Utjecaj inflacije
283

Online kupovina u julu je postala skuplja za 3,1 posto

M. P.
Najviše su rasle cijene odjeće, lijekova i sportske opreme/Foto: Shutterstock
Najviše su rasle cijene odjeće, lijekova i sportske opreme/Foto: Shutterstock
Zahvaljujući ekonomskim procvatima i padovima, e-trgovina je dugo bila praktično imuna na inflatorne pritiske, a prosječne online cijene padale su svake godine između 2015. i 2019. No, koronavirus je okončao taj nekad pouzdan trend.

Online cijene skočile su u julu za 3,1 posto u odnosu na prethodnu godinu, prema izvještaju koji je objavio Adobe. Od 18 kategorija obuhvaćenih Adobeovim indeksom digitalne ekonomije, sve osim šest zabilježile su skok cijena prošlog mjeseca. Rast cijena bio je najdramatičniji u julu za odjeću, lijekove bez recepta i sportsku robu.

"Prije koronavirusa mislim da nije bilo inflacije. Ona je bila isključivo deflatorna", rekao je za CNN Austan Goolsbee, bivši Obamin savjetnik koji je pomogao Adobeu u razvoju indeksa.

Ovo nije jednomjesečna greška. Mrežne cijene počele su rasti ubrzo nakon izbijanja pandemije u martu 2020. i taj se trend nastavio.

Adobe je otkrio da su online cijene porasle za 2,3 posto tokom 12 mjeseci, zaključno s junom, a da su u julu zabilježile zamah. To označava oštar preokret od historijskog trenda prije koronavirusa. I Između 2015. i 2019. online cijene padale su u prosjeku za 3,9 posto svake godine.

"Centralna banka bi apsolutno trebala obratiti pažnju na ono što se događa na internetu", rekao je Goolsbee.

Mrežna inflacija velika je stvar jer se pad cijena e-trgovine često navodi kao glavni razlog zašto bi se inflacija na kraju trebala vratiti na zdrave nivoe.

Dugo je bilo jeftinije kupovati stvari putem interneta nego u lokalnim trgovinama. To je djelomično zato što kupci mogu brzo i jednostavno pronaći web stranice koje nude najbolje ponude. Potrošači ne moraju čak ni napuštati kauč da bi kupovali.

Ipak, u julu su godišnje cijene naglo porasle za online odjeću (15,3%), lijekove bez recepta (5,7%) i sportsku opremu (3,5%), kažu iz Adobea. Ostale kategorije su se vratile svojim deflatornim trendovima. U julu su online cijene pale za računare (-7%), igračke (-4%) i kancelarijski materijal (-2,5%).

Međutim, čak i u područjima gdje su cijene pale, to nije bilo tako brzo kao obično. Adobe je rekao da su cijene elektronike na mreži pale za 2 posto tokom 12 mjeseci do kraja jula. To je oštar kontrast u odnosu na historijski prosječni pad cijena elektroničke cijene za 2015-2019. od 9 posto.

Adobe mjesečno prati online cijene od 2014. godine, ali je tek prošlog mjeseca počeo objavljivati podatke o inflaciji e-trgovine. Ranije je Adobe te podatke dijelio gotovo isključivo s vladinim agencijama i akademicima.

Inflacija koju mjeri vlada, uključujući i kupovinu putem interneta, u posljednje je vrijeme sve veća. Potrošačke cijene u SAD-u skočile su za 5,4 posto u 12 mjeseci koji su završili u julu. To je povezano s junom za najbržu godišnju inflaciju potrošača od 2008. godine.

Predsjednik Centralne banke Jerome Powell kazao je da je inflacija vjerovatno prolazna, da se hladi kako se ekonomija ponovo otvara. Kao dokaz je ukazao na dramatičan rast i kasniji pad cijena drvne građe. Powell je, međutim, priznao da postoji rizik da Centralna banka i investitori griješe i da se inflacija zadržava duže nego što se očekivalo.

Izvršni direktori kompanija BlackRock (BLK) i JPMorgan (JPM) nedavno su rekli da ne misle da će inflacija biti privremena. Rasprava o inflaciji postala je politički fudbal, a republikanci su napali demokrate zbog povećanja cijena namirnica i školskog pribora.