Značajan projekt
61

Sarajevo: Provjerili smo dokle se došlo s Prvom transverzalom i Južnom longitudinalom

B. R.
Trasa Prve transverzale i Južne longitudinale (Ilustracija: A. L./Klix.ba) (Foto: I. Š./Klix.ba)
Trasa Prve transverzale i Južne longitudinale (Ilustracija: A. L./Klix.ba) (Foto: I. Š./Klix.ba)
Prva transverzala i Južna longitudinala su saobraćajnice za koje nadležni smatraju da će se njima značajno poboljšati saobraćaj u Kantonu Sarajevo. Provjerili smo u kojoj je fazi izgradnja ovih saobraćajnica.
Njihova izgradnja je počela prije rata, a periodično se nastavlja nakon rata do danas. Kanton će se izgradnjom ovih saobraćajnica mnogo bolje povezati te će se olakšati ulazak i izlazak iz grada. To se prvenstveno odnosi na Prvu transverzalu, a postoji još 12 transverzala. Riječ je o cestama koje sijeku glavnu gradsku saobraćajnicu.

Prva transverzala

Pojedine dionice Prve transverzale su izgrađene, pojedine su u izgradnji (što je slučaj s tunelom Kobilja Glava) i izgradnja pojedinih dionica tek treba započeti. Ovom cestom sa po dvije trake u oba smjera povezat će se centar grada i Vogošća, gdje će biti priključak na autoput Koridor 5C.

Naime, početak trase Prve transverzale je kod raskrsnice gdje su Srednja mašinska tehnička škola i Ambasada Sjedinjenih Američkih Država. Nastavlja se pored Željezničke stanice do marketa Penny, odakle se pruža zelenim pojasom između Koševskog Brda i Velešića. Od Velešića je trasa preko Kobilje Glave, a potom preko područja između Hotonja i Vogošće, gdje će se Prva transverzala povezati s Vogošćanskom petljom, tj. s autoputem.

Trasa Prve transverzale (Ilustracija: A. L./Klix.ba)
Trasa Prve transverzale (Ilustracija: A. L./Klix.ba)

Ukupna dužina ove saobraćajnice bit će 10 kilometara, a planirano je da njenom trasom do Šipa saobraća tramvaj. Trenutno je Vogošća s ostatkom Kantona Sarajevo povezana cestama preko Koševa i preko Rajlovca. To su ceste sa po jednom trakom u oba smjera na kojima su česte saobraćajne gužve. Posebno je to slučaj sa cestom preko Koševa. Zbog toga se očekuje da će se gužve značajno smanjiti Prvom transverzalom.

Izgrađene su dionica Prve transverzale od raskrsnice gdje su Srednja mašinska tehnička škola i Ambasada SAD-a do raskrsnice kod Željezničke stanice te dionica od naselja Šip do ulaza u tunel Kobilja Glava čija dužina će biti 700 metara. Obje izgrađene dionice su duge nešto više od jedan kilometar. Za sve ostale dionice se čeka početak izgradnje.

Direktorica kantonalnog Zavoda za izgradnju Belma Barlov je napomenula da su imovinsko-pravni odnosi najveća prepreka u izgradnji skoro svih saobraćajnica, pa i Prve transverzale i Južne longitudinale. Imovinsko-pravne odnose na zemljištu na kojem saobraćajnice trebaju biti rješavaju sudovi.

Kada je u pitanju Prva transverzala, Barlov je u intervjuu za Klix.ba istakla da se privodi kraju rješavanje imovinsko-pravnih odnosa za područje od tunela Kobilja Glava do Hotonja. Osvrnula se na sporne dionice.

"Na trasi Prve transverzale trenutno je sporna dionica od ulice Halida Kajtaza do Bosnalijeka. Naime, na tom području je najviše kompanija s kojima je jako teško napraviti kompromis u cilju otkupa zemljišta, sporova čije rješavanje čekamo, ranijih lokacija gdje tražimo dokumentaciju i sl.", ukazala je Barlov.

