Ljepota spaja ljude
94

Višegrad živi od ćuprije, čuveni most dnevno posjeti na stotine turista

Piše: E. A.
(Foto: Klix.ba)
Ćuprija na Drini, čuveni most koji je dao sagraditi veliki vezir tadašnjeg Osmanskog carstva Mehmed paša Sokolović jedan je od najljepših arhitektonskih tragova orijentalno-islamske arhitekture u BIH.

Zrači čudesnom ljepotom, spaja ljude i obale, sa njim i oko njega se odvija život. Bez obzira na činjenicu da Višegrad turiste sve više privlači zbog Andrićgrada, oni i dalje posjećuju ovaj grad isključivo zbog ćuprije i njene višestoljetne bezvremenske ljepote.

Sagrađena je u vrijeme kad je Osmansko carstvo bilo na vrhuncu ekonomske, političke, vojne i svake druge moći, a Višegrad imao tu sreću da je veliki vezir Osmanskog carstva bio porijeklom iz ovih krajeva i sin Džemaludin Sinan-bega Sokolovića, kako tvrdi Bilal Memišević koji je prije nekoliko mjeseci javnosti predočio potpuno nove dokaze o porijeklu čuvenog vezira Sokolovića.

Podsjetimo da je Memišević koji je doktorirao na ovoj temi, javnosti predočio faksimil elektronske verzije vlastoručno pisane vakufname u kojoj je paša Sokolović dao svoj i identitet oca, kao važan dokument koji ukazuje na nove činjenice o Mehmed-paši, njegovom djetinjstvu, životu u rodnom selu Sokol i uslovima regrutovanja na osmanski dvor, te životnom putu koji ga je učinio jednim od velikana osmanskog carstva.

Bez obzira na ovakve tvrdnje i različite historijske činjenice, Mehmed paša Sokolović je zauvijek zadužio Višegrađane, poklanjajući im kamenu ćupriju, koja baštini lijepa i teška vremena, svjedoči velikom pokolju Bošnjaka 1992.godine, ali zauvijek ima jednu misiju, spajati ljude i obale.

Mostovi Mimara Sinana

"Kad se govori o ovom i nizu drugih mostova koji su nastali u tom vremenu važno je uzeti u obzir društveno politički, ekonomski, vojni, socijalni i svaki drugi aspekt kojeg je potrebno analizirati i dati odgovore tog vremena i vremena danas. U tom periodu Osmanlije zatiču ove krajeve neuređene i potpuno nesređene i podijeljene. Osmansko carstvo tada dolazi i pravi pospremanje infrastrukturnih projekata na ovom području. Most je odgovor na potrebe vremena u kojem je Osmansko carstvo trebalo da spoji Istok i Zapad, da spoji ljude sa desne i lijeve obale. Danas mi govorimo o autoputevima za područje Balkana koji su potrebni, i u to doba nastaju mostovi kao odgovor na potrebe ljudi, transporta roba, komunikacija. U tom periodu od početka do kraja gradnje od 1571.-1577. godine ovdje je bilo najveće i najorganizovanije gradilište u Osmanskom carstvu", ističe Memišević.

Tehničari, mladi inžinjeri, oni koji su pratili najčuvenijeg arhitektu Osmanskog carstva Mimara Sinana, u to su vrijeme također imali svoje uloge i zadatke. Tada nastaje Most na Žepi, Kozja ćuprija, Arslanagića most u Trebinju.

"A iza tih mostova su stajali ovi mladi ljudi, asistenti, mlade arhitekte koji su uređivali i polagali svoje diplomske ispite u tom periodu. Iza ovog mosta stoji Mehmed paša Sokolović i infrastruktura Osmanskog carstva, gdje se ulagalo u ljude i znanje. Oni do danas služe vremenu i ljudima, čvrsto zidani, kameni mostovi koji su nastali u periodu od 15 godina, jedino je most u Konjicu nastao stotinjak godina kasnije kao kopija ovih mostova", kaže Bilal Memišević.

Umijeće mudrih graditelja sa Mimarom Sinanom, prevazilazi i moćnu tehnologiju današnjice.

"Tehnologija tog vremena je bila itekako na visokom nivou, u to doba moćnija odgovoriiti izazovima vremena nego što mi danas sa ovom tehnologijom koja nam je na raspolaganju možemo da odgovorimo. Često nismo kadri da popravimo ono što su sa tehnologijom onog vremena ljudi uspjeli izgraditi. Danas zbog ovog mosta Višegrad dnevno posjeti na stotine ljudi, na mjesečnoj bazi je to hiljade ljudi, a godišnje hiljadama ljudi. To pomaže njegovim stanovnicima, kao što je u vrijeme kad su građeni ovaj i drugi mostovi pomagalo ljudima da bolje urede život u smislu transporta i komunikacije. Danas im pomaže da dođu do određene zarade, da naprave profit", kaže Bilal Memišević.

Hiljade turista

Dušan Vuković, "stariji" kapetan Žutog broda, koji svako malo Drinskim jezerom proveze turiste na kratko putovanje od pola sata do 45 minuta, pokušava nam objasniti zašto turisti trebaju doći upravo u Višegrad, a ne neko drugo mjesto.

"Ma ovdje svi dolaze zbog mosta. On je ono najljepše, pa koliko je star ovaj most, pogledajte samo kakva je to ljepota. Najbolje se to vidi iz našeg broda, još kad čujete kapetanovu priču, tako je to zanimljivo. Krećemo od ćuprije, pa do Andrićgrada, pa se vidi spomenik Andriću, ljudi koji su čitali knjigu, a i oni koji nisu vole da čuju zanimljive priče kako se gradio most. Obiđete sve i po povratku imate kulu Kraljevića Marka. To je legenda. kažu da je Kraljević Marko kad nije bilo ćuprije s konjem preskakao s jedne obale na drugu. Ma vjerujte, ljudi najviše vole da se slikaju kod mosta, a dolaze nam iz Australije, Kanade, Azije, Turske, iz Srbije, uglavnom ima turista iz cijele Evrope. Sezona traje četiri mjeseca, i ljeto je jako lijepo ovdje", kaže Vuković.

U blizini mosta su i suvenirnice. Lokalni trgovci odlučili su ponuditi turistima različite suvenire, šolje i razglednice kao uspomenu na ćupriju i Andrića koji je opisao u svom čuvenom romanu. Ljubazne gospođe nude suvenire ali i nisu raspoložene za pitanja. Kažu samo da prodaja i nije baš najsjajnija, te da se u Višegradu život uglavnom odvija oko mosta, da nema posla i da ljudi ne žive najbolje.

Dušan nam kaže kako će ove sezone biti određene novine u turističkoj ponudi, kao što su vozić i žičara "zip lajn", koja će se od mjesta Vidikovac spuštati iznad rijeke Drine neposredno uz kompleks Andrićgrada u dužini od oko 450 metara.

"Nadamo se da će više turista da dolazi", kaže Dušan.

Prema dostupnim podacima Višegrad je prošle godine posjetilo između 250.000 i 300.000 turista, a ove godine bi broj turista mogao biti i mnogo veći.