To su učinila oba doma Federalnog parlamenta, jučer Predstavnički na maratonskom zasjedanju, a danas i Dom naroda, na mnogo kraćoj, također vanrednoj sjednici, u Sarajevu.
U prvom domu je podržan s 53 glasa(od 98 poslanika,od kojih svi nisu bili prisutni),a u Domu naroda,koji ukupno ima 58 delegata, s 30 glasova.
Jučer su iz Hrvatske demokratske zajednice i Hrvatske demokratske zajednice 1990 doznačili da neće podržati budžet, nasuprot SDP-a, SDA, Narodne stranke "Radom za boljitak" i delegata drugih partija koje su ga podržale, dok su ostale bile uzdržane.
MMF je tražio usvajanje do 9. decembra kao uvjet za isporuku naredne kreditne novčane tranše, upozoravali su u ova dva dana poslanike i delegate premijer Nermin Nikšić i ministar finansija Ante Krajina.
Premijer je naglašavao da će uslijediti neželjeni rebalans ako izostane naredna isporuka kreditnog novca.
Budžet je na koncu odobren u oba parlamentarna doma u istom tekstu, što je neophodno za njegovo stupanje na snagu kad za to dođe vrijeme.
Jučer je u Predstavničkom domu bilo onih koji su smatrali da se različiti tekstovi u dva doma „osjećaju u zraku“ zbog mnoštva podnesenih amandmana i da će trebati usaglašavati budžet, a to bi dovelo u pitanje MMF-ov rok.
Vlada je jučer prihvatila tri amandmana iz Predstavničkog doma, od podnesenih 51, pa su auotomatski postali sastavni dio budžeta.
Okvirna cifra budžeta od 2.357.715.456 KM ostala je ista i s tim promjenama,samo je na nekim unutrašnjim budžetskim pozicijama preraspodijeljen novac.
Prvi amandman nalaže preusmjeravanje 118.000 KM za Radio-televiziju Federacije BiH, drugi izdvajanje milion KM za revolving fond za žene poljoprivrednice u ruralnom razvoju FBiH, a treći da pola novca kojim se diskreciono raspolaže u okviru visokih federalnih funkcija, a polovina je blizu 460.000 KM, bude preusmjereno kao pomoć za rad Zemaljskog muzeja BiH, Akademije nauka i umjetnosti te Kinoteke BiH.
Vlada je uvažila i nekoliko primjedbi iznesenih u Parlamentu dok je budžet razmatran tek u nacrtu. U ova dva dana obrazložio ih je premijer rekavši da je predviđeni novac za reprezentaciju, naknade za službena putovanja, za rad u komisijama i po ugovorima o djelu, umanjen za 20 posto u odnosu na izvršenje za 2012. godinu u organima uprave koji su dobili negativno revizorsko mišljenje. Ukupno umanjenje po tom osnovu je 362.530 KM.
Transfer kantonima povećan je za četiri miliona KM te sada iznosi 16 miliona, a novac je za to osiguran umanjenjem pozicije Japanskog granta 2KR za četiri miliona KM.
- Tokom rasprave na prethodnim sjednicama oba doma ovog parlamenta, više puta je naglašena potreba za dodatnom podrškom domaćoj privredi, pa smo pored ranije planiranih sredstava u nacrtu, osigurali dodatna dva miliona KM na razdjelu Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta za formiranje garancijskog fonda za unapređenje domaće privrede. Sredstva su osigurana internim preraspodjelama.Ovaj fond će se realizovati putem Union banke - rekao je Nikšić.
Shodno zajedničkom opredjeljenu ka podršci insititucijama kulture, osigurano je sufinansiranje pet institucija kulture u ukupnom iznosu od 1.400.000 KM. Dio sredstava za ove namjene osiguran je umanjenjem sredstava s pozicije Tekuće rezerve Vlade te prestrukturiranjem sredstava unutar pojedinih ministarstava, obrazložio je premijer Nikšić.
