Htjeli mi to priznati ili ne, automobili nisu nikada bili savršeniji niti svestraniji, te je davno prošlo vrijeme kada ste morali imati isključivo sportski ili isključivo terenski ili ipak isključivo porodični automobil. Zahvaljujući razvoju tehnologije, kako ovjesa i pogona tako i motora, moguće je u jednoj karoseriji uspješno objedniti nekoliko talenata. Baš kao što vam je nekada trebao zasebni predmet za walkman, kalkulator, telefon, papirni rokovnik, fotoaparat i igraću konzolu sada to još bolje odrađuje jedan prosječan "pametni" telefon, tako su i automobili postali "all in one" proizvodi. Naravno, kod automobila to nije baš tako jednostavno, pa neki to rade uspješno, a drugi malo lošije.
Porsche, naravno, spada u one prve, a to je dokazao kada su odlučili kako je vrijeme da moraju osim sportskih kupea ponuditi i modele koji mogu biti ugodni za svaki dan ali i priuštiti ugođaj sportskog i prestižnog automobila po potrebi.
Cayenne je tu ulogu odigrao odlično u svijetu SUV-ova i donio veliki komercijalni uspjeh, ali postojalo je još prostora za putovanja u stilu, a taj prostor je savršeno ispunila Panamera. Luksuzna, udobna i velika sportska limuzina s vjerovatno najboljim mogućim pedigreom sada je stigla u svojoj trećoj generaciji i vozi se bolje nego ikada prije.
Vizuelno nova Panamera slijedi filozofiju Porschea ali i samog 911 koji je slavu stekao upravo evolucijskim dizajnom, pa nova G3 generacija donosi dovoljno novosti i inovacija ali i zadržava prepoznatljivu formu. Najviše novosti i agresivnosti dobio je prednji dio s velikim i izraženim otvorima za zrak ali i novim svjetlima oštrijih kontura kao i nove LED Matrix tehnologije. Uz prepoznatljivu siluetu i, naravno, zadnji dio s uskim svjetlom preko cijele šrine automobila nema šanse da je zamijenite za neki drugi model ili marku.
Luksuz i komfor iz sportske škole
Unutra su izmjene veće i primjetnije i sada se Panamera još više fokusira na vozački ugođaj. Tako vozačko okruženje i praktično cijeli gornji dio armaturne ploče i kokpita je inspirisan onim iz modela 911, dok se luksuz i masivnost luksuzne limuzine otkriva širokim centralnim tunelom koji se nastavlja skroz do zadnjih sjedišta čineći Panameru 2+2 krstaricom.
Sam koncept kokpita Porsche Driver Experience donosi odličnu ravnotežu između digitalnih i analognih instrumenata, te uz odličnu integraciju svih savremenih sistema i infotainmenta odgovara i tradicionalistima koji vole jednostavan kokpit i minimalizam. Sama ručica, tačnije polugica, mjenjača nalazi se odmah desno od volana, a sam prekidač za pokretanje motora tradicionalno je s lijeve strane gdje je nekada davno Porsche smještao kontakt bravu.
Vozački orijentisan kokpit ogleda se i u prekidaču načina rada za programe vožnje Normal, Sport i Sport Plus, kao i ručice za kontrolu asistencije, koje su također direktno dostupne vozaču, što znači da ne mora skidati pogled s ceste kako bi podesio programe vožnje i sisteme pomoći.
Novost u Panameri je i opcioni ekran za suvozača koji direktno integriše i putnika u iskustvo vožnje. Tako on na raspolaganju ima ekran od 10,9 inča koji prikazuje podatke o performansama, omogućava upravljanje infotainment sistemom i podržava video streaming u vožnji. Naravno, kako bi se izbjeglo ometanje vozača, ekran za suvozača se ne može vidjeti sa vozačevog sjedišta.
Naravno, Porsche ne bi bio Porsche kada posebnu pažnju ne bi posvetio samoj esenciji automobila koji je i sportski i luksuzni. Prvo ono važnije, u Panameri se sjedi idealno, što znači da sjedište možete postaviti potpuno nisko, gotovo u pod, a upravljač je pod savršenim uglom u odnosu na prsa vozača. Naravno, kao i u 911, upravljač je pravi sportski trokraki idealno odmjerene debljine obruča za što bolji osjećaj upravljivosti.

