|

Vrijeme je za ljetne gume: Osnovna pravila i kako odabrati prave gume

Vrijeme je za ljetne gume: Osnovna pravila i kako odabrati prave gume
47
Piše: E. Z.
15.4.2016. u 07:55
65
komentara
47

dijeljenja
1/13
2/13
3/13
4/13
5/13
6/13
7/13
8/13
9/13
10/13
11/13
12/13
13/13
Petnaestog aprila i zvanično završava zimska sezona, pa vozači trebaju zamjeniti zimske gume na svom automobilu ljetnima. Bez obzira kakav automobil vozili postoje neke osnovne smjernice kojih se treba pridržavati, a ako morate kupovati nove ljetne gume ni odabir više nije tako komplikovan kao nekada.
U periodu od 15. novembra do 15. aprila zakon u Bosni i Hercegovini nalaže da sva sva motorna vozila bez obzira na vremenske uslove moraju imati odgovarajuću zimsku opremu. Za vozila najveće dopuštene mase do 3,5 t i do 8 sjedišta, kakva većina nas i vozi, ta se oprema sastoji od 4 zimske gume s oznakom iMS, M+S ili M&S i znak snježne pahuljice na stiliziranom obrisu planine s tri vrha, sa najmanjom dubinom profila 4 mm ili 4 ljetne gume s jednakom dubinom utora i s lancima za snijeg u priboru.

Tačnije, to znači da danas napokon možemo skinuti zimske gume sa svojih automobila i prestati ih "derati" na ovim visokim temperaturama koje vladaju već neko vrijeme i čine ih nepotrebnim. Ipak, iako je mnogima većina toga poznato u vezi guma na automobilima, postoji nekoliko pitanja i tema koje se uvijek iznova nameću kada dođe do promjene sezone i zamjene guma na automobilima.

Kroz nekoliko najčešćih pitanja odgovorit ćemo na najveće nepoznanice sa kojima se susreće prosječan vozač, a koji nije nužno i zaljubljenik u automobile, pa baš i ne želi znati svaku oznaku na gumi niti pratni "modne" trendove u gumarskoj industriji.

Kome vjerovati, testovima, prijatelju, prodavaču?

Kada dođe vrijeme za promjenu ili kupovinu novih guma rijetki znaju na prvu koju marku ili model odabrati. Kao i za sve ostale proizvode, logično je da ćete prije svega malo "izguglati", pa onda pregledati i poneki test guma, a onda se raspitati kod prijatelja koji "se razumije u gume", a na kraju i kod prodavača.

Olakšajte sebi tako što ćete u obzir prije svega uzimati mjerene rezultate, a manje lična iskustva koja možete pročitati na forumima i sličnim lokacijama. Slično kao sa hranom, ako se nekome svidjelo kako nega guma drži na mokrom ili na kočenju, ne znači da će i vama dati dobar osjećaj.

Najpopularnije i vjerovatno najrelevantnije testove guma možete pronaći na stranicama Njemačkog auto-moto kluba ADAC, dok jednako dobre, ako ne i bolje testove provode specijalizovani magazini kao što je, također njemački, Auto motor und sport. Za prvo upoznavanje sa aktuelnim modelima i njihovim performansama ovo će biti sasvim dovoljni vodiči koji na jednom mjestu okupljaju sve gume koje vas zanimaju.

Svi ti brojevi, oznake i šifre

Nije teško ostati zbunjen svim tim brojčanim i ostalim oznakama na gumama, pa da bi sebi olakšali fokusirajte se na samo nekoliko njih koje vas zaista zanimaju. Prije svega tu je oznaka dimenzije guma, a koju biste trebali birati u skladu sa fabričkom specifikacijom vašeg automobila. Konkretno, oznaka poput 205/55 R16 znači da vam treba guma čija širina gazne površine iznosi 205 milimetara, te da njena visina bočnog profila iznosi 55 odsto od širine gazne površine. Onaj broj uz koji stoji slovo R, koje ujedno otkriva da je guma radijalne konstrukcije, govori o unutrašnjem prečniku otvora za felgu.



U nastavku oznake dimenzije gume stoji još jedna oznaka u kombinaciji brojeva i slova, pa tako na primjer kod oznake 91T broj 91 otkriva da guma ima nosivost do 615 kilograma, dok slovo T otkriva da je konstruisana za brine do 190 km/h.

