Koncept među nama
217

FOTO / TEST: Range Rover Evoque Coupe SD4 4WD

Piše: Kenan Kurtović
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Zubović/Klix.ba)
Rijetko kada se dešavalo da automobil prvobitno predstavljen kao konceptni prototip gotovo neizmjenjen stigne na ulice, a u današnjem automobilskom biznisu uz svo rezanje troškova i Kyoto protokole je to postalo skoro pa nemoguća misija. Rezultat rada inžinjera Land Rovera je toliko drugačiji da je vrlo lako naslov ovog teksta mogao biti i „vanzemaljac među nama“

Range Rover nikada nije imao problem sa svojom pojavom i nastupom, još od ranih 70-ih doslovno poput najboljih rasnih konja paradiraju ulicama i cestama jasno noseći poruku svim ostalim običnim smrtnicima automobilskog svijeta, i to je nešto na što smo već odavno navikli. Možda je zato ono što smo iskusili vozeći se po Bosni i Hercegovini i susjednoj Hrvatskoj u najnovijem pomladku u porodici plave krvi Range Rover bilo donekle očekivano, jer Evoque jeste paradirao cestama, ali ipak, intezitet pažnje koju je privlačio na sebe je nešto što je i nas iznenadilo. Bez imalo pretjerivanja, Evoque dominira, okreće glave i zaustavlja saobraćaj! Gledaju ga svi, a najviše oni koji voze odgovarajuće modele čuvene njemačke trojke, koji istog trenutka uz Evoque postaju jednostavno - dosadni.

To ne treba da čudi, Englezi su svoj koncept LRX predstavljen na salonu u Detroitu 2008. godine, u trenutku kada se automobilska industrija nalazila na vrhuncu svoje moći, i za koju još nije sigurno da li će se ikada oporaviti od onoga što je u međuvremenu postalo poznato kao najveća svjetska ekonomska kriza, jednostavno bez ikakvih izmjena spustili na ceste, među nas ljude. Kako smo već rekli, rijetki su auti današnjice imali takav razvojni put, i možda se upravo zato i danas pamte: TT, Mini, Miata,...

Unutar svoje familije Evoque je pripalo mjesto jednostavno označeno kao baby Range Rover, dakle mjesto najmanjeg u porodici, u kojoj smo već kroz tri generacije navikli da imamo posla sa velikim i dobro motoriziranim terencima (dobro, ako uspijemo zaboraviti nesretni Range MkII 2,5 TDS sa patetičnih 115 KS), koji jednostavno isijavaju besprijekornim osjećajem luksuza. Evoque je nešto drugačiji, ipak „downsizing“ na svega 4,36 metra je nešto morao i oduzeti, postao je klasični SUV sa samonosećom školjkom, a cross-coupe koncept je značio i izostavljanje čuvene „commande seating“ pozicije i niske linije bočnih stakala, zaštitnog znaka svih Range Rovera do danas. Do perfekcije dizajnirana karoserija, o čijim detaljima bi se mogle ispisati stranice, i gdje bi se samo o pojedinim dizajnerskim detaljima poput svjetala moglo pričati satima, je ponudila vrlo visoku liniju bokova, neuobičajeno niska bočna stakla koja se nastavljaju na potpuno položeno vjetrobransko staklo, i liniju krova koja pogotovo u verziji Coupe donosi sasvim novu dinamiku u SUV svijet. Pored Evoque Coupe i sam BMW X6 se čini uobičajenim. Ista priča se nastavlja i unutra, gdje dominira kupeovski osjećaj, prije svega zbog kokpita koji se lagano spušta prema natrag, spomenute visoke linije bokova i naglašenog 2+2 sjedenja, jer je zadnja klupa profilisana u dva jasno odvojena sjedišta. Evoque se proizvodi u dvije varijante, testiranoj Coupe sa troje vrata i onoj standardnoj sa petoro vrata, i koja se nakon našeg testa ipak preporučuje u odnosu na testiranu. Coupeu bi možda i oprostili prevelika prednja vrata i osjećaj skučenosti pozadi radi prema nazad pomaknutog B nosača, ali "sistem“ pomicanja prednjih sjedišta za pristup zadnjoj klupi je toliko apsurdan, da kupovinu Coupea čini besmislenim. Naime, potrebno je prvo sačekati da prednje sjedište prvo „odzuji“ prema naprijed pri čemu brzina tog električnog pomjeranja izgleda kao usporeni film, pa tek onda ručno preklopiti naslon, što u praksi čini ulazak i izlazak iz vozila nemogućim za manje od barem jedne minute. Po kiši, rezultat su potpuno mokri i putnik i prednje sjedište i pod i prag vozila. Sa druge strane, unutrašnjost izborom materijala i izvedbom ne postavlja pitanje da li je Evoque zaista pravi Range Rover, jer kvaliteta plastike, obloga, upotrebljene kože i detalja poput kožom opšivene table sa instrumentima, osvjetljenog natpisa na pragu, na dodir osjetljivih unutrašnjih svjetiljki i sličnih "igračaka“ ne ostavlja mjesta sumnji. Kada svemu tome dodamo odličnu vozačku poziciju, gdje se sjedi nisko sa pedalama daleko naprijed, dojam je još potpuniji. Iz cijele priče odudaraju samo par detalja, poput nimalo profinjene ručice za svjetla, koja se prilikom prebacivanja kratka-duga-kratka grubo i glasno oglašava, nepotrebno zakomplikovanog upravljanja bord kompjuterom koji traži ozbiljno fokusiranje vozača, ili jednostavno pretjeranog i neprijatnog grijanja prednjih sjedišta. Čudno, i sasvim neočekivano za auto ovog cjenovnog ranga.

