Promjene na tržištu
32

Njemački premium automobili: Na raskrsnici između tradicije i transformacije

A. M.
Foto: Klix.ba
Mercedes, BMW i Audi nalaze se na raskrsnici između tradicije i transformacije. Svjež i hladan vjetar puše prema njemačkim premium brendovima i neće stati. Pitanje je hoće li ga moći koristiti kao jedro i boriti se kao nekad protiv konkurencije koja prijeti na istoku i političkih previranja na zapadu.

Mi u Bosni i Hercegovini nemamo ni približnu sliku dešavanja u svijetu. Serviraju nam se uglavnom pozitivne PR-ovske priče sa lijepim okruglim brojkama i sretnim planovima za budućnost.

U razvijenom svijetu važi nova deviza: "Možete sebi priuštiti luksuz, ali samo ako ga želi i ostatak svijeta." A šta se dešava u ostatku svijeta? Dešava se da nekadašnji giganti, njemački premium automobili gube tlo pod nogama na važnim tržištima.

Na godišnjim skupštinama dioničara, umjesto da luksuzne konferencijske sale obasjava zvjezdana svjetlost, ovaj put dobivamo sliku nezadovoljstva i sve više bora na čelu. Premium modeli s više ili manje luksuza koji su mirisali na skupocjeni šampanjac, bijele tartufe i kavijar zadaju glavobolje dioničarima.

Gernot Döllner, Audi CEO
Gernot Döllner, Audi CEO

Svijet njemačkih premium automobila jednostavno se više ne može osloniti na luksuz u vremenima globalnih previranja. U Kini, bivšoj meki za njemačke luksuznjake ima sve manje interesa. Tačnije, ne prodaju se ni blizu kao nekad, brojke su manje, a manji je i profit! Nadmašili su ih lokalni brendovi, koji ne samo da su jeftiniji, već ih sada i tehnološki nadmašuju. Na tamošnjem tržištu važe druga pravila i svako ko se proveze kroz Kinu u luksuznoj "švapskoj kočiji" više se ne gleda očima prestiža.

Njemački premium brendovi suočavaju se s značajnim padom prodaje i profita na kineskom tržištu, koje je dugo bilo ključno za njihov globalni uspjeh. U 2024. godini, sva tri brenda su zabilježili dvocifrene padove u prodaji i prihodima, što ukazuje na duboke strukturne promjene u kineskoj automobilskoj industriji.

Brojke koje navodi People News kažu da je BMW-ov pad profita u Kini u trećem kvartalu 2024. godine iznosio 83,4 posto, Mercedesov je smanjen za skoro 54 posto, a Audijev za čak 91 posto. Pad prodaje u 2024. se nastavio i u prvom kvartalu 2025. godini. Sva tri brenda su zabilježila dvocifrene procente pada, a BMW najviše, s minusom od 17,2 posto.

S druge strane, Nijemcima ne godi ni haos Donalda Trumpa, jer američka trkovačka politika ide cik-cak i traži novo prilagođavanje. Da budemo iskreni, stvari za njemačke premium marke ne stoje baš najbolje niti u Evropi. Posmatrajući prodaju za prva četiri mjeseca ove godine prema podacima Jato Dynamicsa, BMW je od aktuelnih 24 modela na njih 16 zabilježio pad broja registracija. Slično je i kod Mercedesa, od 30 modela, njih 17 je zabilježilo negativan procenat prodaje. Na 28 (EU+EFTA+UK) tržišta, Evropsko udruženje proizvođača automobila potvrđuje kumulativan pad broja registracija kod Mercedesa (-1,8%) i Audija (-2,5%), dok je jedino BMW imao blagi rast od 0,7 posto.

Ola Källenius, Mercedes CEO
Ola Källenius, Mercedes CEO

Lideri sve tri marke i vizironari brenda šaraju sa strategijama. Ola Källenius, izvršni direktor i vizionar brenda čvrsto brani odabrani kurs: punom brzinom naprijed u luksuzni segment, dok Oliver Ziepse, uglađeni prvi čovjek BMW-a kaže da su električni automobili odjednom "Slijepa ulica", a Gernot Döllner, izvršni direktor Audi AG ističe da kompanija ulaže osam milijardi eura u njemačke pogone kako bi bili fleksibilni za izazovan prelazak na elektromobilnost, dok je u Kini predstavljen novi AUDI brend.

Imidž njemačkih brendova je uvijek bio referenca u svijetu automobila. Decenijama su trokraka zvijezda, plavo-bijeli propeler i četiri prstena predstavljali prestiž, suverenitet i vrhunsko njemačko inžinjerstvo. Sva tri brenda i dalje blistaju, posebno zahvaljujući legendarnim vozilima iz prošlosti. Ali svijet automobila kakav smo poznavali više nije isti.

Oliver Zipse, BMW CEO
Oliver Zipse, BMW CEO

Danas svako zna napraviti automobil koji izgleda moderno, luksuzno, tehnološki napredno. To su najbolje demonstrirali i još uvijek demonstriraju kineski proizvođači, a da pri tome ne traže bogatstvo za svoje automobile, a ujedno se prilagođavaju brže novim generacijama koje više cijene tehnologiju, nego tradiciju. Takva je bar slika u Kini, na tržištu gdje su njemački premium brendovi do unazad par godina "okretali" najveće brojke.

Oni su jedinim dijelom doveli njemačke premium brendove na raskrsnicu između tradicije i transformacije, a oni su im to omogućili kada su prihvatili elektromobilnost zdravo za gotovo. Borba za bogate automobilske gurmane će se odvijati na polju luksuza i tehnologije koji sve manje ima doticaja sa prošlošću.