Auto testovi
75

Testirali smo Toyota Land Cruiser: Endemska vrsta

Piše: E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Nećemo skrivati simpatije prema Land Cruiseru, a razlog je jednostavan - automobilske klasike koji traju duže od 65 godina ne morate voljeti, ali ih morate poštovati. Uprkos bezbrojnim trendovima i krizama koji su protutnjali pored njega Land Cruiser je uspijevao ostati vjeran sebi i svojim izvornim vrijednostima. Provjerili smo da li to važi i za potpuno novi Land Cruiser ili je ipak pokleknuo pred SUV i crossover trendovima.

Toyota Land Cruiser zaista je jedan od rijetkih automobilskih klasika koji svoju koncepciju decenijama nije mijenjao nego je usavršavao. Ipak, sada kada su SUV i crossover automobili na vrhuncu popularnosti, postavlja se pitanje, više nego ikada, da li su terenci stare škole poput Land Cruisera prevaziđeni ili i dalje imaju svoje mjesto pod suncem?

Zaista, ako Land Cruiser stavimo uz bok SUV-ovima koji su mu približni cijenom i veličinom kao što su Volkswagen Touareg, Land Rover Discovery ili BMW X5 i slični, jasno je da su to ipak potpuno različiti auti sa tek nekoliko sličnosti. Savremeni SUV-ovi prepuni su ekrana osjetljivih na dodir, sistema za asistenciju vozaču te iako neki od njih mogu prilično dobro da se snađu na terenskoj vožnji, njihove ušminkane karoserije i gume niskog profila otkrivaju da će se rijetko naći u takvim uslovima. S druge strane, Land Cruiser je praktično posljednji Mohikanac, ako zanemarimo Mitsibushi Pajero ili Mercedes-Benz G klasu, koji nudi i luksuz, ali i "hardcore" terenske osobine. Ipak, svijet je veliki, a bez obzira govorili o pijesku bliskog istoka, blatu Kavkaza ili asfaltu Evrope, Land Cruiser ima svoje mjesto pod suncem.

To što je zadržao svoju osnovnu koncepciju ne znači da je Land Cruiser automobilski dinosaur koji nije nikada čuo za povezivost sa smartphoneom ili da svom vozaču ne može pomoći u vožnji koja nadilazi njegova vozačka umijeća. Upravo suprotno, ovaj "deda" zna i da tvita, ali i da napravi kućicu za psa.

Kroz decenije Land Cruiser je porastao, kako u dimenzijama tako i u nivou luksuza, te ne može biti dalje od istine da je to tek grubi terenac za vožnju po nepristupačnim terenima. Land Cruiser je svestraniji više nego ikada, samo to radi drugačije nego trendovski SUV-ovi. Iako je dug skoro pet metara te širok skoro jednako koliko je i visok, Land Cruiser je neočekivano lako koristiti u gradskoj vrevi. Visoka pozicija sjedenja, dobra preglednost uz kutijast oblik karoserije čije je krajeve lako percipirati i izuzetno mali krug okretanja čine da LC-om možete manevrisati kroz ulice i parkinge koji iz daljine izgledaju kao nemoguća misija.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Boraviti u Land Cruiseru je vrlo ugodno pa velika i široka kabina nudi ugođaj dnevnog boravka, dok udobna sjedišta ne zamaraju ni na dugim putovanjima. Izdašne dimenzije ostavile su prostor za velike pretince, gdje svakako dominira pravi mali frižider ispod srednjeg oslonca za ruke između prednjih sjedišta. Prostora je, naravno, dovoljno, pa samo prtljažnik na prvi pogled djeluje skromno za ovako velik auto. Razlog tome je visoka podnica prtljažnika koja krije dva dodatna sjedišta, dok zapremina od više od 600 litara otkriva da ni tu prostora neće nedostajati. Praktična su i ogromna vrata prtljažnika koja se otvaraju u stranu, ali i mogućnost samo otvaranja stakla ako nemate prostora za otvaranje ovako velikih vrata.

Vrlo je ugodno i na zadnjim sjedištima, gotovo dostojno limuzine. Uz vrlo dobro podešen ovjes, putnike mazi i potpuno klimatiziran drugi dio kabine s grijanjem sjedišta i također dosta prostora.

