Historija papinog automobila
1

FOTO / Papamobil - od skromnog prijevoza do mobilne utvrde

Klix.ba
Papamobil Mercedes-Benz M-Klasa 2013
Od kada je papa Franjo započeo svoj pontifikat privukao je pažnju svojom skromnošću i odricanjem luksuza koji je inače bio dostupan svim papama. Jedna od takvih privilegija, ili bolje rečeno potreba, je i prepoznatljivi papamobil. Kroz vrijeme oblik papamobila se mijenjao, od luksuznih produženih limuzina, preko kamiona, do posebno prilagođenih SUV-ova.

Sam pojam papamobil se pojavljuje tek za vrijeme pontifikata pape Ivana Pavla II, ali su takvi automobili i prevozna sredstva bila u upotrebi zvaničnih posjeta pape i znatno prije toga.

Preteča papamobila bila je "sedia gestatoria", ili tačnije stolica koju su papini pratioci nosili na svojim ramenima. Nakon što je papa Pavao VI ukinuo ovu tradiciju, još od početka 20. stoljeća mnogi proizvođači automobila pripremali su posebne automobile za prevoz i posjete pape.

Papamobil M-klase kojeg je prethodni papa Benedikt XVI nedavno preuzeo na korištenje tek je posljednji u dugom nizu posebno dizajniranih Mercedes-Benz modela koji su do sada bili u službi Svetog oca. Mercedes-Benz je započeo saradnju s Vatikanom još prije 80 godina kada je papa Pio XI koristio Mercedes Nurburg 460 Pullman davne 1930. godine.

Aktuelni papamobil Mercedes-Benz M-klase opremljen je poboljšanom kupolom u koju papa može lakše ulaziti, a u njoj će ima i više mjesta nego prije. Brojni vjernici koji papu dočekuju u širom svijeta imat će i bolji pogled na papu zahvaljujući većim staklenim, ali blindiranim panelima, te osvijetljenom plafonu kupole. Aktuelni papamobil u kupoli ima, naravno, i posebno dizajnirano "prijestolje" s ušivenim oznakama Vatikana.

Među najzanimljivije prethodnike supermodernog papamobila zasnovanog na M-Klasi svakako spadaju skromna SEAT Panda koja je bila potpuno otvorena i koja je korištena za papine posjete Španiji. Praksa upotrebe otvorenog papamobila je značajno umanjena nakon pokušaja atentata na papu Ivana Pavla II 1981. godine.

Potpuna suprotnost skromnom i jednostavnom SEAT-u svakako je Lincoln Continental, koji je posebno prerađen u kompaniji Lehmann-Peterson 1964. godine, a upotrebljen je u posjeti pape New Yorku 1965. godine i u Bogoti 1970. godine.

Među najelegantnije i najluksuznije papamobile svakako spada Mercedes-Benz 600 Pullman-Landaulet iz 1965. godine. On je posebno napravljen za papu Pavla VI, te je služio još trojici papa dok nije povučen iz službe 1985. godine. Iako je nastao davne 1965. godine, ovaj auto imao je superudobni zračni ovjes, klimauređaj, servo kočnice i sličnu opremu koja se tada teško mogla zamisliti u automobilima. Naravno, uz to je imao posebna blindirana stakla, ali i sjedište za papu koje bi se za potrebe pozdravljanja javnosti izdizalo iz svog standardnog položaja.

Među najneobičnije papamobile svakako spadaju kamioni koji su posebno prilagođeni za papine potrebe, gdje se ističu Ford serije D koji je korišten u posjeti Irskoj 1979. godine, ali i poljski FSC Star koji je papa Ivan Pavao II koristio u posjeti svojoj domovini.

Građani Bosne i Hercegovine papamobil vizuelno uglavnom vežu za oblik Mercedes-Benza G230, a kojim je papa Ivan Pavao II 13. aprila 1997. godine prošao kroz Sarajevo.