Intervju
418

Kahriman: BH Telecom nastavlja investirati u nove servise i usluge i ostaje lider na tržištu

R. D.
Sedin Kahriman (Foto: T. S./Klix.ba)
Sedin Kahriman (Foto: T. S./Klix.ba)
Šta je godina iza nas značila za BH Telecom, a šta nam donosi ova 2021. za portal Klix.ba govorio je generalni direktor ove kompanije Sedin Kahriman.

Iz ove perspektive, kakva je za BH Telecom bila prošla godina te kakve poslovne rezultate očekujete? Nažalost, zbog pandemije Covid-19, 2020. godina je bila vrlo izazovna i zahtjevna za BH Telecom. Početak godine je obilježio dobar poslovni rezultat koji je za nas predstavljao potvrdu dobrih poslovnih odluka i aktivnosti koje smo poduzeli u 2019. godini. Međutim, pandemija je znatno utjecala na ukupno društvo, kretanja, privredu i ekonomiju. U skladu s tim, i mi smo svoje aktivnosti preusmjerili na zaštitu zdravlja zaposlenika i korisnika te se dodatno angažirali na osiguravanju kontinuiteta servisa BH Telecoma koji su u stanju prirodne nesreće morali biti na najvišem nivou.

Svjesni uloge i značaja telekomunikacijskog sistema i naše kompanije, Uprava BH Telecoma je u vrlo osjetljivom proteklom periodu u puni fokus postavila naše korisnike i naše radnike te uložila ogromne napore u cilju zaštite života i zdravlja naših radnika, kao i zaštite poslovanja kompanije. Već smo u februaru 2020. godine aktivirali štab CZ i poduzeli konkretne korake i mjere. Donijeli smo niz odluka i poduzeli veliki broj aktivnosti koje su omogućile da se prevaziđu trenutne okolnosti, a kako bi telekomunikacioni sistem i ICT rješenja doprinijeli održanju kontinuiteta poslovanja i podrške privredi, poslovnoj zajednici, obrazovnoj zajednici i zdravstvenom sistemu u vanrednim okolnostima.

Novi trogodišnji plan poslovanja (Foto: T. S./Klix.ba)
Novi trogodišnji plan poslovanja (Foto: T. S./Klix.ba)

Detaljnom analizom utvrdili smo da je u 2020. godini pandemija negativno utjecala na bruto dobit BH Telecoma u iznosu od 13,8 miliona KM, a ukupan prihod je manji za 19 miliona KM, odnosno 4,6%. Najveći pad prihoda zabilježen je u mjesecima tokom kojih je na snazi bilo stanje prirodne nesreće i to uglavnom u segmentu mobilnih prepaid korisnika i veleprodaje. Izostanak turističke sezone i smanjenje broja korisnika u tom segmentu, kao i smanjen prihod od veleprodaje su doprinijeli značajnom umanjenju prihoda. Uprava BH Telecoma je za vrijeme stanja prirodne nesreće usvojila akcioni plan sa ciljem ostvarenja planskih stavki i što većeg prihoda, kao i racionalizacije troškova, te nas ohrabruju postignuti rezultati nakon proglašenja prestanka prirodne nesreće. Imajući u vidu sve okolnosti poslovanja u 2020. godini, mogu reći da su rezultati BH Telecoma zadovoljavajući te da poslovnu godinu završavamo sa ostvarenih 453 miliona KM prihoda i 46 miliona KM dobiti.

Koliko je pandemija koronavirusa utjecala na poslovanje te da li je ona povećala prodaju vaših usluga, što je neki narativ u ovom sektoru?

Pandemija jeste utjecala na naše poslovanje, ali smo se zaista vrlo dobro i brzo snašli, što je i očekivano od tehnološkog lidera poput BH Telecoma. Moram istaći da smo, ne gledajući ekonomske aspekte, svim našim poslovnim korisnicima i korisnicima u mobilnom i porodičnom segmentu omogućili besplatno korištenje servisa i platformi u cilju olakšavanja svakodnevnih aktivnosti i nesmetanog odvijanja poslovnih procesa. Također smo obrazovnim institucijama stavili na raspolaganje naše resurse i za skoro 5.000 učenika širom BiH osigurali besplatan pristup internetu i potrebnu računarsku opremu. Kada je riječ o prodaji usluga BH Telecoma, u 2020. godini smo zabilježili značajan porast broja postpaid korisnika u mobilnom segmentu, kao i značajan porast prodaje usluga u poslovnom segmentu, a u porodičnom segmentu bilježimo kontinuiran prirast broja korisnika, prije svega korisnika usluge Moja TV zbog činjenice da nudimo najatraktivnije sadržaje na našoj platformi, između ostalog i najgledanije sportske sadržaje.