Dodatna oznaka koja će vas zanimati je malo teže uočljiva, ali jednako bitna. DOT oznaka praćena je slovnim ili numeričkim nizom koji određuje mjesto ili fabriku u kojoj je guma proizvedena, dimenzije gume i proizvođačke specifikacije, zajedno sa nedjeljom i godinom kada je guma proizvedena. Datum proizvodnje obično označavaju posljednje 4 cifre DOT oznake i to je u suštini najvažniji dio oznake, jer ne želite kupiti prestare gume. Na primjer oznaka DOT YLCC 4415 otkriva da je guma proizvedena u 44. sedmici 2015. godine.



Dodatne oznake koje vam mogu poslužiti kao kratki vodič u kupovini guma nalaze sa na samim etiketama i naljepnicama koje se trebaju nalaziti na svkoj novoj gumi. Ta etiketa koja je standardizovana za sva evropska tržišta jednostavno vam otkriva kojem razredu efikasnosti u potrošnji goriva ta guma pripada, koliko buke proizvodi pri kotrljanju te kojem razredu pripada u vožnji na mokroj cesti, kao i osnovne podatke o dimneziji i brzinskom indeksu. Dakle na isti način pojednostavljeno kao i kada gledate sličnu etiketu na frižideru ili televizoru koji želite kupiti.

Kod vulkanizera, u oglasniku ili u supermarketu?

Kada ste već našli koja vam dimenzija guma treba i kada ste barem otprilike našli koju bi marku i model gume kupili dolazi na red pitanje gdje kupiti. Da li je najjeftinije uvijek i najbolje? Savremeno poslovanje i trgovanje putem interneta omogućilo je prodavačima da ponude vrlo povoljne cijene i to svakako treba uzeti u obzir. Ipak, budite sigurni da tada kupujete od provjerenog prodavača koji će stati uz garanciju gume ako dođe do nekih oštećenja. Još važnije, uzmite u obzir trošak montaže i balansiranja guma i točkova. Ako ste u online trgovini našli gume po najpovoljnijoj cijeni to vam neće mnogo značiti ako u cijenu nije uračunata i montaža. Dodatnih 30 do 80 maraka za montažu i balansiranje koje ćete dati kod vulaknizera čini računicu dosta drugačijom.

Vaš poznati vulkanizer kojem idete već godinama ili koji je na dobrom glasu u pravilu je uvijek dobar izbor. Bilo kakve probleme sa montažom ili samom gumom možete riješiti na licu mjesta, a ujedno možete provjeriti i u kakvim uslovima su gume skladištene.

Iako možda kod nas to nije zastupljen način, činjenica je da gume možete kupiti usput kada krene u nabavku za kućne potrepštine i namirnice. Naravno, ako vam se cijenom i modelom uklapaju u izbor ne trebate bježati ni od toga. Ipak, treba imati na umu da takve lokacije nisu primarno orijentisane na skladištenje i rukovanje gumama, pa je neophodno pri kupovini dobro provjeriti ispravnost i sam oblik gume koji bi mogao biti kompromitovan lošim skladištenjem.

M+S gume kao cijelogodišnje gume i ostali pogubni mitovi

Vjerovatno i vi imate komšiju ili rođaka koji vam se pohvalio kako je za Golfa upravo kupio odlične ljeto-zima gume. U pravilu kod nas to znači da je vjerovatno kupio neke od M+S guma, a kako i kada je M+S oznaka postala oznaka za cijelosezonsku gumu ostaje misterija. Naime, ta oznaka kako i sam Zakon o saobraćaju navodi, označava gume koje su izrađene od takve smjese i imaju takav profil da su namjenjeni upotrebi u zimskim uslovima, dok sama oznaka stoji za "mud+"snow". Dakle, ljeta tu nema ni izbliza.

Ova zabluda i greška nije mala, jer vođeni takvom logikom kupci stavljaju vrlo mekane zimske gume i koriste ih tokom ljetnih mjeseci kada se temperature asfalta penju preko +40 stepeni Celzijusa. U pravilu te gume su namjenjene za upotrebu do +10 stepeni Celzijusa, a u ljetnim uslovima se doslovno deru, tope i što je najgore rezulitiraju minimalnom trakcijom. To znači da auto sa takvim gumama ljeti koči i preko 50% lošije nego da ima ljetne gume, dok su posljedice poput klizanja u zavojima i gubitak kontrole nad automobilom prilično izvjesne čak i na niskim brzinama.