Naš testni primjerak je nosio oznaku Dynamic SD4 4WD, i došao je u paketu sa dodatno plaćenim 6-stepenim automatskim mjenjačem i 20“ felgama sa gumama dimenzije 245/45. SD4 je oznaka 2,2 litarskog četverocilindričnog turbodizela, koji kao i automatski mjenjač potiče iz Jaguara XF, snage 190 KS, dok Dynamic paket osim tematskih detalja sa sobom donosi i Terrain response sistem koji integriše četiri odvojena elektronska sistema: dinamičke stabilnosti (DSC), traction control (ETC), hill-descent (HDC) i anti-roll stabilizacije (RSC). Ovaj sistem omogućava i dodatnu pomoć kroz mogućnost odabira posebnih programa za specifične uslove u rasponu od onih zimskih sa snijegom i ledom, preko blatnog programa, do onog za izvlačenje iz dubokog pijeska.

Kako sve ovo radi u praksi? Prije svega, pogled na Conti CrossContact UHP gume jasno govori da Land Rover nikada nije ni planirao da Evoque bude pravi terenac, i očekivano sve njegove terenske osobine se iscrpljuju na makadamski prilazima vikendicama ili izletištima i probijanje kroz snijegom prekrivenim cestama u ski centrima, što je da se ne lažemo, sasvim dovoljno velikoj većini kupaca. Za ostalu svakodnevnu upotrebu tu je spomenuti 2,2 litarski turbodizel, pomalo grubog rada koji se glasno oglašava uprkos "čahuri“ u kojoj je smješten, što donekle odudara od željenog premium ugođaja, i koji se sa svojih 190 KS zadovoljavajuće nosi sa skoro 1700 kg "suhe težine“. Ako očekujete neku eksploziju performansi, čeka vas razočarenje, jer kako rekosmo mogućnosti na cesti su više sasvim dovoljne za standardnu upotrebu, ali nikakvog "sportaša“ ili "jurilicu“ ovdje nećete naći. Automatski mjenjač i za ovakvim motorom zaostaje, jednostavno spada u neko prošlo vrijeme, jer što zbog težine što zbog 4WD pogona jednostavno ne uspijeva glatko odraditi svoj posao. U običnom automatskom modu vozač i putnici će osjetiti baš svaku izmjenu brzine, i u gradu i na otvorenoj cesti, a mjenjač teško da će uspjeti pratiti želje vozača prilikom vožnje uz i niz naše tipične prijevoje ili prilikom preticanja. Stvari se značajno poprave kada se, igrajući se sjajnom komandom mjenjača koja je poput potenciometra na hi-fi uređajima i zamjenjuje klasičnu ručicu automatskog mjenjača, odaberete Sport mode. Tada bez obzira što je riječ o najobičnijem automatskom mjenjaču, dakle nikakvom DSG ili slično, izmjena brzina teče glatko, brzo, i pri tome izostaje bilo kakav otpor naredbama vozača koje mjenjač