Auto testovi

Testirali smo hibridni Citroën C5 X: Korak ispred udobnih i udobnijih

E. T.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
E. T.
28.02.2023. u 09:08

Udobna u superlativu, Citroënova aktuelna perjanica nameće se kao odlična alternativa za kupce koji iznad svega stavljaju udobnost, a ne mogu „dobaciti“ do automobila iz visoke klase koje predvode Rolls-Royce, Bentley, Maybach... Ne šalimo se.

Bilo je najava, ali iskreno nismo bili previše optimistični da će u staroj francuskoj automobilskoj kompaniji, u kojoj već decenijama preferiraju avangardan pristup, pripremiti treću generaciju nepodignutog modela C5 s kojim će nastaviti priču koja je prestala 2017. godine kada su posljednji primjerci redizajnirane druge generacije Citroënovog predstavnika u D segmentu napustili proizvodne pogone.

Shodno trendovima, Citroënov odgovor (i povratak u D segment) poprilično dobro je prilagođen vremenu u kojem dominiraju manje ili više podignuti automobili, a s novom generacijom modela C5 koji je premijerno predstavljen prošle godine stiglo je i simptomatično slovo X iza kojeg se krije crossover priču u prostranom i praktičnom karoserijskom pakovanju koje koketira s karavanima.

Iako u sjedištu Citroëna u sjevernom predgrađu Pariza kažu da je C5 X začetnik nove klase, nećemo se složiti s njima, jer slično zamišljene automobile s povećanim razmakom između podnice i tla, ali limuzinskom visinom karoserije (koje ćemo uvijek stavljati ispred pomodarskih kutijastih SUV-ova, pogotovo onih koji nemaju AWD pogon) već godinama nudi nekoliko evropskih automobilskih kompanija, čak i s pogonom preko obje osovine. Zašto karavanskim crossoverima, među kojima je sada i C5 X, dajemo prednost? Zato što su na cesti/autocesti tiši, ugodniji i upravljiviji od spomenutih SUV-ova, troše manje goriva, a ne boje se ni neasfaltiranih podloga.

Sa širokim "licem" koje detaljima ponajviše podsjeća na rješenja koja Citroën nudi uz aktuelni C4 (a i on je crossover), C5 X je neznatno kraći od prethodne C5 generacije u karavanskoj verziji i ostatkom svoje vanjštine nas ne asocira na prethodne velike Citroëne koje predvodi legendarni model DS čija su okrugla jednostruka prednja svjetla kasnije zamijenjena dvostrukim, pa je "žaba" tako postala "ajkula". Kako god, dovoljno je drugačiji od konkurencije i punopravno ulazi u veliko društvo Citroënovih modela koji su, tradicionalno, zamišljeni i nacrtani da budu drugačiji, uz prihvaćen rizik da se kao takvi neće dopasti svima.

Automobil koji posmatramo kao trenutno najudobniju opciju u D segmentu sa sobom donosi prostranu, ugodnu i tihu kabinu u tamnim tonovima u kojoj se nije štedjelo pri izboru materijala za oblaganje, a ponuđeni prostor učinio je da visina/širina vozača i putnika ne igraju nikakvu ulogu. Prilikom dizajniranja 7-inčne digitalne instrumentne table u Citroënu su se odlučili za minimalistički pristup, a osoba iza kožom obloženog i grijanog upravljača može računati i na sklopivi „head-up“ display. Pohvalno je što se sistemom grijanja/hlađenja kabine upravlja preko točkića i tastera koji su smješteni ispod naglašeno širokog 12-inčnog displeja multimedijalnog sistema posljednje generacije koji sa sobom donosi navigaciju i poznate aplikacije za povezivanje s mobitelima. Dugu listu standardne opreme možete vidjeti na linku pri kraju teksta.