Sve ovo ne znači da ne postoje prave cijelogodišnje ili "all season" gume. Na tržišti postoji nekoliko modela guma koje su konstruisano tako da nude optimalne osobine kroz cijelu godinu, ali i u tom slučaju zaboravite na ekstremne uslove. Opet nećete imati adekvatnu gumu kada "zapada do koljena", a niti kada se asfalt počne topiti od ljetnjeg sunca.

Niskobudžetne i protekt gume

U nabavku guma krećete kada odredite budžet, ali iako svi volimo proći povoljno činjenica je da bi neke krajnosti ipak bilo poželjno izbjeći. Nezavidna finansijska i ekonomska situacija pogodovala je pravom procvatu industrije protektiranih guma, dakle već korištenih i isluženih guma koje su nadamo se prošle sigurnosne provjere i na koje je "presvučen" novi habajući sloj sa potpuno novom gaznom površinom. Protektirane gume u suštini predstavljaju neki zadnji izbor pri zamjeni guma, te bi svakako trebalo imati na umu samu namjenu i opterećenje vozila na koje će se montirati. Ne zaboravimo na faktor zamora materijala i da je ispod sloja nove i mekane gazne površine ipak splet čeličnih niti koji se već izvrtio bar 20-ak hiljada kilometara.

Drugi korak i nešto prihvatljiviji izbor su nove niskobudžetne gume nepoznatih ili manje poznatih marki za koje ćete teško naći test ili recenziju, pogotovo na tržištima zapadne Evrope. Iako ne treba generalizovati, pogotovo jer je nekoliko guma i marki u tom "no name" društvu odskočilo pokazavši uzorne performanse i kvalitet, u suštini tu je teško dati bilo kakvu preporuku. Ipak, ako novčanik ne dopušta ništa više i bolje, vodite se ispravnom logikom da je i takva nova guma ipak dosta bolja od potrošenih i starih guma koje sada imate na autu.

Premium, srednja klasa ili najjeftinije?

Najskuplje ne mora značiti i najbolje, ali u većini slučajeva, pogotovo u pitanju guma to jeste tako. Ipak, dubina novčanika nije jedini faktor koji će vam odrediti odabir guma.

Naime, sam auto koji vozite, njegova namjena, težina i snaga usmjeriće vas prema određenim gumama. Bespotrebno je da kupujete supersportske gume za auto koji to nije, čak i ako vam to dimenzije guma dozvoljavaju. Optimalan izbor je najbolji izbor, te u suštini treba uskladiti namjenu automobila i gume da biste zadržali vozne osobine kakve je vaš automobil imao kada je izašao iz fabrike.

Gledajući marke guma i tu je jasna distinkcija između premium proizvođača koji garantuju kvalitet, odlične performanse i trajnost svojih guma ali to naplaćuju i paprenim cijenama, sa proizvođačima srednjeg ranga koji nude kompromis dobro odmjerenih performansi ali uz dodatnu "best buy" vrijednost. Najpristupačnije marke nisu nešto što treba izbjegavati, vrlo često nude odlične performanse u bar nekoliko važnih segmenata, ali je činjenica da jeftinije marke u odnosu na skuplje najviše zaostaju u samoj trajnosti gume, pa se tu nameće i pitanje isplativosti kupovine pneumatika jeftinijeg brenda.

Imaju li gume rok trajanja?

Pored samog habanja i trošenja koje direktno određuje vijek gume i vrijeme kada ih treba mjenjati i izbaciti iz upotrebe, još jedan faktor koji ima veliki uticaj na kvalitet performansi gume je njena sama starost.

Uz loše skladištenje u neadekvatnom prostoru čak i nova guma proizvedena prije godinu ili dvije neće imati dobre osobine, pa je isto tako važno da i svoje gume skladištite pravilno kada nisu u upotrebi.

Iako nije dobro generalizovati jer svaka guma ima drugačiju konstrukciju i smjesu, činjenica je da će nakon 4 do 5 godina i guma sa kojom ste prešli možda tek 10-ak hiljada kilometara osjetno izgubiti svoje osobine. Posljedica je to prije svega starenja same gume i njenog stvrdnjavanja. Elstičnost i prianjanje koje je nekad nudila postepeno nestaju i ta guma postaje nepouzdana pri kočenju ili bočnom držanju. Dakle u tom slučaju ne pomaže mnogo što je šara i dalje vrlo duboka, te će biti najbolje da počnete planirati zamjenu takvih guma.

