Poznati odlikaš u nepoznatom ruhu
0

FOTO+VIDEO / TEST: Ford Focus 1.6 TDCi Trend

Tekst i foto: Elvir Zubović <br />Video: Jasenko Korjenić
Kada je 1998. godine Ford umjesto novog Escorta predstavio Focus, dogodila se prilično značajna prekretnica među kompaktima. Uz tada neobičan izgled donio je i odličnu novu tehnologiju, te je sa pravom postao bestseller. Trinaest godina kasnije stigla je treća generacija Focusa. Na testu nam je pokazao da nije tako revolucionaran kao nekada, ali da i dalje spada među najbolje u klasi.

Iako ne djeluje tako dramatično kao što je to izgledao prvi Focus u poređenju sa tadašnjom konkurencijom, Ford se pošteno potrudio da u ovoj generaciji naprave odmak od dosadašnje filozofije svog popularnog kompakta.

Postulati kao što su praktičnost, kvalitetna unutrašnjost i odlične vozne osobine, srećom su zadržani. Nova forma i način na koji Focus „komunicira“ sa svojim putnicima jesu novi, ali se na njih lako navići.

Savremen, privlačan ali i predvidiv Za razliku od svojih prethodnika, novi Focus mjenja pristup, ali ujedno ne želi biti pretjerano revolucionaran. Očito je većina proizvođača shvatila kako se barem među kompaktima avangardnost ne isplati, dok klasičnije oblikovani modeli duže „traju“ i privlače kupce.

Zanimljivo je ipak da je slava RS verzije prethodnog modela imala priličnog uticaja na oblikovanje novog Focusa, tačnije njegovog prednjeg dijela. Duboki prednji odbojnik skladno je oblikovan, ali potpuno neočekivano djeluju veliki otvori za zrak kojih bi se postidio upravo i Focus RS. Oštrih i trokutastih oblika čine suprotnost ostalim oblim oblicima na Focusu, a na crnom automobilu, kao što je bio testni, izgledaju možda i najbolje jer se ne ističu pretjerano.

Zadnji dio Focusa izgubio je prepoznatljiva i visoko pozicionirana stop svjetla, ali će u svakom slučaju i ovaj oblik sa dijelom koji zadire duboko u bokove karoserije ostati zapamćen i prepoznatljiv.

Pohvalno je da karoserija Focusa ostavlja ukupan utisak širokog i uslovno rečeno niskog automobila, što mu daje dodatnu dozu dinamičnosti.

Kvalitetnija i drastično modernija unutrašnjost Iako je Focus uvijek imao kvalitetnu i ugodnu unutrašnjost, mnogi su mu zamjerali da je u drugoj generaciji postao previše običan i klasičan. U novom Focusu dominira masivna centralna konzola koja je zauzela možda i previše mjesta, ali je u svakom slučaju ergonomična i zanimljivo oblikovana. Glavni dio komandi u suštini je jednak kao i na C-Maxu, Fiesti i ostalim Fordovima nove generacije, te preglednost i snalaženje u upotrebi ne predstavljaju problem.

Najugodnije u unutrašnjosti izgleda cijela površina armaturne ploče koja je izrađena od vrlo mekanog materijala koji je izuzetno ugodan na dodir, kako zbog svoje teksture tako i zbog samog sastava. Jedina mana ovako masivne centralne konzole je činjenica da je ipak „ukrala“ vrijedan prostor za noge vozača i suvozača. To će najviše smetati vozaču kojem će desna noga u većini slučajeva biti snažno oslonjena od bokove konzole.

Ponuda prostora u unutrašnjosti je u očekivanim okvirima, ali ne treba zaboraviti da je Ford sa ovim Focusom napravio svojevrstan presedan učinivši ga 16 milimetara nižim, i također 16 mm užim od prethodnika. I pored toga, ali i uz 21 mm veću dužinu, Focus nudi osjetno više prostora za noge i glave putnika. U Fordu su to postigli djelimično i smanjivanjem prtljažnika, ali iako je „gepek“ sa 316 litara sada nešto manji, veliki otvor i peta vrata koja se otvaraju pod izuzetno velikim uglom omogućavaju potpuno iskorištavanje sve zapremine prtljažnika.

