovi prvi testovi obećavaju", rekla je profesorica Sarah Gilbert sa Univerziteta u Oxfordu u Velikoj Britaniji.

Glavni cilj daljeg ispitivanja jeste osigurati da je vakcina sigurna za ljude. Studija ne može pokazati može li vakcina spriječiti da se ljudi razbole ili da im se ublaže simptomi COVIDa-19.

Više od 10.000 ljudi sudjelovat će u sljedećoj fazi ispitivanja u Velikoj Britaniji, 30.000 ljudi u SAD-u, kao i 2.000 u Južnoj Africi i 5.000 u Brazilu.

Vakcina protiv koronavirusa mogla bi biti dostupna do kraja godine, no neće biti široko dostupna. Zdravstvenio radnici imat će prioritet kao i ljudi koji izloženi visokom riziku od Covida-19. Nakon toga, početkom 2021. godine počet će i rasprostranjenija vakcinacija.