Vozačko uređenje je u isto vrijeme i vrlo japanski klasično s ponekim zastarjelim prekidačem i generalno vrlo velikim prekidačima koje je lako pritisnuti i u rukavicama, ali u isto vrijeme nudi i vrlo moderne opcije putem ekrana osjetljivog na dodir. Istina, grafika i upotrebljivost infotainmenta su prilično zastarjeli, ali to nije problem samo u Land Cruiseru, nego i u većini aktuelnih modela Toyote. Ipak, sve je vrlo pregledno i lako za koristiti, a naravno tu je i klasični digitalni sat koji već odavno smatramo zaštitnim znakom svake Toyote.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ono što je važnije od grafike i ekrana je činjenica da će vozač cijeniti dobar položaj iza upravljača, dobru preglednost, ali i činjenicu da je Land Cruiser lakše nego ikada prije koristiti u pravim "offroad" uslovima. Tako više nema dodatnih ručica i mehanike, nego je sve elektrificirano, kako redukcija prijenosa, tako i upravljanje blokadama diferencijala. Tačnije, sada u Land Cruiseru i prilično neiskusni vozači mogu izgledati kao prekaljeni offroad majstori, jer uz mehaničke trikove sada LC donosi i nekoliko korisnih elektronskih sistema koji olakšavaju život van asfalta. Tako smo se niz strme vododerine Igmana s lakoćom spuštali uz pomoć DAC sistema koji automatski održava brzinu i omogućava kontrolisano spuštanje uprkos zahtjevnoj i rastresitoj podlozi. Jednako je koristan i HAC sistem koji radi slično, samo u slučaju kada trebate uzbrdo, a zbog samog terena ili manjka iskustva ne možete pravilno dozirati gas i kontrolisano se popeti uz strminu. Ukratko, Land Cruiser nudi ugodnost terenske vožnje kao što je vožnja na autoputu s aktiviranim tempomatom.

Sviđa nam se: terenske sposobnosti, kvalitet izrade, performanse motora, preglednost...

Uz zaista veliki hod točkova unutar blatobrana Land Cruiser i pri težim izazovima ostaje na sva četiri točka na podlozi, a kada baš zapne u pomoć priskaču blokada srednjeg i zadnjeg diferencijala, samo ne treba zaboraviti na gašenje sistema za kontrolu trakcije. Zanimljivo, nakon planinskih vrleti Land Cruiser nam je pokazao kako i bezazlena livada natopljena vodom može biti veliki izazov. Nezgodan nagib i velika masa LC-a, ali i primarno gume koje su cestovnog profila, tražili su da pokaže skoro sve svoje offroad talente i kompenzuje nedostatak guma čije su se šare brzo ispunile blatom i postale gotovo neupotrebljive.

Ne sviđa nam se: buka motora, izgled infotainmenta, nepristupačan isofix...

Dakle, u vožnji, pogotovo terenskoj, Land Cruiser je postao definitivno bolji i napravio je najbolju moguću stvar. Zadržao je klasična rješenja poput šasije na koju je montirana velika karoserija, nezavisno ovješenih točkova i mehaničkih blokada diferencijala, ali je donio i ugodnost elektronskih pomagala za vožnju koje je lako koristiti i imaju zaista pravu upotrebnu vrijednost. Upravo na ovom polju bi mnogi moderni SUV-ovi mogli naučiti poneki trik od prekaljenog LC-a.

S druge strane, za ovu cijenu i količinu luksuza Land Cruiser mora biti dovoljno sposoban i ugodan i na putovanjima asfaltnim putevima. Opet, millenniali koji su navikli na SUV-ove reći će kako je LC bučan i neuglađen, ali činjenica je da je sada tiši i uglađeniji nego ikada prije. Novi 2,8-litarski dizelski motor je manji i ekološki podobniji, ali i dalje ima prepoznatljivu i grublju notu, dok kamionski obrtni moment otkriva i u praznom hodu kada pritisak papučice gasa zaljulja cijeli auto.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Uz klasičan, ali dovoljno brz automatski mjenjač sa 6 stepeni prijenosa, Land Cruiser je dovoljno uvjerljiv i na cesti pa mu ni preticanja ne predstavljaju problem, dok će se mnogi iznenaditi kako ovako velik i težak auto može s lakoćom "peglati" zavoje i kroz njih održavati prilično dobar brzinski prosjek. Naravno, tu nije na nivou SUV-ova koji pored njega izgledaju kao sportski auti, ali daleko od toga da je nesiguran u zavojima.

