Fanovi razočarani
22

Pogledali smo novi film Danisa Tanovića: Triler koji svakoga ostavlja ravnodušnim

Piše: Ines Mrenica
Spoiler alert! Fanovi bestsellera Jamesa Pattersona i Lize Marklund širom svijeta razočarani su "mlakim" filmom lišenim akcije i napetosti. Filmska adaptacija romana "The Postcard Killings“ (2020.) trebalo je da bude realizirana u vidu vrhunskog trilera, ali su ga loš scenarij, pa naposlijetku i režijska nemaštovitost, gurnuli u okvire osrednje skandinavske kriminalističke serije.

Priča je posjedovala sve elemente vrhunskog trilera. Prije svega, ubicu koji likividira mlade ljubavne parove tako što im sofisticiranom aparaturom isisa svu krv iz organizma, ostavljajući ih u pozama, koje imitiraju prizore iz umjetničkih djela, sa osakaćenim dijelovima tijela. Rukopis masovnog ubice, razglednice koje šalje s kodiranim porukama i činjenica da biva otkriven puno prije kraja filma, podsjećala je na postavku stvari u filmu "Se7en“ (1997.) Davida Finchera. Razglednice su podsjećale na Zodijaka, a sklonost slikarstvu je asocirala na izopačenog Hannibala. Sve je obećavalo, ali je nešto s filmom pošlo po zlu.

No, šta piše na razglednicama?

Prekaljeni njujorški detektiv Jacob Kanon (Jeffrey Dean Morgan) istražuje ubistvo kćeri i zeta na medenom mjesecu, kojeg su novopečeni mladenci odlučili provesti u Londonu. Koristeći profesionalne vještine i mrežu kontakata, udružuje se sa skandinavskom novinarkom Dessie (Cush Jumbo) i evropskim policijskim službenicima. Otkriva ključne detalje zločina koji se događaju u različitim gradovima, među kojima su Madrid, Stokholm i Minhen, a pri čemu mu pomaže i otuđena supruga (Famke Janssen). Žrtve su u pravilu mladi bračni parovi koji će završiti u bešćutnim rukama perverznih ubica i biti iskorišteni kao predmet osvete ostatku svijeta za traume koje su im nanesene u djetinjstvu.

Traume datiraju iz vremena kada ih je njihov despotski otac tjerao da s njim obilaze muzeje. Radi se o sestri i bratu, koji su u incestuoznom odnosu i partneri u zločinu, a koji su sa nama od početka filma, na svom evropskom proputovanju. Filmom "The Postcard Killings“ se pokušao izbalansirati evropski šarm i američko štancanje kriminalističkih priča, međutim teško je ponoviti ono što se uspjelo književnom i filmskom senzacijom "Millenium“ Stiega Larssona, posebno u slučaju predbiografije likova koja zalazi u disfunkcionalnu porodičnu perverziju. Primjerice, američka verzija filma "A Girl With the Dragon Tatoo“ (2011.) s Danielom Craigom i Rooney Mara, uspjela je vratiti budžet filma i donijela je producentima 150 miliona dolara zarade, iako su svi bili više oduševljani švedskom produkcijom filmske trilogije.

Iako film okuplja odličnu glumačku ekipu na čelu s Jeffreyjem Deanom Morganom, kojeg se sjećamo iz "Uvoda u anatomiju“, serije "Walking Dead“ i nedavnog HBO projekta "Watchmen“, triler "The Postcard Killings“ je film u kojem glumci u nedostatku motivacije neuvjerljivo izgovaraju svoje replike, uništavajući i posljednju mrvicu nade da bi se mogla razviti bilo kakva napetost u priči, zbog koje inače gledamo detektivske serije i filmove.

