BiH
89

Vlasti u KS najavile strožiju kontrolu korištenja uglja i poručile da građani mogu spriječiti zagađenje zraka

Piše: A. B.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Grijna sezona u Kantonu Sarajevo je počela 15. oktobra, a zagađenje zraka svake godine zadaje velike probleme građanima i nadležnim institucijama koje ne mogu iznaći rješenje. Početak grijne sezone karakterizira rad velikog broja kotlovnica, ali i drugih faktora koji utječu na zagađenje zraka, a iz Ministarstva prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo za Klix.ba ističu da se poduzima niz mjera za smanjenje emisije zagađenja.

Ministar Čedomir Lukić za Klix.ba kaže da poboljšanje uslova stanja ovisi o svakome pojedinačno te da svaka osoba može sama popraviti situaciju.

"Teško je prejudicirati i govoriti koliko će biti zagađenja ove godine, a u Sarajevu je prirodna karakteristika klimatska temperaturna i geografska inverzija jer je riječ o kotlini. Građani najviše mogu utjecati individualnim ložištima u kojima se vrlo često koriste loši energenti mimo dozvoljenih propisa. Dio koji također utječe na zagađenje zraka je saobraćaj, građani moraju koristiti vozila s manjom emisijom izduvnih gasova, a zagađenju najviše doprinose velika postrojenja koja se najlakše kontroliraju, jer imaju zakonsku obavezu koju moraju izvršavati, odnosno obavezu mjerenja emisija ispuštanja u zrak", kaže ministar Lukić.

Plan interventnih mjera

U toku ljetnih mjeseci za vrijeme Sarajevo Film Festivala Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS je provelo akciju o zagađenju zraka s posebnim radionicima i stručnim predavačima kako bi se i u vrijeme kada nema zagađenja podigla svijest, jer se prije svega radi o utjecaju na zdravlje.

"Prije mjesec dana smo održali radne sastanke s predstavnicima Kantonalne uprave za inspekcijske poslove, gdje smo tražili da se intenzivira rad na terenu u smislu kontrole i nabavke energeneta, pogotovo za individualna ložišta. Najviše mjera bi se moglo poduzeti kada je u pitanju saobraćaj, a samo neke od njih su zaustavljanje teretnih motornih vozila i isključivanje iz saobraćaja u određenim dijelovima dana, kao i korištenje automobila s manjom emisijom zagađenja. Također smo osigurali softwer i opremu za Zavod za planiranje KS koji im omogućava da modeliraju potencijalnu situaciju na određenim lokalitetima. gdje se planira gradnja kako bi se spriječila veća zagađenja", kaže ministar Lukić.

Nedavno je Vlada KS donijela odluku koja propisuje da u KS nije dozvoljena prodaja i upotreba uglja koji ima ukupni sadržaj gorivog sumpora iznad jedan posto i toplotnu moć nižu od 12000 kJ/kg. Također je zabranjeno skladištenje i upotreba čvrstih goriva koja se koriste za produkciju toplotne energije ukoliko nisu zaštićena od atmosferskih utjecaja, kako za privatne i poslovne subjekte, tako i za distributere. Dodatno, prijevoz uglja mogu vršiti samo ovlašteni prijevoznici koji imaju dokaz o kvalitetu uglja, a kontrolu prijevoza će vršiti saobraćajna policija.

Početkom oktobra zabilježeno blago povećanje štetnih čestica u zraku

Rukovoditeljica Odjeljenja sanitarne hemije u Zavodu za javno zdravstvo KS Sanela Salihagić za naš portal kaže kako Zavod kontinuirano prati kvalitet zraka na automatskim i manuelnim stanicama u KS i to tokom čitave godine.

"Tokom ljetnog perioda zagađenje zraka je sve vrijeme bilo ispod granica, nije bilo prekoračenja iako smo već ušli u sezonu grijanja, kada zavisno od vremenskih prilika očekujemo da će doći do pogoršanja kvaliteta zraka te smo već zabilježili blago povećanje štetnih čestica. Nadamo se da se prošlogodišnje stanje neće ponoviti, kada vremenski uslovi nisu dozvoljavali strujanje zraka i što se više ložilo, zagađenje je bilo sve veće", ističe Salihagić.

Prema planu interventnih mjera, ukoliko dođe do određenih zagađenja, Zavod odmah mora obavijestiti stručni obavještajni štab.

"Zagađenje zraka najviše zavisi od temperatura, a što su one više to je zagađenje manje. Pratit ćemo stanje i pravovremeno obavještavati građane koji moraju znati da mi ne možemo utjecati na saobraćaj i faktore koji utječu na zagađenje zraka", zaključila je naša sagovornica.

Saobraćaj je jedan od glavnih uzročnika povišenih koncentracija azotnih oksida i prašine u Sarajevu, za šta je najviše kriva nedovoljno razvijena saobraćajna infrastruktura, prosječna starost vozila od 17 godina te veliki broj vozila na malom prostoru. Inače, gradovi u kotlinama imaju predispozicije za razvoj zagađenja, posebno zimi, a tek onda na to utječe čovjekova aktivnost kroz industriju, loženje i saobraćaj.

Stanje se može popraviti dugoročnim projektima u koje mora biti uključen veći broj različitih institucija zaduženih za prostorno planiranje, saobraćaj te okoliš.