Nakon više od 1.400 kilometara za sedam dana zaključili smo da kožom obložena i preudobna sjedišta iz Citroënovog programa Advanced Comfort, koja se perfektno prilagođavaju anatomiji osoba koje borave na njima, čine C5 X odličnom alternativom svima koji često putuju daleko, a ne uspijevaju prevazići strah od letenja.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U prilog udobnosti svakako ide i adaptivni ovjes s amortizerima koji su potpomognuti hidrauličnim graničnicima, što učinkom asocira na hidropneumatsko rješenje koje je Citroën posljednji put nudio uz snažnije verzije prethodnog C5. Ovjes je primarno podešen da sve neravnine ispod točkova zadrži izvan putničkog prostora, što mu veoma dobro ide od ruke, ali ne čini da C5 X bude ljuljuškav automobil koji se dobro snalazi samo na pravcima. Čak i bez aktiviranog radnog programa Sport koji dodatno ukrućuje „noge“ i minimizira naginjanje velike i teške karoserije, uz magiju Citroënovih inžinjera, precizno upravljanje i odlično odabrane gume C5 X se u različitim zavojima snalazio iznad svih očekivanja. Bez asistencije ESP-a i nervoze u situacijama u kojima smo mislili da će neka od osovina sigurno krenuti svojim putem, na kraju smo se osjećali kao da vozimo mali okretni C2.

Dok čekamo da Citroën predstavi novu blagu hibridnu pogonsku opciju (MHEV) s kojom će zamijeniti dosadašnji 1,6-litarski četverocilindarski turbobenzinac (180 KS), C5 X se može dobiti uz 1,2-litarski trocilindarski turbobenzinski motor (130 KS) ili 1,6-litarski turbobenzinski četverocilindarski motor potpomognut s elektromotorom u kućištu uglađenog 8-stepenog automatskog mjenjača.

Testni primjerak pokretala je spomenuta hibridna kombinacija iz PHEV kategorije (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), jer se baterije pored dopunjavanja u samoj vožnji mogu dopunjavati i na vanjskim izvorima električne energije, od kućne utičnice do javnih punjača. Turbobenzinac razvija 180, elektromotor 110 KS, a najveća kombinovana snaga iznosi 224 KS i 360 Nm, što Citroënovoj 4,8-metarskoj perjanici osigurava solidne performanse. Oba motora pokreću samo prednju osovinu.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Izrazito niske temperature zraka (duboko ispod nula stepeni Celzijusa) koje su nas pratile tijekom cijelog testa nisu išle na ruku baterijama ispod prtljažnika, pa smo (uz nužno grijanje kabine) bez asistiranja motora s unutrašnjim sagorijevanjem u lagodnom ritmu prelazili manje od 30 kilometara. Poučeni iskustvom koje smo imali s nekim drugim hibridnim i električnim automobilima, uvjereni smo da bi elektrificirani C5 X pri povoljnijim temperaturama zraka samo „na struju“ prelazio više od 50 kilometara.