Za kišu, za suho, ili da dugo traju?

Kada gledate ponudu guma jedne ili više marki primjetićete da se nude modeli koji su naglašeno dizajnirani za vožnju gdje preovladavaju mokri uslovi ili modeli koji su namjenjeni dinamičnoj vožnji po suhom.

Odabir u ovom slučaju vam olakšava vaša lokacija i vremenski uslovi koji tu preovladavaju. Ako ste u južinijim krajevima gdje su padavine rijetke onda je logično da birate ljetne gume sa što većim kontaktnim površinama na gaznom sloju. S druge strane, ako ste u unutrašnjosti ili na sjeveru gdje su kiše češće, biće vam važno da vaše gume dobro odvode vodu ispod sebe. To je posebno važno zbog naših cesta gdje još uvijek preovladava loš odvod vode sa ceste i gdje nailazak na česte lokve pri višim brzinama može dovesti do "aquaplaninga" koji rezultira trzanjem upravljača i djelimičnim gubitkom kontrole nad automobilom. U tom slučaju želite gume sa širokim uzdužnim kanalima za odovod vode i sa poprečnim kanalima za izgurivanje vode sa gazne površine.

Jasno, svi želimo da nam gume traju što duže i da što rjeđe imamo tu investiciju. Dakle, u ocjenama i testovima nemojte zanemariti ni taj faktor. Pristupačnija guma koja je odlično ocjenjena za vožnju po suhom i mokrom gubi svoju privlačnost ako je niske trjanosti i ako gubi te osobine za nekih 5 do 10 hiljada kilomeatara. U tom slučaju bolje je investirati u skuplje gume koje i drže ali i traju.

Prije nego krenete u vožnju sa ljetnim gumama

Bez obzira da li ste tek kupili nove ljetne gume ili ste montirali svoje prošlogodišnje ljetne gume budite sigurni prije vožnje da su napuhane na propisani pritisak i naravno da su točkovi pravilno balansirani. U suprotnom, može doći do skupocjenog oštećenja gume, ali i ovjesa automobila.

Također, previše ili premalo pritiska zraka u gumama kontraproduktivno je za performanse gume koju ste skupo platili. Udobnost ili "držanje" u zavojima ne može biti u skladu sa oečkivanjima ako je guma prenapuhana ili podnapuhana.

Također, nakon 100-tinjak kilometara preporučljivo je da još jednom provjerite i pritegnutost šarafa na felgama.

Kuda sa zimskim dok opet ne zatrebaju?

Kao prvo, iako kod nas još uvijek dominira pogrešan princip "cijelogodišnjih M+S guma" moramo biti iskreni i priznati da svijest Bh. vozača po tom pitanju ipak raste iz sezonu u sezonu. Mnogi su se napokon uvjerili da je jeftinije, a da ne spominjemo koliko je sigurnije i pametnije, imati komplet ljetnih i komplet zimskih guma.

Oni koji su investirali u dva kompleta guma sa svakim dolaskom nove sezone imaju "problem" skladištenja onog kompleta koji im neće trebati do ponovne zamjene sezona.



Ako već imate svoj podrum ili garažu za te namjene najvažnije je pravilno skladištenje u smislu da se obrati pažnja na opterećenje guma. Uz poželjno čišćenje i pranje prije odlaganja potrebno je obratiti pažnju na mjesto i način slaganja i odlaganja guma.

Dakle, ako na zimskom kompletu koji sada nećete koristiti do 15. novembra imate i felge onda je najbolje da ih odložite vodoravno jednu na drugoj na ravnom dijelu poda kako ne bi došlo do deformacija gume. Ako gume odlažete bez felgi, onda je najbolje da gume na podu odložite uspravno, oslonjene jedna uz drugu. U oba slučaja preporučuje se da povremeno promjenite položaj i poziciju guma kako ne bi došlo do deformacije gume.

Jedno od komfornijih rješenja su svakako "hoteli" za gume, što je usluga koju nude većina boljih vulkanizerskih radnji ili auto servisa. Jednostavno na kraju sezone brigu o gumama ili točkovima prepustite njima, jer imaju i znanje ali i adekvatan prostor za skladištenje guma.

Tema realizovana uz saradnju sa Connecta d.o.o. ovlaštenim zastupnikom Nokian Tyres za Bosnu i Hercegovinu.
Prijavi grešku


Komentari (65)
Da biste mogli pisati komentare molimo da se prijavite ili registrujete...