Nema najava privatizacije BH Telecoma (Foto: T. S./Klix.ba)
Nema najava privatizacije BH Telecoma (Foto: T. S./Klix.ba)

Koji su planovi BH Telecoma za naredni period, posebno 2021. godinu? Napravili smo trogodišnji plan poslovanja s fokusom na 2021. godinu, koji je, uz adekvatne procjene i prihvatanje određenih rizika, zaista ambiciozan. Imamo listu započetih investicija u iznosu od 115 miliona KM i planirane investicije više od 160 miliona KM. Ovo podrazumijeva, direktno i indirektno, utjecaj na domaću privredu, na angažman domaćih kompanija i ostalih učesnika na izgradnji pristupnih mreža, baznih stanica i unapređenju postojećih sistema. Na našoj poslovno-tehnološkoj konferenciji, koja je održana u online formatu 5. septembra, predstavili smo planove za naredni period koji, između ostalog, uključuje izgradnju platforme za content, izgradnju platforme za start-up projekte, kao i kreiranje jednog novog eko sistema u saradnji s našim partnerima te širenje portfolija usluga. S velikim kompanijama kao što su Microsoft, Oracle, Cisco i Sap te 15 domaćih IT kompanija planiramo zajednički kreirati najsofisticiranija rješenja za tržišta u BiH i izvan BiH. U toku je projekt značajnog unapređenja IPTV platforme, kojim bi se pružanje usluga Moje TV podiglo na viši nivo i čiji završetak očekujemo polovinom 2021. godine, a sve u cilju postizanja većeg zadovoljstva korisnika. Istovremeno, u toku su projekti implementacije IoT usluga u više regija BiH za Smart City rješenja. Projekti od kojih očekujemo unapređenja, u smislu korisničkog iskustva, su uvođenje nove korisničke opreme za multimedijalne korisnike, unapređenje prepaid platforme te daljnji razvoj novih digitalnih kanala pristupa korisnicima putem naših web i aplikativnih kanala.

S obzirom na to da smo ambiciozno investirali u razvoj mrežne infrastrukture i kreiranje novih usluga te da se nadamo stabilizaciji privrednih aktivnosti u zemlji, u 2021. godini očekujemo porast prihoda i dobiti.

Kakvo je stanje na telekomunikacijskom tržištu u BiH, da li prema vašem mišljenju nedostaje subjekata koji bi dodatno pojačali tržišnu utakmicu?

Konkurencija je uvijek poželjna jer vas potiče na razvoj, ulaganje i kreiranje novih, konkurentnijih rješenja i usluga za korisnike. Međutim, važno je da je to zdrava konkurencija i da se odvija na uređenom tržištu na kojem postoje pravila i odnosi koji se poštuju. Na svakom tržištu uvijek ima prostora za zdravu konkurenciju koja će korisnicima omogućiti najsavremenije i najpovoljnije usluge koje su u skladu s njihovim zahtjevima i svjetskim standardima.
Otvaramo nova tržišta (Foto: T. S./Klix.ba)
Otvaramo nova tržišta (Foto: T. S./Klix.ba)

Kako komentarišete stalne najave prodaje državnog kapitala u BH Telecomu, odnosno kakav je stav menadžmenta kompanije? Već duži period ne postoji nijedan "ozbiljan" komentar ili najava privatizacije BH Telecoma, niti se naša kompanija nalazi u bilo kakvim planovima privatizacije. Smjer u kojem se BH Telecom kreće je smjer diverzifikacije poslovanja i otvaranja novih tržišta poslovanja, a za što imamo punu podršku i Vlade FBiH kao većinskog vlasnika.

Izazovna godina je iza BH Telecoma (Foto: T. S./Klix.ba)
Izazovna godina je iza BH Telecoma (Foto: T. S./Klix.ba)

U javnosti se pojavila informacija da ste imenovani za v. d. predsjednika Kantonalnog odbora SDA Sarajevo. Molimo vaš komentar. Dana 22. januara upoznat sam da je Predsjedništvo Stranke demokratske akcije donijelo odluku i da sam izabran za v. d. predsjednika Kantonalnog odbora SDA Sarajevo. Radi se o privremenoj poziciji i izbor za mene predstavlja iznimnu čast te ujedno i izuzetno veliku odgovornost. Već prvi radni dan nakon objave ove informacije, 25. januara, sam pokrenuo proceduru provjere sukoba interesa prema nadležnim institucijama, komisijama i CIK-u BiH. O poduzetim aktivnostima sam posebnim aktom informisao generalnog sekretara SDA. Pored toga, uputio sam informaciju i Nadzornom odboru BH Telecoma. Nakon dobijanja mišljenja nadležnih institucija, odredit ću se o daljim aktivnostima.