Negirao je konstatacije da se radi o predizbornom budžetu, izrečene u Parlamentu dok je dokument bio u nacrtu.
-
Budžet je odraz potpuno odgovorne i realne politike - politike štednje i racionalnog trošenja. Javna potrošnja je i za 2014. smanjena za dodatnih 45 miliona, a rashodi svedeni ispod nivoa iz 2008. godine. Predloženi budžet ima potpuno realno planirane i osigurane izvore finansiranja tokom cijele 2014. godine - ustvrdio je premijer Nikšić.
-
Nikome ne bih poželio da se nađe u situaciji u kojoj smo se mi našli pri preuzimanju mandata, s prekinutim aranžmanom s MMF-om te neobezbjeđenim prihodima u iznosu od nekoliko stotina miliona KM, kao i s prognoziranim bankrotom Federacije u roku od tri mjeseca. Usvajanjem ovog budžeta i nastavkom reformi u okviru 4. stand-by aranžmana s MMF-om, osiguravamo potpunu finansijsku stabilnost i osiguravamo da predizborni period pred nama neće imati negativnog utjecaja na redovitost svih budžetskih isplata. Ovakav budžet nas ne vodi u dužničko ropstvo. Naprotiv, cijenimo kako se rješavamo naslijeđenih dugova i smanjujemo ukupan iznos duga - istakao je Nikšić.
Nivo otplate glavnice vanjskog duga u narednoj godini iznosi 484,9 miliona KM i veći je 62,6 miliona KM u odnosu na 2013. Najveći dio je otplata po trećem stand-by aranžmanu u iznosu od oko 263 miliona KM, koji je zaključen u prethodnom mandatu. Ostali prispjeli vanjski dugovi se uglavnom odnose na kredite Londonskog kluba, EBRD-a i Svjetske banke. U strukturi otplate glavnice unutrašnjeg duga, najznačajniji iznos od 127 miliona odnosi se na obaveze isplate za staru deviznu štednju. Ostatak se uglavnom odnosi na kratkoročne trezorske zapise i ima gotovo neutralan efekat, obrazlažio je premijer.
- U narednoj godini zadužujemo se za 299 miliona KM kod MMF-a, za 46 miliona KM kod Svjetske banke i 80 miliona KM neto efekta domaćeg zaduživanja, što ukupno iznosi 425 miliona. Istovremeno smo obavezni da servisiramo, odnosno vraćamo 655,4 miliona KM glavnice duga, uvećane za kamatu. Dakle, smanjujemo unutrašnji i vanjski dug za 230,4 miliona KM plus pripadajuća kamatna stopa. I dok je u prethodnom mandatu Vlada osiguravala sredstva za likvidnost posuđivanjem više od 150 miliona maraka kod komercijalnih banaka po efektivnoj kamatnoj stopi od preko 8 posto, danas se nas proziva što izvore finasiranja, osim kroz aranžman s MMF-om, Svjetskom bankom, osiguravamo i izdavanjem trezorskih zapisa i obveznica (s najnižom prosječnom kamatnom stopom u regionu). I ako postoji mnogo kritičara aranžmana s MMF-om, upravo ovaj aranžman je osigurao najpovoljnije izvore finansiranja budžetskog deficita u doba ekonomske krize i recesije te nas podržao u restriktivnoj fiskalnoj politici - politici štednje - kazao je Nermin Nikšić.
On je također najavio redovnu isplatu plaća budžetskim korisnicima u narednoj godini, penzija, nastavak vraćanja duga za penzijsko-invalidsko osiguranje, kao i nesmetanu isplatu ratnih i neratnih invalidnina, davanja za porodice poginulih branitelja, dobitnike najviših ratnih priznanja te za civilne žrtve rata.
