Finansijski izvještaji
2

Revizija institucija FBiH pokazuje da javna uprava nužno ne djeluje u skladu sa propisima

S. Š. U.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ured za reviziju institucija FBiH izvršilo je finansijsku reviziju korisnika budžeta FBiH za 2021. godinu. Za finansijske izvještaje revizori su dali 14 pozitivnih mišljenja, te pet mišljenja sa rezervom.

S ciljem otklanjanja utvrđenih nepravilnosti, u izvještajima je dato 208 preporuka od kojih je čak 136 nerealiziranih iz prethodnog perioda, te 72 nove preporuke.

Većina nepravilnosti odnosi se na neusklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima od kojih su najznačajnije:

  • netransparentna raspodjela i neadekvatno planiranje i nadzor nad namjenskim utroškom tekućih transfera. Naglašeno je da je dio transfera dodijeljen je korisnicima bez primjene kriterija koji su usvojeni odlukama Vlade, zbog čega nije osigurana transparentnost prilikom odabira korisnika,
  • neusklađenost Registra budžetskih korisnika s važećom zakonskom regulativom,
  • nije utvrđen nenamjenski utrošak odobrenih sredstava finansijske pomoći u uslovima pandemije, niti je proveden postupak povrata sredstava kod korisnika koji su smanjili broj radnika na dan 31.12.2020. godine.

Mišljenje s rezervom dobili su: Parlament FBiH, Predsjednik i dva potpredsjednika FBiH, Generalni sekretarijat Vlade FBiH, kao i federalna ministarstva pravde, finansija, energije, rudarstva i industrije, prometa i komunikacija, zdravstva, prostornog uređenja, rada i socijalne politike, kulture i sporta, obrazovanja i nauke te okoliša i turizma.

U slučaju Federalnog ministarstva rada i socijalne politike, revizori nisu mogli potvrditi da je vršen nadzor nad radom Federalnog zavoda za penzijsko i invalidsko osiguranje u skladu sa Zakonom o penzijskom i invalidskom osiguranju, niti nad provođenjem Zakona o prijevremenom povoljnijem penzionisanju boraca odbrambeno-oslobodilačkog rata.

Skrenuli su pažnju na razvojno-investicijske projekte kij se realiziraju putem projektnih računa ministarstva te na raspodjelu sredstava od igara na sreću. Također, preporuka ministarstvu je da uskladi Pravilnik o radnim odnosima sa odredbama Zakona o radu u dijelu koji se odnosi na radno vrijeme i odmor u toku radnog vremena.

Osnova za mišljenje s rezervom koje su revizori dali za Federalnom ministarstvu prostornog uređenja jeste što su interventna sredstva po programima utroška tekućih i kapitalnih transfera u iznosu od 532.000 KM dodijeljena su korisnicima na osnovu zahtjeva, bez primjene kriterija utvrđenih programima utroška.

"U radu komisija i radnih tijela tokom 2021. godine bili su angažovani zaposlenici Ministarstva, od čega značajan broj u više radnih tijela, što nije u skladu s Uredbom o načinu osnivanja i utvrđivanju visine naknade za rad radnih tijela osnovanih od strane Vlade FBiH i rukovodilaca federalnih organa državne službe. Za njihov angažman isplaćene su naknade u neto iznosu od 105.790 KM", navedeno je u Izvještaju.

Revizori su skrenuli pažnju ministarstvu da se aktivnosti na donošenju i implementaciji prostornih i regulacionih planova na teritoriji FBiH ne provode se blagovremeno jer procedura usvajanja nacrta i prijedloga u Parlamentu FBiH traje dugo.

Revizori ističu kako su godišnje finansijske izvještaje za 2021. godinu ureda Predsjednika i dva potpredsjednika FBiH potpisali potpredsjednica i potpredsjednik FBiH, ali ne i predsjednik FBiH.

Skrenuli su pažnju da su budžetom za 2021. godinu odobrena sredstva za tri korisnika (Ured predsjednika FBiH, Ured potpredsjednice FBiH i Ured potpredsjednika FBiH), iako su Predsjednik i potpredsjednici FBiH registrovani kao jedno pravno lice, kojem je dodijeljen jedan identifikacijski broj, pa u skladu sa zakonskim propisima trebaju planirati budžet kao jedan budžetski korisnik, te sačinjavati i podnositi jedan finansijski izvještaj nadležnim institucijama.

Generalni sekretarijat Vlade FBiH

"Budžetom FBiH za 2021. godinu planirana su sredstva u iznosu od 1.000.000 KM za realizaciju Projekta 'Ugovorene i druge posebne usluge – Transparentnost rada Vlade FBiH u implementaciji reformskih procesa' na poziciji ugovorenih usluga. Zakonom o izvršavanju Budžeta FBiH za 2021. godinu utvrđeno je da se ova sredstva koriste po programu koji donosi Vlada. Posljedica navedenog je da je Programom predviđeno da se dodjela sredstava realizuje putem Javnog poziva, prema općim i posebnim kriterijima, a ne u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama", ističu revizori u Izvještaju.

Preporuka ovom budžetskom korisniku jeste da rješavanje po žalbama na donesene upravne akte Agencije za reviziju privatizacije u FBiH donese u roku predviđenom Zakonom o upravnom postupku.

Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke mišljenje s rezervom dobilo je budući da je "Transfer institucije znanosti i kulture od značaja za BiH" realiziran u iznosu od 800.000 KM bez primjene jasnih i mjerljivih kriterija, te zato što ministarstvo nije sukladno ugovorima, zatražilo povrat sredstava doznačenih Univerzitetu u Zenici u iznosu od 153.080 KM i Univerzitetu Džemal Bijedić Mostar u iznosu od 153.080 KM, iako je rok za dostavu izvještaja o namjenskom utrošku i ostvarenim učincima istekao.

Federalno ministarstvo pravde mišljenje s rezervom dobilo je jer imenovanje članova komisija za utvrđivanje prijedloga liste vještaka, polaganje pravosudnog ispita, stručnog upravnog ispita i ispita za stalne sudske tumače nije vršeno u skladu s načelom transparentnosti.