U trenutku kada saznamo ko su ubice, već smo zabrazdili u dokolicu, pa nam je pomalo i svejedno za ishod bilo čije sudbine u priči. Tim prije, što se se ubistva ne događaju pred kamerom. I kada vidimo scene zločina, pred nama su leševi o kojima ne znamo ništa i izostaje bilo kakva emotivna reakcija, jer je nemaju ni detektivi, čak ni u vidu gađenja. Problem je scenarističke prirode (adaptaciju romana su uradili Andrew Ster i Ellen Brown Furman), pri čemu je pitanje koliko se rediteljski moglo intervenisati na tromoj radnji. Ponekad se dogodi da dobar scenarij rezultira lošim filmom, ali se od lošeg scenarija zasigurno ne može napraviti dobar film.

James Patterson
James Patterson

Neke od prethodnih uspješnih filmskih adaptacija Pattersonovih romana su "Kiss the Girls“(1997.), s Morganom Freemanom i Ashley Judd, "Along Came a Spider“ (2001.), u kojem je također učešće uzeo glumac Freeman i "Alex Cross“ iz 2012. godine. Patterson je "The Postcards Killings“ napisao 2010. i prodao, kao i sve svoje knjige, u višemilionskim primjercima. Kritika je ekranizaciju književne uspješnice "sahranila“, a među respektabilnim stranicama koje su to učinile su Variety i The Hollywood Reporter. Neki su išli toliko daleko da su ironično molili da se, ako je to ikako moguće "razglednica vrati natrag pošiljatelju“.

Ničiji neuspjeh

Tanović, koji je svoj profesionalni vrhunac doživio kada je 2002. godine nagrađen Oscarom za „Ničiju zemlju“, potvrđuje činjenicu da evropski reditelji uglavnom teško funkcionišu u uslovima koje pred njih stavlja nemilosrdna filmska industrija, karakteristična za američko (pa i britansko) podneblje, u kojoj se sve svodi na povrat uloženog novca na kino blagajnama.

Branko Đurić i Rene Bitorajac u filmu
Branko Đurić i Rene Bitorajac u filmu "Ničija zemlja“ (2001.)

Filmovi se rijetko gdje u svijetu snimaju na način da pred njihovim autorima ne stoji pritisak u vidu očekivanja producenata da opravdaju budžet interesom publike i zadovoljavajućim brojem prodanih kino ulaznica. Tog stresa danas u holivudskoj industriji nije pošteđen ni Tom Cruise, što se u Bosni i Hercegovini čini potpuno nevjerovatnim podatkom. Bosanskohercegovački film, iako na koljenima i politički zanemaren, stvar je koja se godinama sagledava s domoljubnog aspekta i kao promocija opstanka države, a najmanje s ekonomskog aspekta. Film je, prije svega, posao i svako ko bi danas htio razgovarati o umjetnosti, nakon filma odgledanog u kinu obično završi usred prosutih kokica, a kod kuće na Netflixu.

Rečenica koju je Tanović rekao u dvorani Dolby u Hollywoodu prilikom preuzimanja zlatnog kipića iz ruku Sharon Stone, učinila je da svaki bosanski film nakon Oscara u našoj percepciji mora biti izvrstan. "Ovo je za moju zemlju, za Bosnu!“ je nametnula prešutno pravilo po kojem je propitivanje kvalitete bilo čega što se snima od javnog novca u BiH skoro pa nepotrebno, a odgovaranje na novinarska pitanja često se odvija u atmosferi zamišljenih konopa između sagovornika, konopa koji inače dijeli crveni tepih od pozicije pressa. Na Tanovićevom uspjehu se razmahala plejada filmskih radnika koji su se počeli ponašati privatno na javnim fondovima i u kulturnim institucijama države, ne odgovarajući nikome.

Za to vrijeme uglavnom je samo Tanović taj koji je u stanju izaći na tržište i kao reditelj igrati nemilosrdne box office utakmice. Zato, na kraju kraju krajeva, ima pravo i na neuspjeh, ali će ga kod kuće uvijek dočekati atmosfera u kojoj je svaki njegov uspjeh - uspjeh države, a neuspjeh - samo njegov.