Iako je ostao jedan od rijetkih, Land Cruiser je tako jednako ostao blizak našem srcu. I to ne samo zbog ličnih razloga. Odličan recept i osnovu koja je sazrijevala kroz decenije Toyota je još jednom uspjela usavršiti te su svog "starca" naučili gomili novih trikova. Uvjereni smo da će i dalje trajati i prkositi svim trendovima te će baš kao i u prethodnim generacijama na tržištu predstavljati jednu vrstu stabilne automobilske valute.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Toyota Land Cruiser 2,8 D-4D Executive Cijena osnovnog modela: 83.300 KM Cijena testnog modela: 133.815 KM

Motor: Smješten naprijed uzdužno, turbodizelski, DOHC, četiri cilindra, 16 ventila. Radna zapremina 2.755 ccm. Maksimalna snaga 130 kW – 177 KS pri 3.400 obr/min. Maksimalan obrtni moment 450 Nm pri 1.600 do 2.400 obr/min. Kompresija 15,6:1. Emisija CO2 194 g/km.

Prijenos snage: Pogon na sve točkove, 6-stepeni automatski mjenjač, mogućnost zaključavanja centralnog i zadnjeg diferencijala, felge 7,5J prečnika 19 inča, gume 265/55 R19.

Ovjes: Naprijed MacPherson s trouglastim poprečnim ramenima i stabilizatorom, nazad zavisni multilink s teleskopskim amortizerima, spiralne opruge.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 12,7 s. Maksimalna brzina – 175 km/h. Potrošnja na testu – 10,4 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva: kombinovano 7,4 l/100 km. Zapremina rezervoara za gorivo – 87 l.

Dimenzije: Dužina – 4.840 mm. Širina – 1855 mm. Visina – 1.845 mm. Međuosovinski razmak – 2.790 mm. Trag prednjih i zadnjih točkova – 1.585 mm. Prtljažnik od 621 do 1.934 litara. Težina praznog vozila – 2.165 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 2.990 kg.

