Ekscentrik u svakom pogledu
0

FOTO / TEST: Hyundai Veloster 1.6 MPi 6AT

Piše: Elvir Zubović
(Foto: E. Zubović/Sarajevo-x.com)
Hyundaijev stalni rast i prodajni uspjesi priskrbili su mu i privilegiju da se konačno malo opusti te pripremi automobil koji nije namijenjen velikim tiražima. Nije potrebno isticati koliko su ekskluzivni ili atipični modeli važni za ugled jednog proizvođača, a Hyundaiju je trebao upravo takav. Kako se ''i'' generacija pokazala globalnim uspjehom, stvorio se prostor za jedan sportski model koji bi mogao privući novu generaciju fanova ove marke.

Iako je Hyundai i prije imao sportske modele, prvenstveno mislimo na Coupe, koji nije bio tako loš automobil, ali kojem je jednostavno nedostajao x-faktor kojim bi privukao entuzijaste, toliko da nije pomogao ni ''pedigre'' WRC svjetskog reli šampionata.

Onda su počeli puhati vjetrovi promjena u Hyundaiju te je pristup radikalno promijenjen. Modeli koji su praktično uvijek bili generaciju iza evropske i ostale svjetske konkurencije su postepeno odbacivani, a mijenjali su ih savremeni i u svakom smislu moderni i kvalitetni modeli sa ''i'' predznakom. Očito je i posudba onog ''i'' u imenu od Jobsove čudotvorne jabuke donijela dio magije i uspjeha. Kada su se svi ''i'' modeli dokazali kao uspješni i prije svega visoko komercijalni, Hyundai se ohrabrio i shvatio da sada ima puno bolju osnovu za sportske modele.

Tako je uz hvaljeni Genesis koji je već odavno pristuan u SAD-u stigao i nasljednik nekadašnjeg Coupea. Ipak, riječ je tek nominalno o nasljedniku. Hyundai više ne želi pratiti ili kopirati trendove, već ih želi nametati. Tako je Veloster atraktivni coupe sa troja bočna vrata koji pokazuje kako sportski automobili ne moraju nužno biti i nepraktični.

Poput trkaćeg prototipa

Iako su novi ''i'' modeli privlačili pažnju, činjenica je da nikada nismo bili tako upadni u jednom Hyundaiju. Bijeli kupe izraženo niske siluete i još više izraženo širokog traga točkova sa mnoštvom ''tunerskih'' detalja ne može proći nezapaženo na ulici, bez obzira na to koju značku nosio.

Veloster izgleda kao da je nastao kao model koji je prvenstveno namijenjen homologacijskog seriji koja bi mu dala ulaznicu u svijet takmičarskih automobila. Tako kada ga posmatramo u segmentima otkrivamo kako je Hyundai spretno iskoristio neka rješenja koja su dobro prihvaćena na nekim drugim ''lifestyle'' automobilima, ali i na ikonama sportskih automobila. Tako padajuća i oštra linija krova sa ''zamaskiranim'' A-nosačima koketira sa izgledom brutalnog Nissana GT-R, poklopac motora je izraženo profilisan te je dobio umetke koji imitiraju otvore za ventilaciju kakve možemo vidjeti na WRC automobilima, dok klinasti zadnji dio osvaja simpatije zbog nekoliko pomodnih kompaktnih kupea koji su u posljednje vrijeme odlično prihvaćeni na tržištu.

Ukratko, uz nekoliko originalnih rješenja Hyundaiju treba priznati da je sa Velosterom ponudio zaista originalnu kompilaciju dizajnerskih rješenja, čak i bez vrlo praktičnih trećih vrata na desnoj strani.

Upravljiv, tvrd i direktan

Iako je lako ostati impresioniran izgledom Velostera, priznajemo da smo za upravljač sjeli sa predrasudama kako bi sve moglo i ostati samo na izgledu. Ipak, iako u posljednje vrijeme pravi automobile sa modernim ovjesima, teško da Hyundai možemo svrstati u rang eksperata za ovjes kao što su, na primjer, već godinama Ford ili Alfa Romeo.

Prvu naznaku da su takve predrasude bile ishitrene dao nam je upravljač. Električni servo stub upravljača je prema mjerilima savremenih automobila koji daju sterilni ''drive by wire'' osjećaj više nego dobar. Zahvaljujući progresivnom načinu rada pri niskim brzinama je ugodno lagan, dok povećanjem brzine postaje iznenađujuće težak, čime znatno olakšava upravljanje kratkom karoserijom. Sve ovo predstavlja poželjno osvježenje i pokazatelj da se Hyundai pozabavio činjenicom da Veloster opravda svoj sportski izgled.

