Auto testovi
5

Testirali smo Toyotu C-HR Hybrid: Elektrifikacija po mjeri

Piše: E. T.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Pored konvencionalnih rješenja Toyota ima sve bogatiju paralelnu ponudu hibridnih automobila koje pogoni kombinacija benzinskog i elektromotora, a jedan od njih je i zanimljivo dizajniran crossover C-HR.

I dok u Toyoti smatraju da je još uvijek rano za proizvodnju produkcijskih automobila koje će pokretati samo jedan ili više elektromotora, kao optimalno prijelazno rješenje na putu prema potpunoj elektrifikaciji (koja je, kažu, neminovna) japanski automobilski gigant nudi sve više modela koji za pogon koriste kombinaciju konvencionalnog benzinskog motora i elektromotora, što asocira na plavo nebo, plavo more, čišći zrak, tišinu, zadovoljna lica ekologa...

Sve većem društvu svojih hibridnih modela Toyota je odnedavno priključila i zanimljivo dizajniran crossover model C-HR koji je, bez sumnje, mnogo atraktivniji uživo nego na fotografijama, a stvoren je da se uhvati ukoštac s mnogobrojnim crossoverima C segmenta među kojima u ovom trenutku i nema baš mnogo inspirativnih karoserija.

Zaboravimo li na "old school" Coupe GT86 i predstojeću novu dvovolumensku Corollu s kojom se opravdano gasi model Auris, C-HR je naredni model Toyote koji u potpunosti diskredituje rečenicu koju često čujemo: "Toyote su pouzdane, ali dosadne". Na sreću ljubitelja automobila izgleda da se vremena mijenjaju pa Toyote više neće biti prvi izbor kupaca koji automobile smatraju sredstvom za prebacivanje iz tačke A u tačku B, inače ih uopšte ne zanimaju, a za Toyotu su se odlučili jer su čuli/pročitali o legendarnoj pouzdanosti koja njihove automobile decenijama izdvaja od ukupne konkurencije.

Sviđa nam se: izgled karoserije, ponuda prostora, nivo opreme, materijali u kabini, upravljački sistem, ovjes, skromna potrošnja goriva...

C-HR svojim vanjskim izgledom koji skoro i ne odstupa od konceptnog izdanja, definitivno, ne spada među prozaične konfekcijske automobile. S karoserijskim detaljima koji su nas podsjetili na dizajnerska rješenja u čijem potpisu stoji Honda, zaključno s neobično profilisanim limom na bokovima i blatobranima, ručkama za otvaranje zadnjih vrata i povelikim spojlerom iznad petih vrata, C-HR nam se nametnuo kao jedan od prvih crossover automobila C segmenta koji bismo kupili, a sudeći po broju primjeraka koje viđamo na ulicama i cestama naše mišljenje dijele i mnogi drugi.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

I dok C-HR izgleda onako kako u osnovici izgledaju Coupe automobili, ono što bi na atraktivnoj dvobojnoj karoseriji moglo zasmetati putnicima koji će vrijeme provoditi na zadnjim sjedištima (djeci prije svega) su prilično male površine stakala na zadnjim vratima. Zbog lukavo pritajenog PTSP-a ili nečeg drugog, C-HR nas je u tom smislu podsjetio na UN-ove oklopne trovratne Panharde koji su devedesetih godina krstarili ulicama opkoljenog i izubijanog Sarajeva.

Ne sviđa nam se: nepreglednost prilikom vožnje unazad, mala stakla na zadnjim vratima, nedovoljna zvučna izolacija od motora, omjer mase i snage.

Kompaktnost automobila izvana, zaključno s padajućom linijom krova i spomenutim malim zadnjim bočnim staklima mogla bi sugerisati da u C-HR neće biti dovoljno životnog prostora, što srećom nije istina. Vozač i tri odrasle osobe imat će sasvim dovoljno prostora u svim pravcima, a na putovanjima koja uključuju i autoceste, tu i tamo, mogla bi im zasmetati buka koja dolazi od 1,8-litarskog četverocilindarskog benzinskog motora, jer je zvučna izolacija u tom slučaju ispod očekivanja. Istovremeno, prtljažnik (377 litara) će uspješno izaći na kraj s većinom potreba, a odličan paket opreme C-ULT Tech sa sobom donosi sve što se očekuje od današnjih automobila ove kategorije.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Precizno spojene tamne površine ispred vozača i suvozača čini kombinacija analogne i digitalne tehnologije upakovana u kvalitetne materijale. Vozaču neće trebati mnogo vremena za navikavanje, sve je tamo gdje treba da bude, a među zanimljive detalje koji se mogu vidjeti na povelikom fiksnom centralno postavljenom kućištu displeja multimedijalnog sistema spadaju i informacije o stanju napunjenosti baterija koje su zadužene da atraktivni C-HR (zbog kojeg nam je hibridni Prius još ružniji nego inače) počesto pokreće samo skoro pa nečujni elektromotor. Zanimljiv je taj prigušeni zvuk prilikom polaska "na struju" koji nas je asocirao na zvuk trolejbusa, samo što u ovom slučaju nema famoznih klimavih šipki čiji vrhovi klize po žicama kontaktne mreže.