Serijska oprema: ABS sistem protiv blokiranja točkova, BA (Brake assistance) pomoć pri naglom kočenju, bočna ojačanja, ojačana putnička kabina, EBD elektronska raspodjela kočione sile, ISOFIX sistem za dječje sjedalice u drugom redu, graničnik zatezne sile sigurnosnih pojaseva, pirotehnički zatezač sigurnosnih pojaseva naprijed, povlačenje papučica i upravljača pri sudaru, VSC (Vehicle Stability Control) kontrola stabilnosti vozila, zračni jastuk za vozača i suvozača, dvostepeni, bočni zračni jastuci u prvom i drugom redu vozila, zračne zavjese, zračni jastuk za koljena vozača, aktivni nasloni za glavu na prednjim sjedalima, EBS sistem upozorenja pri naglom kočenju, sigurnosni pojasevi podesivi po visini, Smart Entry & Push Start sistem, za samostalno otključavanje vozila i pokretanje motora pritiskom na dugme, A – TRC (Active Traction Control) sistem aktivne kontrole prijanjanja pogonskih točkova, električni priključak za prikolicu, priprema, reduktor, stalni pogon na četiri točka, alarm, senzor osvjetljenja, grijani brisači vjetrobranskog stakla, blokada protiv pokretanja motora, sistem nadzora pritiska u gumama, sistem nadzora stabilnosti prikolice (za 5 vrata), DAC sistem pomoći pri spuštanju niz strminu (za A/T mjenjač), HAC sistem pomoći pri uspinjanju uz strminu ( za A/T mjenjač), električno pomicanje svih stakala s funkcijom One-touch i sigurnosnim mehanizmom, radio CD MP3 sa šest zvučnika i RDS-om, AUX/USB ulaz za vanjske audiouređaje, Bluetooth® sistem bezručnog telefoniranja, upravljanje audiosistemom i telefonom s upravljača, drugi red sjedala djeljiv u omjeru 60:40 (naslon djeljiv 40:20:40), progresivni servo upravljač podesiv po visini i dubini, putni računar, središnji naslon za ruku, podesiv, vozačevo sjedalo podesivo po visini, pretinac za naočale u stropu vozila, vozačevo sjedalo podesivo po visini, ogledalo za komunikaciju sa stražnjim putnicima, pretinac za naočale u stropu vozila, 12 V utičnice naprijed, nazad i u prtljažnom prostoru, polen filter, crni detalji na centralnoj konzoli, vratima i ručici mjenjača, rolo pokrivač prtljažnog prostora, električno podesiva, grijana i preklopiva vanjska ogledala, odbojnici u boji vozila, rezervna guma ispod vozila - 5 vrata, mogućnost otvaranja zadnjeg prozora prtljažnih vrata -5 vrata, LED prednje maglenke, LED dnevna svjetla, LED zadnja svjetla, stakla s UV zaštitom, krovni nosači, bočni zračni jastuci u trećem redu vozila (5 vrata), tempomat, zadnji parking senzori, kamera za pomoć pri vožnji unatrag, digitalni radioprijemnik (DAB), hromirana prednja maska hladnjaka, ručke vrata u boji vozila, vanjska ogledala u boji vozila, automatska klima, Toyota Touch 2 8" zaslon u boji osjetljiv na dodir, 9 zvučnika, upravljač, ručica mjenjača i parkirna kočnica presvučeni kožom, treća vrsta sjedala djeljiva u omjeru 50:50 (preklopiva u dno vozila samo 5 vrata), preklopiva u dno vozila (za 5 vrata), automatski klima-uređaj sa tri područja djelovanja (za 5 vrata), elektrohromatsko unutarnje ogledalo (automatsko zatamnjenje), sjedala presvučena u kožu i centralna konzola, električno podesiva i grijana prednja sjedala (za 5 vrata), grijana stražnja vanjska sjedala (za 5 vrata), grijani upravljač, treći red sjedala, elektro preklopiva (za 5 vrata), električno podesiv upravljač po visini i dubini sa Easy entry funkcijom, optitron mjerači sa TFT zaslonom u boji, središnji naslon za ruku s hlađenjem, 220V utičnica u prtljažnom dijelu vozila, vodilice za prilagodbu prtljažnog prostora (5 vrata), hromirane ručke vrata u unutrašnjosti, dekor od drveta na armaturi i vratima, navigacija Toyota Touch 2 with Go Plus 8", JBL sistem ozvučenja sa 14 zvučnika (12 zvučnika za 3 vrata), prednji i zadnji parking senzori, dodatno zatamnjena zadnja stakla, bočne stepenice srebrene boje i osvjetljenje pristupu vozila, aluminijski naplaci 19'', gume dimenzija 265/55 R19, pranje prednjih svjetala, hromirana prednja maska hladnjaka sa srebrenim detaljima, Bi-LED prednja svjetla (samo 5 vrata i A/T), vanjska ogledala s automatskim prilagođavanjem zadnjeg položaja, brisači sa senzorom za kišu, blokada zadnjeg diferencijala, električna (samo za 5 vrata i A/T), Follow-me home funkcija (odgođeno gašenje prednjih svjetala), paket aktivne sigurnosti Toyota Safety Sence ( samo sa A/T): PSC (Pre Collision System) sistem automatskog kočenja kod opasnosti od sudara, LDA (Lane Departure Alert) sistem upozorenja prilikom napuštanja prometne trake, AHB (Automatic High Beam) sistem automatskog prebacivanja dugih i kratkih svjetala, RSA (Road Sign Assist) sistem prepoznavanja prometnih znakova, prilagodljiv tempomat.

Dodatna oprema na testnom automobilu: Color paket - kožna sjedala u smeđe-crnoj kombinaciji, grijani kožni upravljač, crni detalji na centralnoj konzoli, vratima i ručici mjenjača, aluminijska letvica ispred suvozačevog pretinca (besplatno), biserna boja karoserije - 1.955 KM.

Garancija: 5 godina garancije bez ograničenja kilometraže, 5 godina besplatne Eurocare pomoći na cesti.