Moderan, tih, štedljiv i tek dovoljno snažan

Osnovni dizelski motor u novom Focusu pripada novoj Duratorq generaciji Fordovih dizelaša, te kao što se od njega očekuje uzorno je tih i uglađen. Ipak, ovaj motor će prije svih odabrati kupci kojima je potrošnja goriva prioritet, jer je po tom pitanju zaista brilijantan, pa na našem testu ni na dužim dionicama pri visokoj brzini nije zahtjevao preko 6 litara dizela.

Umjerena vožnja, kakva i priliči ovako motorizovanom Focusu, bez problema održava prosjek oko 5 litara dizela u mješovitim uslovima vožnje. Za kupce koji žele i štedjeti gorivo ali se i ugodno brzo voziti ipak moramo preporučiti verziju ovog motora sa 115 KS, koja će biti dovoljna za dinamičniju vožnju bez potpunog opterećenja.

Iako sa 1.338 kilograma ukupne mase Focus sa ovim motorom nije pretežak, 95 KS nije dovoljno za bezbrižna preticanja, dok će visoki brzinski prosjeci na autoputu biti priličan napor, kako za motor tako i za vozača.

Ovjes zbog kojeg vrijedi zanemariti sve ostalo Naravno, novog Focusa smo najprije željeli isprobati kako bismo provjerili da li je Ford izgubio nešto od svog raznovrsnog talenta za konstrukciju ovjesa. Kratko i jasno, ne. Novi Focus, iako je testni model bio na visokoprofilnim i prilično uskim gumama, pokazuje kako bi svaki savremeni komapkt trebao da se vozi. Bez suvišnih reakcija, treći Focus kao i njegovi prethodnici uvjereno ostaje na zadanoj putanji, a čak i dodavanje „volana“ u zavoju zbog podvijanja visokih guma ga ne izbacuje iz takta.

Upravljački sistem je također ostao jednako odličan, te je užitak voziti ovako običan automobil kojeg je lako precizno usmjeriti tačno na onu liniju ili pukotinu u cesti na koju ste i zamislili. Ovako dobar upravljači sklop ne bi trebalo posebno isticati da Ford po prvi put u Focus nije ugradio električni servo ojačivač, umjesto dosadašnjeg hidrauličnog. Na neki način u Fodu su uspjeli zadržati istu osjećajnost i preciznost upravljača kojom se i prije isticao, ali su mu dodali i lakoću upotrebe pri malim brzinama.

Uz jednako dinamičan ovjes i hirurški precizan upravljač, čini se da su u Fordu otišli i korak dalje. Teško je neprimjetiti da je Focus sada i znatno udobniji, pa se Ford opasno približio svetom gralu ovjesa koji je direktan i dinamičan, a ujedno i dovoljno udoban da ostali putnici ne ispaštaju zbog dobrih voznih osobina.

Promišljeno u sredini cjenovnika Ford je uvijek znao cijeniti svoje automobile, te sa razlogom nisu nikada spadali na nivo najjeftinijih u klasi, bez obzira o kojem se modelu radi. S obzirom na tehnologiju, kvalitet i ukupnu ponudu može se reći da je takav pristup sasvim opravdan. Jednako je i sa novim Focusom, iako još uvijek nisu zvanično formirane cijene u BiH, niti je imao svoju zvaničnu premijeru. Sa nešto preko 30 hiljada maraka za osnovni dizel sa vrlo ugodnim paketom opreme Trend dovoljno je pristupačan da privuče značajan broj kupaca, ali i da drži do svog „dostojanstva“.

Jasno, u vrijeme kada akcije i popusti „pršte“ sa svih strana neće mu biti pretjerano lako doći na tržište, ali Focus je uvijek sa razlogom bio siguran odabir među kompaktima. Iako se moramo navikavati na novi izgled, to je i dalje onaj isti kvalitetni kompakt koji će svom vozaču biti zabavan čak i sa najslabijim motorom.