Bez insistiranja na vožnji bez učešća turbobenzinca, C5 X je u radnom programu Hybrid (kada se u nastupu smjenjuju motor i elektromotor) trošio od 4,1 do 8,2 litara benzina na 100 kilometara, što je dobar rezultat s obzirom na ponuđene performanse u različitim režimima. Nismo se uspjeli približiti tvornički deklarisanoj prosječnoj potrošnji, što nije ni bitno, jer su posljednja istraživanja u SAD-u i zemljama Evropske unije pokazala da mali procenat vlasnika svoje PHEV-ove redovno puni na vanjskim izvorima električne energije, što bi osiguralo više kilometara „na struju“, a manje na benzin i opravdalo razliku u cijeni između „Plug-in“ hibrida i komparativnih konvencionalnih opcija.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Za sve koji kod kuće ili na radnom mjestu nemaju raspoloživ izvor električne energije za punjenje baterija, niti imaju vremena za česte odlaske i čekanje na javnim punjačima, u Citroënu su (pored uobičajenog dopunjavanja koje pokreće svako skidanje stopala s papučice gasa i usporavanje) pripremili i sistem za intenzivnije dopunjavanje baterija u vožnji koji se krije iza naziva ë-SAVE. Razlog? Imati dovoljno „struje“ za vožnju u zonama s nultom tolerancijom prema motorima s unutrašnjim sagorijevanjem. Dame i gospoda koji imaju prostor i vrijeme za punjenje baterije kada automobil ne koriste treba da znaju da će uz opcioni punjač (7,4 kW) za potpuno punjenje prazne baterije trebati manje od dva sata, a u najsporijem scenariju baterija će biti puna za nešto više od sedam sati.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Citroën dakle ima još jedan neobičan automobil koji na optimalan način spaja nekoliko različitih ideja i usput potvrđuje višedecenijsku opredijeljenost kompanije da prije svega ostalog pravi naglašeno udobne automobile. Ako je tu i tamo i bio poneki „deux chevron“ s izgledom karoserije i detaljima u kabini koji nije bio u duhu Citroëna, profinjeni C5 X definitivno nije među njima. Uz trenutnu akcijsku cijenu i važeću subvenciju za kupovinu hibridnog ili električnog automobila u većem bh. entitetu, za identičan „brisač daljina“ treba izdvojiti 105.998 KM.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Citroën C5 X Shine Pack Hybrid 225 ë-EAT8

  • Cijena osnovnog modela (C5 X Feel Pack 1.2 PureTech 130 EAT8): 74.849 KM

  • Cijena testnog modela s popustom: 110.998 KM (važi do 30.04.2023. godine)

  • Motor: Četverocilindarski, benzinski, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.598 ccm, direktno ubrizgavanje goriva, turbopunjač, četiri ventila po cilindru. Najveća snaga 132 kW – 180 KS pri 6.000 obr/min. Najveći obrtni moment 250 Nm pri 1.750 obr/min.

  • Elektromotor: Smješten naprijed. Najveća snaga 81 kW – 110 KS pri 2.500 obr/min. Najveći obrtni moment 320 Nm od 500 do 2.500 obr/min. Najveća kombinovana snaga i vrijednost obrtnog momenta: 165 kW – 224 KS i 360 Nm. Kapacitet baterije: 12,4 kWh.

  • Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine (2WD). 8-stepeni automatski mjenjač. 19-inčne aluminijske felge, gume 205/55 R19 97V (Good Year UltraGrip Performance+, M+S).

  • Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 7,9 s. Najveća brzina – 233 km/h. Prosječna potrošnja na testu – 6,1 l/100 km. Tvornički deklarisana prosječna potrošnja (WLTP): 1,5 l/100 km. Zapremina rezervoara za gorivo – 40 l. Prosječna emisija CO² (WLTP) – 34 g/km. Električni domet (WLTP): do 55 kilometara.

  • Dimenzije: Dužina – 4.805 mm. Širina – 1.865 mm. Visina – 1.485 mm. Međuosovinsko rastojanje – 2.785 mm. Zapremina prtljažnika – od 485 do 1.580 litara. Masa praznog vozila – 1.826 kg. Ukupna dozvoljena masa vozila – 2.185 kg.

  • Serijska oprema: Citroën C5 X Shine Pack Hybrid 225 ë-EAT8

  • Opciona oprema: Crna metalik boja Perla Nera (1.379 KM), grijano vjetrobransko staklo (689 KM), ugrađeni punjač 7,4 kW (985 KM), uzdužni krovni nosači u sjajnoj crnoj boji (394 KM), kabl za punjenje načina 3 za punjenje na stanici Wallbox 32A (788 KM).

  • Garancije: Dvije godine opšta, tri godine na boju, 12 godina na karoseriju, osam godina ili 160.000 kilometara za bateriju do 70 posto napunjenosti.

137