Druga strana koju je Porsche također savršeno pogodio kod Panemere je osjećaj kvalitete, ušuškanosti i luksuza jer ovo ipak jeste luksuzna limuzina. To se ogleda jednako u sitnim detaljima, poput "soft close" mehanizma vrata i bočnih stakala, kao i u onim bitnijim kao što je vrhunska zvučna izolacija i kvalitet materijala unutra. Uz odlična sjedišta koja idealno spajaju dobro držanje tijela u zavojima s udobnošću, to znači da ćete u Panameri duge dionica autoputa s lakoćom prelaziti visokom brzinom. Malo je danas automobila koji tako suvereno dominiraju lijevom voznom trakom na autoputu.
Naravno, za putovanje u punom komforu bez odricanja tu je i prtljažnik zapremine skoro 500 litara što uz velika "liftback" vrata prtljažnika daje ovom grand toureru praktičnost nekog velikog porodičnog automobila.
Grand tourer koji se ne boji zavoja
S druge strane, bilo koji Porsche je prije svega precizan vozački alat pa ni Panamera nije izuzetak. Iako je Panamera 4 praktično verzija s početka ponude modela, to ne znači da je na bilo koji način uskraćena svih Porsche užitaka.
Kao i kod svih modela, tako Porsche i ovdje ima zaista široku ponudu opcija motora i snage, pa iako već na startu ponude Panamera raspolaže s 353 KS, kao u slučaju testnog modela, Porsche ima i opcije s 470, 500, 544, pa sve do 680 i 782 KS u vrhunskim Turbo i Turbo S verzijama. Iako snage nije nikada viška, pogotovo u ovom cjenovnom razredu, prilično smo sigurni da je upravo Panamera 4 onaj model koji najumjerenije spaja najbolje iz oba svijeta.
Uz superbrzi PDK mjenjač i pogon na sve točkove u svim uslovima ubrzava do 100 km/h za manje od 5 sekundi i, ako ste negdje u Njemačkoj, s lakoćom održava putnu brzinu visoko iznad 200 km/h. Uglađeni biturbo V6 sada je još snažniji u novom izdanju Panamere, pa je uz promjene turbopunjača i samog usisa na raspolaganju punokrvnih 353 KS i 500 Nm, što je sasvim dovoljno da prikrije njenih skoro 2 tone težine. Inžinjeri su tako ujedno ovaj motor pripremili za još strožije norme o čistoći izduvnih gasova, ali usput "iscijedili" dodatnih 23 KS i 50 Nm okretnog momenta.
Ono što se kod nas postavlja kao često pitanje kod kupaca automobila ovako visokih performansi je da li su goriva koja su dostupna kod nas jednostavno dovoljno kvalitetna za motore koji su optimizovani do najfinijeg detalja i podešeni kako za maksimalne performanse tako i za što bolje ekološke rezultate. Iz Hifa Petrola su nam pokazali i potvrdili da je njihova linija vrhunskih HPLUS Euro 6 premium goriva namijenjena upravo ovakvim automobilima jer su obogaćena aditivima najnovije generacije koji štite motor ali mu i omogućavaju uglađen rad i ostvarivanje maksimalnih performansi.

HPlus goriva zahvaljujući kvaliteti i aditivima značajno se ističu od drugih, te osjetno poboljšavaju performanse motora, kako ovako snažnih tako i standardnih motora. Ono što je jednako važno je da HPlus goriva i štite motor očuvanjem ključnih dijelova sistema ubrizgavanja goriva ali i smanjenju habanja metalnih dijelova, što uz redovno korištenje HPlus goriva garantuje da će vrhunske performanse sportskog motora imati dug vijek, a uz smanjene otpore i opterećenja dolazi i ekonomičnost i manja potrošnja goriva.

Zaista, Panamera je zaista velika i teška limuzina, a njene proporcije možda najbolje dolaze do izražaja iza upravljača i kada se nađete na zavojitoj cesti. Naravno, to je više stvar navike i vizuelnog smještanja ovako širokog automobila u oštar zavoj. Velika brzina koju je sa lakoćom sposobna "nositi" kroz zavoje uz udobnost i uglađenost često može zavarati, ali napredan pogon na sve točkove i svestran zračni ovjes koji se poigrava s visinom i tvrdoćom Panamere, na okret prekidača na upravljaču, pretvaraju je iz udobne krstarice u glasan i oštar sportski auto. Upravljački mehanizam je očekivano Porscheovski precizan i oštar, a zabava iza upravljača postane potpuna kada se ventili u ispuhu u potpunosti otvore i zaista čujemo i svih 6 cilindara ali i moćni turbopunjač.
Najbolje od svega, Porsche sistem kontrole stabilnosti u Sport i Sport Plus načinu rada dozvoljava i diskretna zanošenja zadnjeg dijela, kada Panamera dobija i dozu zaigranosti koju nemaju ni mnogo manji i lakši sportski automobili.
Opet smo se morali podsjetiti da je ovo tek početak ponude Porschea u porodici Panamere, a kada smo se potrudili voziti i smirenijim tempom pokazala nam je i svoju razumniju stranu. Potrošnja goriva je sa nekih 14 litara, dok smo se zabavljali, uz umjeren tempo pala ispod 9 litara visokoktanskog benzina na 100 kilometara.