Drugo iznenađenje je podešavanje ovjesa. Iako je izostao skupi multilink, Hyundai, kao i još neki proizvođači, pokazuje da kombinacija McPhersona i torzione osovine još uvijek može ponuditi dobru vožnju. Pored toga, Veloster se ističe kao izrazito tvrd automobil, pogotovo u kombinaciji sa opcijskim naplacima prečnika 18 inča. To je zasluga prilično krutih opruga, ali i amortizera koji su na sabijanje podešeni jače nego na povratni hod. Upravo zbog ovoga, ali i nedovoljno progresivnih opruga, vožnja je vrlo gruba i direktna, što je za dinamičnu vožnju poželjno, ali joj nedostaje jednako važna nijansa profinjenosti i rafiniranosti kako bi Veloster i u svakodnevnoj upotrebi bio ugodniji. Ovako će oštrije neravnine grubo stresti automobil, dok će veća poprečna ispupčenja učiniti da se pri povratnom hodu amortizera automobil propinje. Daleko je to od nesigurnog i nekontorlisanog ponašanja, ali je dovoljan pokazatelj da Hyundai mora još malo poraditi na finom podešavanju ovjesa svog asimetričnog kupea.

Zavojite brdske ceste, kojih nam nikada ne nedostaje, mjesto su gdje je Veloster na domaćem terenu. Zbog kratke karoserije i širokog traga točkova, oštre promjene pravca i težišta sa lakoćom obavlja, a u vožnji se vrlo brzo dobija povjerenje u vođenje automobila. U ovom polju Hyundai pokazuje da je napravio odličnu osnovu da u perspektivi Veloster postane jedna od vozačkih ikona, naravno ako pravilno odigraju na ostalim ključnim potezima.

Sa skoro 1.300 kilograma ukupne mase Veloster ima i Lotusovsku ''light is right'' filozofiju u svom džepu te nas je uz upravljač iznenadilo da je došao jedan automobil kojim kroz zavoje ne upravlja njegova težina i ESP, nego vozač.

Živahan, ali nedovoljan benzinac

Ohrabren kompaktnom i laganom karoserijom Hyundai je za početak Velosterovog postojanja odabrao samo jedan benzinski motor. Atmosferski 1,6 motor sa četiri ventila po cilindru nam se, uprkos dobroj specifičnoj snazi, po radnoj zapremini čini dovoljnim samo za osnovnu ponudu. U turbo eri, koja trenutno hara, takav motor izgleda i malo demode u jednom trendseterskom kupeu.

Iskreno, 1,6 MPi u Velosteru ustvari više nosi breme trkaćeg izgleda, nego stvarno breme karoserije. Ovim motorom u i30 bili bismo više nego zadovoljni, ali za kupe poput Velostera dovoljan je tek za skromnije prohtjeve. Rad motora je izuzetno miran i tih te može biti i vrlo skroman sa potrošnjom goriva, što su osobine koje će svakako znati cijenti oni kupci koji će Velostera odabrati prvenstveno zbog dobrog i jedinstvenog izgleda, a ustvari im brža vožnja od one koju ovaj motor može priuštiti i ne treba.

Također, izvlačenje iz maksimuma iz ovog motora nije posebno ugodno zbog buke koja u gornjem radnom području postaje naporna, a ujedno ne daje ni naznake zvuka sportskog motora. U svakom slučaju obradovani smo činjenicom da je Hyundai svjestan kako ne smije ostaviti samo ovaj motor u ponudi pa bi adekvatna motorizacija trebala uskoro doći u vidu 1,6-litarskog Gdi motora sa turbopunjačem i 208 KS. Tek tada moći ćemo biti sigurni koliko je na cesti Veloster zaista dorastao Sciroccu ili Meganeu, na koje direktno i ''pikira''.

Kao dodatak neuvjerljivim performansama, testirani model imao je i automatski mjenjač sa šest stepeni prijenosa koji je dodatno ''umrtvio'' motor. Također, iako smo navikli na sve češće automatike u sportskim modelima, najprije u vidu mjenjača sa dvostrukim kvačilom, prilično klasičan automatik u Velosteru može se prozvati preporučljivim za iste one kupce kojima će i ovaj motor biti dovoljan.