dobija putem odlično smještenih „pedala“ kraj volana, odrađenih u pravom Ferrari stilu. Tada Evoque mijenja svoju čud, počinje da guta kilometre, i dopušta vozaču da zaboravi i da visoko sjedi, i da je težište povišeno, i da se sa putnicima u autu vozi u preko 1800 kg teškom autu, i jednostavno prati instrukcije direktnog volana i njemu pridodatih pedala automatskog mjenjača. Tek ponekad se osjeti njegova težina koja ipak podsjeti vozača da nije u nekoj limuzini. Ležanje je zahvaljujući gumama 245/45 R20 čvrsto, bez naginjanja, sa dobro raspoređenim oslanjanjem na obje osovine tako da na pretjerivanje u krivinama Evoque reaguje laganim širenjem putanje, bez ikakve tendencije prema odlasku preko nosa odnosno podupravljanju. Tada se počinju primjećivati i sjajne kočnice, koje se odlično doziraju, i uz puni dojam sigurnosti prate vozačeve želje. Ako je noć, taj dojam sigurnosti pojačavaju i vrhunska Xenon svjetla, koja su apsolutno preporučljiva doplata za Evoque. Suprotno očekivanjima, inžinjeri Land Rovera su uspjeli anulirati veliku većinu nuspojava koju bi mogla izazvati kombinacija kratkog međuosovinskog rastojanja i 20“ točkova, jer će tek na grubim poprečnim neravninama, ili u situacijama na neravnoj cesti prilikom kočenja kada je težište pomjereno prema naprijed, Evoque značajnije prodrmati svoje putnike. Možda 19“ točkovi jesu primjereni izbor, ali ni ovi 20“ uz doplatu neće naplatiti svoju cijenu ekstravagantnog izgleda. Vožnja nema preveliku cijenu, jer je u ovoj kombinaciji testirani Evoque u uslovima gradske vožnje u Sarajevu je trošio nekih 10 litara na 100 km, dok je sa dobrim brzinskim prosjekom potrošnja van grada bila u rasponu 8-9 litara/100 km. Sasvim zadovoljavajuće sa 4WD sa automatskim mjenjačem.

Iskustvo kaže da biti drugačiji ima svoju cijenu, pogotovo onda kada je okolina konvencionalna, i u slučaju testiranog Range Rover Evoque Coupe SD4 Dynamic ta cijena je oko 110.000 KM do registracije. Puno? Možda da, mada i pogled preko ograde u dvorište njemačke trojke i njihovih Q5, GLK i X3 modela sa dizelskih 170 KS i sličnom opremom ne pokazuje veliko odstupanje, a i slučaju da se odreknete nekih opcija, cijena može biti niža i za 20.000 KM. Ako vam se i dalje to čini previše, recimo to ovako: Range Rover zapravo nikada nije bio jeftiniji. Slijedeći u ponudi sa tom oznakom je skoro pa duplo skuplji, a sjetite se da su prethodnih 42 godine pokazale da tu cijenu uvijek vrijedi platiti.