Uz kapacitet koji nude pune baterije, C-HR se u stani-kreni zagušenim gradskim uslovima (bez snažnijeg pritiskanja papučice gasa i brzina iznad 50 km/h) bez ikakve asistencije benzinskog motora može koristiti duže od očekivanog vremena. Za novo punjenje baterija (bez žice i utičnice) zadužen je benzinski motor, ali i svako korištenje kočnica koje kinetičku energiju pretvaraju u električnu. U Toyoti su zaključili da je uz automobil iz HSD (Hybrid Synergy Drive) ponude automatski CVT mjenjač optimalno rješenje za distribuciju snage na točkove i čini se da su u pravu. Performanse u ovom slučaju nisu primarna stvar, a trkaći LMP1 hibridni prototip TS050 kojim je Toyota na kraju trijumfovala na trci 24 sata Le Mansa spada u neku drugu priču.

Iznad brzina za koje neće biti dovoljan samo elektromotor vozač(ica) hibridnog C-HR može računati na kombinovanih 122 KS i 142 Nm najvećeg obrtnog momenta. Elektromotor raspolaže sa 72 KS i 163 Nm trenutno dostupnog obrtnog momenta. Uz podsjećanje na 98 KS koje nudi 1,8-litarski četverocilindarski benzinski motor, suštinski razlog za deficit u kombinovanom pogonu koji iznosi skoro 50 "konja" krije se u čuvanju zdravlja baterija za koje Toyota daje 10 godina garancije.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Kako god, tvornički obećanu potrošnju goriva nismo ostvarili, jer je hibridni C-HR (koji će najveće uštede na gorivu ostvarivati u gradskim uslovima) na kraju za 100 pređenih kilometara u različitim uslovima u prosjeku tražio 4,8 litara benzina, što je i dalje veoma povoljan rezultat za automobil koji s uključenim radnim programom "sport" nudi i određenu dozu živosti. Čuda nema, jer na spomenute konjske snage ovdje, ipak, ide mnogo kilograma.

Faktoru zabave doprinosi veoma precizan upravljački sistem i čvrst i odlično izbalansiran ovjes koji je daleko iznad mogućnosti motora pa je precizno vodljiv C-HR u zavojima u potpunosti anulirao činjenicu da je i dalje crossover s pogonom preko samo prednje osovine koji usput pati i od viška kilograma. Prisjetimo li se i konvencionalne turbobenzinske pogonske opcije koja se nudi uz (tada znatno lakši) C-HR, uz dodatak da se automobil solidno snalazi na lošim podlogama zbog kojih su (pored ostalog) i izmišljeni crossoveri, Toyotinog atraktivnog kandidata bez ikakve zadrške svrstavamo među najpoželjnije modele u segmentu kojem pripada.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Toyota C-HR 1.8 HSD C-ULT Tech Pack

Cijena osnovnog hibridnog modela: 49.150 KM Cijena testnog modela: 55.610 KM (akcijska cijena 49.360 KM)

Motor: Smješten naprijed poprečno, benzinski, atmosferski, četiri cilindra, četiri ventila po cilindru, varijabilno upravljanje ventilima. Radna zapremina 1.798 ccm. Najveća snaga (u kombinaciji s elektromotorom) 90 kW - 122 KS pri 5.200 obr/min. Najveći obrtni moment 142 Nm pri 3.600 obr/min. Najveća snaga elektromotora 53kW - 72 KS. Najveći obrtni moment 163 Nm.

Prijenos snage: Pogon na prednje točkove, automatski CVT mjenjač, felge prečnika 18 inča, gume 225/50 R18 95V (Michelin Primacy 3).

Ovjes: Naprijed MacPherson s trouglastim poprečnim ramenima i stabilizatorom, nazad multilink sa dvostrukim ramenima, spiralne opruge.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h - 11 s. Maksimalna brzina - 170 km/h. Prosječna potrošnja goriva na testu - 4,8 l/100 km. Tvornički deklarisana potrošnja goriva: u gradu 3,4 l/100 km, na otvorenoj cesti 4 l/100 km, kombinovano 3,8 l/100 km. Zapremina rezervoara - 43 l. Emisija CO2 - 86 g/km, Euro 6.