Pohvalno je da je Veloster sa automatikom moguće bolje voziti u ručnom načinu rada mjenjača. Potrebno je samo naviknuti se na kratku zadršku i izmjenu stepena prijenosa planirati malo ranije, što je u praksi znatno lakše nego što zvuči.

Neočekivano upotrebljiv i praktičan

Za sada Veloster dolazi kao prijetnja popularnim kupeima prije svega svojom neobičnom koncepcijom, dok će ih tek naknadno i u vožnji pokušati poraziti turbobenzinskim motorom. Prilično prostrana kabina jedinstvenog koncepta sa troja vrata na bokovima u startu se čini dobitnom. U druženju sa Velosterom se pokazalo da zaista tako i jeste. Hyundaijev asimetrični kupe je jedan od malobrojnih, možda i jedini kupe ove veličine koji ćete koristiti i voziti svakodnevno, a da se ne osjećate sputanim kada treba otići u kupovinu ili povesti još dva putnika.

Da naglasimo, Veloster je i dalje kupe, tako da ne treba očekivati prostorna čuda, pogotovo na zadnjoj klupi. Ipak, zanimljivo je da mjesta za noge u pravilu neće nedostajati, jedini problem predstavlja niska i padajuća linija krova zbog koje će i prosječno visoki putnici ne samo kvariti frizuru nego i zapinjati glavom od krov. Treba naglasiti da treća vrata nisu samo marketinški trik, nego zaista imaju upotrebnu vrijednost, a kada se navikne na nizak krov onda čak ni to ne predstavlja velik problem. Također, uz skrivanje ručke treća vrata ni vizuelno nisu narušila siluetu i ukupan izgled Velostera, tako da se slobodno može reći kako je ovo zaista uspješno i pametno rješenje koje bi trebalo naći primjenu i na drugim automobilima.

Na prednjim sjedištima je sasvim ugodno te su, s obzirom na mogućnosti motora, i odmjereno profilisana pa nema problema sa držanjem tijela u zavojima. Zahvaljujući velikom panoramskom krovu kabina je i vrlo prozračna, iako je mala. Bez ovakvog krova, ili kada se navuče pokrivač, osjećaj klaustrofobije postaje izražen, dok su preglednost i vožnja unazad veliki problem. Zbog ovoga smatramo da svaki kupac Velostera jednostavno mora doplatiti za kameru za vožnju unazad, inače bi kretanje u gradu ovim kompaktnim kupeom moglo biti prava noćna mora.

Za one koje umjesto vozačke pozicije i osjećaja u vožnji više zanima koliko kakvih displeja ima automobil bit će ugodno saznanje da Veloster dolazi sa velikim 7-inčnim TFT displejem koji uz navigacijski sistem, kamere za vožnju unazad i audio uređaj može prikazivati filmove u DivX formatu. Sa ovakvom multimedijom Hyundai je Velostera u potpunosti približio savremenom kupcu.

Kvalitet materijala je zadovoljavajući, iako je daleko od impresivnog, dok nivo završne obrade odavno ne predstavlja problem za Hyundai. Dopadljivi su i neki originalni detalji poput ručki na vratima, iako možda nisu najpraktičniji, tako da Veloster ima i jednu vrlo dopadljivu unutrašnjost koja možda nije najbolja u klasi, ali je svakako dostojna ovakvog kupea. Za bolju ocjenu bi bila neophodna i bolja zvučna izolacija, koja se posebno ističe kao problem na modelima sa panoramskim krovom.

Pristupačna egzotika

Iako Veloster dolazi kao potpuna novost i automobil koji želi redefinisati vrijednosti svoje klase može se nazvati pristupačnim automobilom. Ne pristupačnim kao što je to nekada bio Accent ili Getz, nego kao automobil koji će uz vrlo bogat spisak serijske opreme i sasvim pristojnu motorizaciju koštati neznatno više od prosječnog porodičnog kompakta.

Kupei su uvijek bili stvar prestiža, a sada uspijevaju biti originalniji i pristupačniji nego ikada prije. Za one kojima je 35 hiljada maraka nedovoljan izdatak Hyundai se potrudio pripremiti i podugačak spisak dodatne opreme, kada je kao na testnom modelu lako preći 42 hiljade maraka. Za ovakve performanse to je definitivno previše novca, ali za sve ostalo što nudi Veloster, u poređenju sa konkurencijom djeluje kao vrlo privlačna ponuda.