- Ne treba bježati od činjenice da je i ovaj budžet primarno socijalnog karaktera. To nije pitanje našeg ili vašeg izbora, to je naša obaveza utvrđena brojnim zakonima, prema kojima se moramo brinuti o socijalnim potrebama stanovništva u FBiH. U 2014. godini, samo rashodi u domenu direktnih socijalnih i boračkih davanja su planirani u iznosu od oko 700 miliona KM - za ratne invalidnine 310 miliona KM, za civilne žrtve rata 28 miliona KM, neratne nivalide 112 miliona, za transfer PIO 215 miliona i za druga socijalna davanja oko 30 miliona KM. Nesporno je kako se radi o prevashodno socijalnom budžetu koji i pored toga ima izraženu razvojnu komponentu. Budžet za 2013. godine jeste bio stablizirajući te smo uz takav budžet uspjeli izaći iz recesije i stvoriti preduvjete da 2014. godina bude godina ekonomskog rasta, rasta zaposlenosti i dodatnih novih investicija. Ohrabrujući su posljednji statistički izvještaji koji ukazuju na rast svih ključnih ekonomskih parametara - rekao je također premijer u Parlamentu.
Vrijednost građevinskih radova u augustu 2013., kako je rečeno, u odnosu na prosjek 2012. rasla je za 39,9 posto. Izvoz iz FBiH je u devet mjeseci 2013. u odnosu na isti period prošle godine veći za 6,8 posto, dok je uvoz u istom periodu manji za 1,5 posto.
- Zaustavili smo trend smanjenja zaposlenosti. Samo u septembru je registrirano više od 2. 600 novih radnih mjesta. Prema podacima Poreske uprave, u oktobru se taj broj povećao za dodatnih 3.700 radnika. Očekujem da će do kraja godine broj zaposlenih preći 440.000. Time ćemo potpuno anulirati negativne efekte recesije i stvoriti preduvjete za dodatni rast zaposlenosti u 2014. godini - zaključio je.
Za sufinansiranje aktivnih politika zapošljavanja koje provodi Federalni zavod za zapošljavanje izdovojeno je 10 miliona KM. To je najveći iznos ikad izdvojen u budžetu za ove namjene, a na osnovu raspoloživih podataka, može se utvrditi kako je od svog osnivanja 2001.godine do danas, Zavod u ove svrhe iz budžeta ukupno dobio 1,3 miliona KM.
S dodatnim sredstvima Zavoda u 2014.godini bit će za aktivne politike zapošljavanja, primarno mladih osoba, osigurano oko 30 miliona KM.
- Namjera nam je da zajedno sa setom zakona osiguramo dodatnih 10-tak hiljada zaposlenih. Osigurana je i garancija za kreditno zaduženje JP „Autoceste“ od šest miliona KM, što će omogućiti ubrzan nastavak radova na dionicama Koridora 5-C. Podrška privrednim aktivnostima uključuje i podsticaje za poljoprivredu od 68 miliona KM, subvencije rudnicima (20 miliona KM), željeznicama (22 miliona KM), sredstva za pozajmice pri Ministarstvu energije, rudarstva i industrije od šest miliona KM, subvencije pri Ministarstvu okoliša i turizma u iznosu od 6,6 miliona KM, pri Ministarstvu razvoja, poduzetništva i obrta od 3,9 miliona. Ukupan iznos direktnih podsticaja privrednim aktivnostima iznosi oko 163,5 miliona KM ili 11,8 posto operativnog budžeta FBiH u 2014. godini. Glasanjem za ovakav budžet, glasate za socijalnu stabilnost u idućoj godini, redovitost svih isplata iz budžeta; opredjeljujete se za značajne podsticaje ekonomskim aktivnostima i investicije; kreiranje nekoliko hiljada novih radnih mjesta i rast zaposlenosti u idućoj godini. Smatram da su ovakvi ciljevi i planovi zajednički interes svih građana - poručio je premijer članovima Parlamenta pozivajući ih da odobre budžet FBiH za 2014. koji je predložila Federalna vlada.