Borba sa sistemom
6

Šarović: Potrošači su nedovoljno zaštićeni, potrebna je radikalna promjena

Piše: M. N.
Mirko Šarović (Foto: N. G./Klix.ba)
Mirko Šarović (Foto: N. G./Klix.ba)
Potrošači u BiH nisu dovoljno zaštićeni, a broj žalbi i prigovora koje upućuju institucijama na entitetskom i državnom nivou u oblasti ekonomskih usluga isporuke toplotne i električne energije i drugih javnih servisa i usluga se povećava iz godine u godinu, što ukazuje na to da je stanje alarmantno.

Situacija u Republici Srpskoj je nešto bolja jer su vlasti ovog entiteta donijele Zakon o zaštiti potrošača 2010. godine i dobro se implementira, dok je u FBiH na snazi zakon iz 2006. godine koji nije usklađen sa standardima EU koji se mijenjaju.

"Svjetski dan potrošača koji se obilježava 15. marta u BiH se slavi 12 godina, od kada je usvojen zakon. Bio je to jedan od prvih reformskih zakona koje je BiH donijela, gdje smo se obavezali da ćemo zaštitu potrošača prilagođavati standardima EU. Implementacija samog zakona je spora, a stanje zaštite potrošača je nezadovoljavajuće te je potrebna radikalna, dramatična promjena", rekao je ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović.

Danas je održana sjednica Vijeća zaštite potrošača BiH koje je prvi put ove godine uvršteno u Budžet BiH. Ministar Šarović ističe da su sredstva simbolična, ali da su važna kako bi se radilo na poboljšanju situacije i promjeni zakonodavstva.

Predsjednik Udruženja Futura iz Mostara, koje se bavi zaštitom potrošača, Marin Bago kazao je kako je postignuta saglasnost da se mora poboljšati zakon na državnom nivou koji će doprinijeti boljoj zaštiti potrošača u javnim uslugama, zdravstvu, obrazovanju, trgovini i turizmu te da je na tome potrebno raditi na godišnjem nivou s obzirom na to da je riječ o dinamičnoj oblasti.

"U posljednje vrijeme potrošači su svjesniji svojih prava, traže svoja prava i dolaze u sukob sa sistemom kojem prestaju vjerovati ako im ne pomogne, što se nerijetko i desi. U FBiH, za razliku od RS-a, imamo problem na terenu, jer ne možemo pomoći potrošačima. Jedan od ključnih problema je različito ponašanje inspekcije pa naprimjer kod tehničke ispravnosti proizvoda postoji garancija koju nudi država, u trajanju od dvije godine. To znači da bez obzira na to u kojoj fazi se pokvarila npr. mašina za veš, imate pravo tražiti povrat novca, novu mašinu ili servis. U RS-u to funkcioniše, a u FBiH morate slati razne dopise i na kraju opet pristati na servis uprkos državnoj garanciji", rekao je Bago.

Marin Bago
Marin Bago

Istakao je kako u RS-u udruženja potrošača učestvuju u komisijama bez kojih se ne mogu mijenjati cijene proizvoda i usluga te razmatraju prigovore potrošača, dok u FBiH sve prolazi i ako potrošač želi pravdu mora tužiti preduzeće.

"Također, u BiH imamo fenomen puzajućeg poskupljenja. Trgovci koriste vakuum i svaku priliku za povećanje cijena. Kada uzmete bilo koji proizvod i poredite njegovu cijenu od prije tri, četiri ili pet godina, vidjet ćete da je poskupio trostruko bez opravdanja. Potrošačka korpa za četveročlanu porodicu sada iznosi blizu 2.000 KM, što je strašno", kazao je Bago.

Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Prvi je put Svjetski dan prava potrošača obilježen 15. marta 1983. godine. Dvije godine kasnije, 9. aprila 1985. godine, nakon desetljeća upornog i uspješnog lobiranja Consumer Internationala, Glavna skupština Ujedinjenih naroda usvojila je Rezoluciju 39/248, u sklopu koje je usvojen i UN-ov vodič za zaštitu potrošača.

Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu robe i usluga: pravo na sigurnost robe i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor robe i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.