Osnovni podaci testnog automobila: Range Rover Evoque Coupe Dynamic SD4 4WD Cijena osnovnog modela: 70.750 KM Cijena testnog modela: 110.000 KM

Motor: 4-cilindarski, 4-taktni, turbodizelski, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 2.179 ccm. Maksimalna snaga 190 KS pri 3.500 okr min. Maksimalni obrtni moment 420 Nm pri 1.750 okr/min. Dva ventila po cilindru. Ubrizgavanje goriva po principu zajedničkog voda - common rail.

Prenos snage: Pogon na sva četiri točka. 6-stepeni automatski mjenjač s mogućnošću ručne izmjene stepeni prenosa. Naplaci prečnika 20 inča s gumama dimenzija 245/45 R20.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje 0-100 km/h - 8,5 sekundi. Maksimalna brzina - 195 km/h. Potrošnja goriva na testu - 9,6 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradskim uslovima - 7,9 l/100km, na otvorenoj cesti - 5,7 l/100km, u mješovitim uslovima vožnje - 6,5 l /100km.

Dimenzije: Dužina - 4.365 mm. Širina - 1.965 mm. Visina - 1.605 mm. Međuosovinsko rastojanje - 2.660 mm. Zapremina prtljažnika - 550 litara. Masa praznog automobila - 1.640 kg.

Serijska oprema testnog automobila: 6-brzinski manualni mjenjač sa inteligentnim Stop Start tehnologijom, pogon na sva 4 točka (4WD), DSC Dynamic Stability Control, Terrain Response, Hill Descent Control (HDC), prednji crni grill, Dynamic prednji i zadnji branik, Dynamic bočna klupa, Dynamic zadnji sportski spojler, Dynamic ispušni sistem, vrata prtljažnika u sjajnoj crnoj boji, unutrašnji dio praga u chromu, okvir (lajsna oko prozora) sa stakleno, tamnim završetkom, kućišta vanjskih retrovizora u boji vozila, zadnji parking senzori, paljenje bez ključa (Start prekidač), električno otvaranje/zatvaranje prozora, kišni senzor sa mlaznicama za pranje, električno preklopivi, grijani i osvjetljeni vanjski retrovizori sa memorijom, centralni naslon za ruku za vozača i suvozača sa držačima za čaše, prednja svijetla za maglu, pranje prednjih svjetala, xenon svjetla sa automatskim podešavanjem snopa svjetlosti i LED potpisom, platneni tepisi sa obrubom, 8“ ekran na dodir visoke rezolucije, alu felge 19“ Sparkle Silver Style 4, interijer u aplikaciji brušenog Aluminija, perforirana kožna sjedala električno podesiva u 6 položaja za vozača i 4 za suvozača sa lumbalnom potporom i memorijom za vozača, bluetooth connectivity, upravljač obložen Oxford kožom sa kontrolama za audio sistem, tempomat i Bluetooth Audio sistem sa 11 zvučnika uključujući i Subwoofer, 380 W MERIDIAN SOUND SYSTEM, CD player, MP3, hromirane pločice pedala, tyre repair sistem, automatski klima uređaj, USB connectivity x 2, grijanje zadnjeg stakla, pokrivač prtljažnog prostora, zračni jastuci za vozača i suvozača, zračni jastuk za koljena vozača.

Dodatna oprema na testnom automobilu: automatski mjenjač 6 brzina sa sekvencijom na upravljaču, zadnja parking kamera, zatamnjena stakla-zadnji dio vozila /UV zaštita, 20“ alu felge chrome shadow style 17, pušački paket, kontrastni krov crni, Dynamic&prestige tech pack (automatska recirkulacija zraka sa senzorom kvalitete zraka, HDD navigacija sa 10 cd /dvd changer, pranje prednjih svjetala, otvaranje prtljažnika električno, zaštita prtljažnog prostora, prednji parking senzor, pločice na pragovima osvijetljene, grijanje prednjih sjedišta.

Garantni uslovi: 3 godine opšte garancije ili 100.000 pređenih kilometara.