Dimenzije: Dužina - 4.360 mm. Širina - 1.795 mm. Visina - 1.565 mm. Međuosovinski razmak - 2.640 mm. Zapremina prtljažnika - 377 litara. Masa praznog vozila - 1.460 kg. Ukupna dozvoljena masa vozila - 1.860 kg.

Serijska oprema testnog automobila: PSC (sistem automatskog kočenja kod opasnosti od sudara), PSC (sistem prepoznavanja pješaka), LDA (sistem upozorenja prilikom napuštanja saobraćajne trake s aktivnom pomoći zakretanja upravljača), RSA (sistem prepoznavanja saobraćajnih znakova), AHB (sistem automatskog prebacivanja dugih i kratkih svjetala (Auto High Beam), ABS, BA, EBD, VSC (sistem za nadzor stabilnosti vozila s mogućnošću isključenja), TRC (sistem za kontrolu proklizavanja pogonskih točkova), EBS (sistem upozorenja pri naglom kočenju) - Electronic Brake Signal sistem upozorenja pri naglom kočenju, zračni jastuci za vozača i suvozača s dvostepenim djelovanjem, bočni zračni jastuci, bočne zračne zavjese naprijed i nazad, zračni jastuk za koljena vozača, mogućnost isključenja suvozačevog zračnog jastuka, graničnik zatezne sile sigurnosnih pojaseva, upozorenje treptanjem zadnjih svjetala prilikom naglog kočenja, pirotehnički zatezač sigurnosnih pojaseva naprijed, ISOFIX sistem dječje sjedalice u drugom redu (vanjska sjedišta), WILL (sistem prednjih sjedišta za zaštitu vrata od trzaja pri sudaru), ACC (tempomat s prilagođavanjem brzine pomoću radara, limitator brzine, kamera za vožnju unazad, brisači sa senzorom za kišu, sistem Start&Stop, Follow me home sistem (zakašnjelo gašenje prednjih svjetala), senzor svjetlosti, automatska elektronska parkirna kočnica, HAC (pomoć pri polasku na uzbrdici), TPWS (sistem za nadzor pritiska u gumama), TCS (sistem za stabilnost prikolice), EPS (električni progresivni servoupravljač), komplet za jednostavan popravak probušene gume, automatski bezstepeni CVT mjenjač, elektonska blokada protiv pokretanja motora, centralno daljinsko zaključavanje, Smart Entry & Push Start (sistem za samostalno otključavanje i pokretanje vozila pritiskom na dugme), automatski klima-uređaj s dvozonskim djelovanjem, elektrohromatsko unutrašnje ogledalo (automatsko zatamnjenje), kožom obložen upravljač i dijelovi ručice mjenjača, Toyota Touch 2 (multimedijalni sistem s 8-inčnim displejem u boji osjetljivim na dodir), električno pokretanje prednjih i zadnjih stakala s One Touch funkcijom, DAB radio MP3 sa šest zvučnika i RDS-om, Bluetooth sistem telefoniranja i prijenosa muzike, AUX i USB ulazi za vanjske audiouređaje, upravljanje audiosistemom i telefonom s upravljača, upravljač podesiv po visini i dubini, centralni naslon za ruku naprijed (s pretincem), 4,2-inčni multiinformacijski display ispred vozača dijagonale, vozačevo sjedište podesivo po visini, grijano zadnje staklo s brisačem, osvjetljenje prtljažnog prostora, sjenila protiv sunca s osvijetljenim ogledalima za vozača i suvozača, 12V utičnica, naslon zadnje klupe djeljiv u omjeru 60:40, vozačevo sjedište s elektronskim prilagođavanjem lumbalnog dijela, grijana prednja sjedišta, ambijentalno osvjetljenje, džepovi u naslonima prednjih sjedišta, LED dnevna svjetla, LED zadnja svjetla, prednja svjetla za maglu, električno podesivi i grijani vanjski retrovizori, odbojnici vanjska ogledala i ručke vrata u boji vozila, zadnji spojler, radioantena "shark" dizajn, krov vozila u sjajnoj crnoj boji, A i B nosači krova u sjajnoj crnoj boji, 18-inčne aluminijske felge u crnoj boji, gume dimenzija 225/50 R18, dodatno zatamnjena zadnja stakla, električno preklopiva kućišta vanjskih retrovizora, hromirana lajsna bočnih stakala. Paket C-ULT Tech (BI-LED prednja svjetla, LED prednja svjetla za maglu, LED pokazivači s dinamičnim smjerom skretanja, BSM sistem prepoznavanja vozila u mrtvom uglu, RTCA sistem prepoznavanja vozila u mrtvom uglu pri vožnji unazad, osvjetljenje pristupa vozila s natpisom C-HR).

Opciona oprema: Biserno bijela boja karoserije.

Garancije: 5 godina bez ograničenja kilometraže, 12 godina na koroziju, 3 godine na boju, 10 godina na baterije.