GODIŠNJE 100.000 VOZILA
0

Gana je novi evropski auto-otpad

A. M.
U Akri, glavnom gradu Gane, postoji područje sa najvećim odlagalištem elektronskog otpada na svijetu. Međutim, na tom postapokaliptičnom mjestu, čiju jednu od četvrti nazivaju Sodoma i Gomora, postoji i auto-otpad koji svake godine prihvati oko 100.000 evropskih automobilskih leševa.

Ako se pitate gdje zavšavaju odbačeni stari računari, mobiteli, kućanski aparati ili stari automobili budite sigurni da je to u Gani. Agbogbloshie je urbano područje u glavnom gradu Gane - Akri, u kojem se nalazi tržnica povrća, odlagalište starog željeza, velika sirotinjska četvrt, industrijsko područje i odlagalište kućnog otpada. Svake godine ovdje završi oko 250.000 tona razvrstanih računara, pametnih telefona, klima uređaja i drugih uređaja iz dalekog i naprednijeg svijeta zatrpanog elektrifikacijom i digitalizacijom.

Razni istraživači, koji su posjetili Agbogbloshie, područje u kojoj živi 100.000 ljudi, uvjerili su se da postapokaliptični prizori odlagališta predstavluju centar reciklaže i mjesto opstanka za 6.000 zaposlenih žena, muškaraca i djece, koji žive od reciklaže starih mobitela, računara, kablova, zvučnika i nizu drugih otpisanih uređaja iz razvijenog svijeta. ‘’Sodoma i Gomora” naziv je koji su stranci dali Old Fadami, sirotinjskoj četvrti u području Agbogbloshie. Odlagalište starog željeza i sirotinjska četvrt razdvaja rijeka Odaw.

Agbogbloshie je bivša močvara, a sada je dom jednog od najvećih svjetskih odlagališta elektronskog otpada, ali istovremeno jedan od najvećih auto-otpada za stare automobile koji dolaze iz Evrope, a uglavnom se radi o starim njemačkim automobilima, koji imaju najveću vrijednost na tamošnjem tržištu. Jednom kada automobil zauvijek stane, on završava ovdje na otpadu unutar jedne četvrti na području Agbogbloshie. Gana godišnje uveze oko 100.000 starih automobila, a većina ih na ovaj auto-otpad stiže u kvaru ili u jako zapuštenom stanju.

Međutim, unutar ovog auto-otpada, pored reciklaže starih dijelova, ovdje se rastavljajuju i ponovo oživljavaju stari automobili. Radnici koji rade na rastavljanju, obično rastave do zadnjeg šarafa nekoliko desetina automobila dnevno i svaki dio biva iskorišten. Dijelovi koji se mogu ponovo iskoristiti otkupljuju mehaničari i autolimari, a dio završava na pijaci. Ti dijelovi omogućavaju oživaljavanje starih klasičnih automobila koji su davno otpisani u Evropi. Oni dijelovi koji nisu za upotrebu zavšavaju kao otpad i prodaju se industriji metala i drugih sirovina.

Sposobni mehaničari zahvaljujući jednostavnoj izvedbi automobila iz 80-ih i 90-ih godina prošlog vijeka, brzo na cestu vrate neki stari Mercedes, Audi, VW ili Opel. Ispravni dijelovi motora i trapa se razmontiraju sa jednog i ugrade na drugi automobil. Ista stvar je sa i dijelovima karoserije. Svaki ‘’zdravi’’ dio se skine i postavi na drugi auto. Biznis na auto-otpadu u Gani jednostavno cvjeta, a za različite boje pragova, vrata ili blatobrana slabo ko mari, samo je bitno da je automobil u voznom stanju.

Postoje i oni koji su u ovom biznisu vidjeli priliku za zaradu, te zaposlili radnike koji stare njemačke klasike pretvaraju u prihod kada ih ponovo stave na točkove i to u solidnom stanju. Kad se stara Mercedesova 190-ka vrati na cestu nema niko sretniji od njenog vlasnika. Bit će da ni mi u BiH nismo daleko od ovoga, budući da se dosta ovih istih automobila i dalje kotraljaju našim cestama i da mnogi auto-otpadi funkcionišu po sličnom principu.