Iz drugog ugla by Elmir Tozo

Društvo donje-srednje klase bogatije je za još jednog člana. Na naše oduševljenje, ono što Focus treće generacije (opet) izdvaja od većine konkurenata su njegove izvanredne vozne osobine. Čuvene vozne osobine kojima se Focus može pohvaliti još od svog prvog predstavljanja.

Fordov „know-how“ u odjelu koji se bavi ovjesima i dalje funkcioniše perfektno, a ja se odlično sjećam uporednog testa na kojem je najsiromašnije opremljen i najslabije motorizovan Focus 1.6 prve generacije (na stazi i na cesti) apsolutno „posramio“ svojih pet (tada svježijih) klasnih konkurenata. Nisu im pomogle ni napredne „igračke“ u unutrašnjosti, ni atraktivne aluminijumske felge, čak ni bolje gume, kada smo se (nakon ravnina) suočavali u spletu zavoja. Nekoliko godina kasnije...

Focus III je moderan auto koji u serijskoj opremi posjeduje (i) poznata elektronska pomagala koja pomažu vozaču (ili vozačici) da prođu „bez gubitaka“, ako se u zavoj dovezu brže nego što bi trebalo, ali ništa se od spomenutih pomagala ne aktivira (do velike nevolje) jer Focus, u najboljem maniru svojih prethodnika, zavoje i „bez struje“ prolazi „kao po šinama“. Za besprijekorno ležanje, čini se, dovoljne su mu samo kvalitetne gume! ESP... srećom, postoji zbog nekih drugih automobila. Onda i nije pretenciozno svrstati ga u kategoriju vozačkih automobila, onoliko koliko uopšte može biti vozački auto opcija koju pokreće najmanji (najslabiji) dizelski 1,6-litarski motor.

Doprinos ukupnom „happy hour“ osjećaju daje savršeno „skrojen“ volan i fino postavljena ručica mjenjača, pa nam zbog toga nije jasno ko je (i zašto) odabrao da pozadinsko osvjetljenje kazaljki na instrumentnoj tabli bude tirkizne boje!? Može poslužiti kao uvertira za tmurniju stranu priče koja se bazira na dizajnu karoserije. Od znalaca do slučajnih prolaznika, mišljenja su duboko podijeljena, a mi smo nekako bliži strani koja misli kako posljednja trećina automobila i nije od onih za kojima se okreću sa uzdahom. Sve djeluje... hm. Čini se da su u Fordu mogli birati i neka druga sopstvena (već nacrtana) rješenja. Ostaje nam da vidimo hoće li se nešto mijenjati kasnijim redizajnom postojećeg automobila. Do tada... Bosna je zemlja krivudavih cesta.

Osnovni podaci testnog automobila: Ford Focus 1.6 TDCi Trend Cijena testnog modela do registracije: oko 33.000 KM

Motor: Zapremina 1.560 ccm, snaga: 70 kW/95 KS, obrtni moment: 230 Nm pri 1.500 do 2.000 okr/min Dimenzije: dužina 435,8 cm, širina 182,3 cm, visina 148,4 cm, međuosovinski razmak 264,8 cm. Zapremina prtljažnika: od 316 do 1.101 litara Masa: 1.338 kg Performanse: Ubrzanje 0-100 km/h 12,6 s, najveća brzina: 182 km/h

Potrošnja: Test - 5,6 l/100 km. Tvornički - grad 5,1, otvoreno 3,7, kombinovano 4,2 l/100 km

Sadržaj paketa opreme Trend: ABS, MBA, klima uređaj, električno pokretana prednja stakla i vanjska ogledala, 16-inčni čelični naplaci, kožni upravljač vozila podesiv u četiri smjera, zračni jastuk vozača i suvozača, bočni zračni jastuci za vozača i suvozača, imobilizator - pasivni protuprovalni sistem, daljinsko centralno zaključavanje, cd/radio uređaj sa AUX priključkom, putni računar...

Dodatna oprema na testnom automobilu: Metalik boja. Paket Comfort sa automatskim klima uređajem, senzorima za svjetla i brisače, follow me home svjetlima i automatskim zatamnjivanjem unutrašnjeg ogledala.