Paralelno s Panamerom isprobali smo i HPLUS Euro 6 premium goriva iz Hifa Petrola, te se uvjerili da je zahvaljujući vrhunskom kvalitetu ovog 100-oktanskog benzina moguće preći i do 50 kilometara više po rezervoaru. Kvalitet goriva potvrđen je i od strane austrijskog državnog instituta Umweltbundesamt, a ono što je još važnije za automobile poput Panamere, omogućava iskorištavanje punog potencijala snažnog motora zahvaljujući visokokvalitetnim aditivima i naprednoj formulaciji koja optimizira performanse motora.
Porsche za svaku priliku
Iako se uvijek trudimo biti što manje pristrasni i u vidu imati sve potrebe i navike kupaca, ovaj put ćemo dopustiti ličnim uvjerenjima da nametnu zaključak o Panameri. Jasno je da većina kupaca koji žele praktičan Porsche posegnuti za SUV modelima, i tu nema ništa loše jer su Macan i Cayenne zaista sposobni i naglašeno sportski SUV modeli.
Ipak, Panamera u trećoj generaciji pokazala nam je da za vožnju u pravom Porsche stilu bez odricanja od praktičnosti i komfora ona ima malo alternativa. Istina, neke limuzine ovog cjenovnog razreda su još prostranije i možda udobnije, ali uvjereni smo da nijedna ne daje takav osjećaj upravljivosti i vozačkih užitaka koji su u najboljem maniru preneseni iz legendarnog 911.

Naravno, Panamera 4 se nameće kao neka razumnija opcija, koja daje prioritet komforu, a za one kojima uvijek treba više snage i performansi Porsche u svakom modelu nudi Turbo i Turbo S verzije, a tu već govorimo u performansama hipersportskih automobila. Slično je i sa cijenom, ulaznica u svijet Panamere kreće na oko 250 hiljada KM, a kao i sa performansama granica cijene je daleko iznad toga.
-
Osnovni podaci o testnom automobilu: Porsche Panamera 4
-
Cijena osnovnog modela: 242.985 KM
-
Cijena testnog modela s opcijama: 314.786 KM
-
Motor: 6-cilindrični, cilindri u V rasporedu, biturbo prednabijanje zraka, smješten naprijed uzdužno, promjer i hod 84,5 × 86 mm, radna zapremina 2.894 ccm, maksimalna snaga 353 KS pri 5400-6700 okr/min, maksimalni okretni moment 500 Nm pri 1900-4800 okr/min, direktno ubrizgavanje goriva u cilindre, hladnjak zraka pod pritiskom.
-
Prijenos snage: Pogon na sve točkove, 8-stepeni automatski mjenjač s dvostrukim kvačilom - PDK, aluminijske felge prečnika 21 inča s gumama 275/35 R21 naprijed i 325/30 R21 nazad (Michelin Pilot Sport S 5).
-
Šasija: Prednji ovjes - nezavisni, dvostruka poprečna ramena, zračni amortizeri. Zadnji ovjes - nezavisni multilink, zračni ovjes. Električni servo upravljač.
-
Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 4,8 s. Maksimalna brzina - 270 km/h. Potrošnja na testu – 13,8 l/100 km. Deklarisana prosječna potrošnja po WLTP u mješovitim uslovima - 10.1-11.2 l/100 km. Zapremina rezervoara – 75 l. Emisija CO2 - 230-253 g/km. Emisiona norma - Euro 6EA.
-
Dimenzije: Dužina – 5.052 mm. Širina - 1.937 mm. Visina - 1.423 mm. Međuosovinski razmak - 2.950 mm. Prtljažnik – 494 litara. Težina praznog vozila – 1.920 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 2.540 kg.
-
Serijska oprema testnog automobila: Porsche Panamera 4
-
Garancije: 3 godine bez ograničenja pređenih kilometara, uz 3 godine Porsche Assistance usluge.