SAVJETI ZA VOZAČE
110

DPF i FAP filteri krutih čestica: Velika glavobolja kod modernih dizelaša

A. M.
Kažu stručnjaci kad bi se razmotao DPF/FAP filter, da bi bio veličine fudbalskog terena. I toliko sabijen filter u veličini malo veće rolne toalet papira nije često u stanju odgovoriti na sve nečistoće koje izgaraju moderni Euro 5 i Euro 6 dizeli. U čemu je trik?

Problemi sa dizelima novijeg datuma proizvodnje česta su tema i diskusije među ''običnim svijetom''. Dok vlasnici automobila traže slamku spasa, servisi trljaju ruke i pune kasu. Na kraju, najviše profitiraju proizvođači dijelova, jer jedan DPF, zavisno od vozila i izvedbe može izvući cijelu platu, a često čak i više od toga.

Zato vlasnici pribjegavaju čišćenju (ukoliko ima prostora za tim zahvatom) ili čak, što je na ovim prostorima najčeća praksa, potpunom isključivanju. Oba zahvata pogotovo imaju smisla na starijim dizelima niže vrijednosti gdje je recimo proces čišćenja mnogo lakši, iako se tada gubi smisao ugradnje ovih dijelova i njihovo učešće u zdravijoj životnoj okolini.

S druge strane, lokalni tehnički pregledi drže koncentraciju na sagorijevanju, dok se ne kontroliše nivo čestica ćađe u izduvnom sistemu, što znači kada jednog dana dođe do toga, sva vozila sa isključenim DPF-om ili drugim vezanim dijelom koji se ''isključuje'', mogao bi dočekati zakonodavac sa kaznama.

U svakom slučaju vrijedi paziti pri kupovini polovnog vozila, jer na kraju cijela priča se svodi da automobil niti može ispravno raditi sa problematičnim DPF-om, niti će jednog dana moći bez njega. Jednostavno, kod ovog tipa dizela nema sredine.

Vlasnici vozila, koji gledaju samo na potrošnju smatrajući da će njihov dizel trošiti 4-5 litara, a voze kratke relacije sa čestim stajanjima, što je stalna slika jutarnjih ili popodnevnih špica u većim gradovima, najviše su izloženi problemima sa DPF-om. Komplikovani sistem izduva u cilju očuvanja ekologije podigao je nevjerovatno cijenu samog vozila.

Jedan od primjera su Golf 2 i Golf 7. Ugradnja katalizatora u Dvojku digla je cijenu automobila za nekih 70 eura, dok je ugradnja komplikovanog čitavog sistema izduva na Sedmici sa nizom senzora, katalizatora i finalno DPF-a podigla cijenu vozila za 2.000 eura koliko je cijeli sistem koštao kad se ovaj model Golfa pojavio na tržištu. Sa dolaskom Euro 6 norme, cijeli sistem je dodatno zakomplikovan ugradnjom kompleksnijeg sistema AdBlue, koji sa sobom nosi veći rezervoar, dodatnu pumpu za brizganje, pa svakako i dodatnu diznu.

Sa Euro 6 normom došao je dodatni pritisak s još kompleksnijim sistemima sagorijevanja i izduva, koji je prisilio pojedine proizvođače da potpuno ugase određene modele, a da čak kod većine automobila izbace iz ponude dizel uopšte.

Kao prvo, takvi modeli su se sve manje isplatili proizvoditi, budući da im je cijena u razvoju i proizvodnji toliko skočila da su automatski postali nekonkurentni na tržištu, a kao drugo donosili su manju zaradu. Međutim, ispravnost DPF filtera najčešće zavisi od ispravnosti drugih satelita koji su moderni dizeli u paketu sa sobom donijeli.

Misli se na ispravan proces sagorijevanja, na ''zdrave'' dizne, pravilan rad EGR ventila, ispravnu turbinu, kvalitetno gorivo, pa čak i redovno mijenjan filter zraka. Na sve to treba dodati naoko bezazleni problem sa kvarom na releju grijača ili senzora protoka zraka ili na kraju nedostatka AdBlue aditiva, koji znaju prouzrokovati prestanak regeneracije DPF-a kao zadnjeg u nizu nabrojanih satelita, a koji često prvi strada i zadaje glavobolje vlasnicima.

Stručnjaci preporučuju češći izlazak na autocestu i što manje vožnje u gradu. Vožnja autocestom omogućava aktivnu regeneraciju bez prekida, a korištenje što kvalitetnijeg dizelskog goriva i povremeno, ali redovno dosipanje sredstva za čišćenje, odnosno zaštitu DPF/FAP filtera preventivno štiti ovaj filter od začepljenja. Samo redovna i ispravna regeneracija DPF-a znači njegov efikasan rad i manje glavobolje za vlasnike vozila.