Južna longitudinala

Situacija s Južnom longitudinalom je slična situaciji s Prvom transverzalom. I ovo je saobraćajnica sa po dvije trake u oba smjera kojom će se povezati Mojmilo, Alipašino Polje, Švrakino Selo, Aneks, Hrasno, Hrasno Brdo, Grbavica i Skenderija kao centar grada.

Trasa Južne longitudinale (Ilustracija: A. L./Klix.ba)
Trasa Južne longitudinale (Ilustracija: A. L./Klix.ba)

Četiri trake su na dionicama od Mojmila do Švrakinog Sela, od kružnog toka u Hrasnom Brdu do zgrade u ulici Hasana Brkića te od Zagrebačke ulice do Skenderije. To je ukupno četiri kilometra ceste sa četiri trake. Još uvijek su dvije trake od Švrakinog Sela do kružnog toka u Hrasnom Brdu te od Grbavičke do Zagrebačke ulice. To je ukupno više od 2,2 kilometra ceste sa dvije trake. Dake, čeka se nastavak izgradnje Južne longitudinale na ta 2,2 kilometra.

Zgrada koja bi trebala biti srušena kako bi se nastavila izgradnja Južne longitudinale (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Zgrada koja bi trebala biti srušena kako bi se nastavila izgradnja Južne longitudinale (Foto: Arhiv/Klix.ba)

Jedna od najvećih prepreka na izgradnji Južne longitudinale, duge više od šest kilometara, jeste stambena zgrada u ulici Hasana Brkića. Zbog nje je onemogućeno spajanje dionice Južne longitudinale na dužini od stotinjak metara, tj. od Grbavičke do Zagrebačke ulice. To za posljedicu ima saobraćajni čep na raskrsnici ulica Hamdije Ćemerlića, Zvornička i Grbavička.

Direktorica Zavoda za izgradnju Kantona Sarajevo Belma Barlov nam je kazala da još nije riješeno pitanje spomenute zgrade za koju je navela da se u njoj nalaze 73 stana. Ova zgrada bi trebala biti srušena, a Barlov je potvrdila da se dešavalo da jedan vlasnik ne pristaje na ponuđeno rješenje.

"Radili smo ekspertizu te zgrade. Angažovali smo firmu koja je tri mjeseca obilazila stanare i razgovarala s njima. Tom prilikom smo uspjeli pronaći 56 posto vlasnika. Tu su i vojni stanovi, a znate i sami koliko je to komplikovano pitanje. Najlakše je srušiti zgradu, ali uvijek su problemi spomenute naravi", ukazala je.

Belma Barlov, direktorica Zavoda za izgradnju Kantona Sarajevo (Foto: I. Š./Klix.ba)
Belma Barlov, direktorica Zavoda za izgradnju Kantona Sarajevo (Foto: I. Š./Klix.ba)

Osvrnula se na ranija obećanja da će stanari dobiti nove stanove. Naime, kako je rekla za Klix.ba, to je obećano bez ikakve analize na koji način to realizovati i bez analize kompletne lokacije. Potvrdila je da se blizu rješenja za jednu od parcela na Grbavici, a zbog koje je vlasnik parcele ranije podnio tužbu.

S obzirom na gustinu naseljenosti i veličinu prostora, sigurno je da će veliki izazov biti otkup zemljišta na području Švrakinog Sela i Aneksa, a kako bi se omogućio nastavak izgradnje Južne longitudinale. Barlov je istakla da Zavod ne može utjecati na brzinu rješavanja imovinsko-pravnih odnosa pred sudovima.

Izgradnjom Južne longitudinale prvenstveno će se rasteretiti saobraćaj na glavnoj gradskoj saobraćajnici te će se ubrzati trolejbuski prijevoz. Shodno svemu prethodno istaknutom, nije moguće procijeniti kada će biti završena izgradnja Prve transverzale i Južne longitudinale te koliko će u konačnici koštati njihova izgradnja.