Ujedno, Hyundaijeva je sreća da su najavili ozbiljniji turbomotor za Velostera, u suprotnom ostali bismo razočarani činjenicom kako smo dobili prilično pametno osmišljen i dizajniran automobil čije su vrline tek atraktivan izgled i pregršt multimedije. Ovako se nadamo da bi snažnim motorom mogao privući i vozačke entuzijaste te dodati imidžu Hyundaija jednu novu dimenziju, za koju se nedavno nismo mogli ni nadati da bismo mogli od njih dobiti.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Hyundai Veloster 1.6 MPi 6AT Cijena osnovnog modela: 35.490 KM Cijena testnog modela: 41.990 KM

Motor: 4-cilindrični, 4-taktni, benzinski, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.591 ccm. Maksimalna snaga 97 kW – 132 KS pri 6.300 okr/min. Maksimalni obrtni moment 167 Nm pri 4.850 okr/min. Višetačkovno ubrizgavanje goriva u cilindar. Promjer i hod klipa – 77x85,44 mm. Kompresija 10,5:1.

Prenos snage: Pogon na prednje točkove. Šestostepeni automatski mjenjač sa mogućnošću ručne izmjene stepeni prenosa. Naplaci prečnika 18 inča, pneumatici 215/40 R18.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0-100km/h – 11,5 s. Maksimalna brzina - 190 km/h. Potrošnja na testu - 9,1 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 8,0 l/100 km, na otvorenoj cesti 5,2 l/100 km, kombinovano 6,2 l/100 km. Emisija CO2 149 g/km.

Dimenzije: Dužina - 4.220 mm. Širina - 1.790 mm. Visina - 1.399 mm. Međuosovinski razmak - 2.650 mm. Prtljažnik od 320 litara. Masa praznog automobila - 1.266 kg.

Serijska oprema: el. grijanje vanjskih ogledala, vanjska ogledala u boji karoserije, kožom presvučena ručica mjenjača, integrisani pokazivači pravca u vanjskim ogledalima, ukrasni poklopac motora, aktivni nasloni za glavu podesivi po visini, aluminijumske felge 7.0J x 17, djeljiv naslon drugog reda sjedišta (60:40), podešavanje vozačevog sjedišta po visini, pomodni rezervni točak, dnevna prednja svjetla – LED, progresivni servo upravljač, prednja svjetla za maglu, podešavanje upravljača po visini, elektronska blokada motora, podešavanje upravljača po dubini, digitalni sat, kožom presvučeni upravljač, radio/CD/ MP3/DVIX multimedijalni uređaj sa 4 zvučnika i visokotonskim zvučnicima, zračni jastuk za vozača i suvozača, komande za audio uređaj na upravljaču, sistem kontrole pritiska u gumama, dva prednja bočna zračna jastuka sa zračnim zavjesicama, INFO-sistem sa putnim kompjuterom, ABS, ručni klima uređaj, ESC - elektronički program stabilnosti sa HAC- Hill start assist control (kontrola pomoći pokretanja na uzbrdici) i VSM – Vehicle stability management (kontola stabilnosti vozila), izolator poklopca motora, aero metlice brisača, zadnji brisač sa peračem, centralno zaključavanje, pretinac za sunčane nočale, alarm i daljinsko upravljanje centralnom bravom, pepeljara i upaljač sa osvjetljenjem, mrežica za prtljažni prostor, el. podizači prednjih i zadnjeg prozora, pokrov prtljažnog prostora, zadnji spojler sa kočionim svjetlom, el. podešavanje vanjskih ogledala.

Dodatna oprema na testnom automobilu: automatski mjenjač sa šest stepeni prenosa – 1.890 KM, aluminijumske felge 7,5Jx18 inča su umecima u boji i sa gumama 215/40 R18 – 990 KM, projekciona prednja svjetla – 350 KM, smart key – 1.090 KM, automatski klima uređaj – 490 KM, tempomat – 340 KM, Premium sound system – 690 KM, zadnji parking senzori sa kamerom i bluetooth sistemom – 990 KM, panoramski krov – 1.990 KM, navigacijski sistem – 1.490 KM. Ukupna vrijednost dodatne opreme – 10.310 KM.

Garancije: 5 godina ili 100.000 pređenih kilometara. Pet godina garancije mobilnosti na teritoriji Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore u slučaju nepredviđenih poteškoća s vozilom. Pravo jednom godišnje na besplatan kontrolni pregled vozila u trajanju od 30 minuta prema Hyundai kontrolnoj listi u toku pet godina redovnog servisiranja vozila i dok je vozilo u garanciji.