Nauka

Presedan koji ne možemo objasniti: Teorija o vanzemaljskoj strukturi je ponovo u igri

Klix.ba
Zvijezda u infracrvenom i ultraljubičastom području
Prije tri mjeseca objavljeno je otkriće neobičnih promjena sjaja zvijezde KIC 8462852. Ova zvijezda spada u F-tip (sunčev susjed na tzv. Glavnom nizu normalnih zvijezda), a nalazi se u sazviježđu Labuda na udaljenosti 1480 svjetlosnih godina.

Čudna i snažna zatamnjenja ove zvijezde potaknula su nagađanja da je tehnološki sofisticirana civilizacija izgradila megastrukture u orbiti oko svog sunca. Većina astronoma je na kraju prihvatila teoriju da je uzrok ovih promjena gigantski roj kometa koje kruže oko ove zvijezde. No, najnovija istraživanja vraćaju nas na pretpostavku da je to možda ipak vanzemaljska struktura.

Neobične promjene sjaja ove zvijezde su otkrili "građani-naučnici" u okviru projekta "Lovci na planete". Otkriće je načinjeno na osnovu podataka prikupljenih od strane svemirskog teleskopa Kepler, koji posmatra promjene sjaja udaljenih zvijezda koje nastaju zbog prelaska planeta ispred njih. Između 2009. i 2013. godine ustanovljeno je da je zvijezda ponekad gubila i do 20 posto svog sjaja. Štoviše, ove promjene nisu slijedile nikakav poznati obrazac.

Dio kompleksa radio teleskopa SETI

To bi značilo da nešto divovsko blokira svjetlost i to nasumce, što znači da ne može biti planet ili neki drugi usamljeni objekat koji orbitira jer bi oni generirali određeni obrazac zatamnjenja svjetlosti. To mora biti nešto što mijenja svoj oblik tokom vremena, čime blokira različite nivoe svjetlosti u nasumičnim intervalima. Prve ideje da se radi o vanzemaljskoj strukturi su odbačene. Došlo se do mišljenja da je golemi oblak kometa uzrok ovim promjenama sjaja, što su mnogi astronomi prihvatili kao realno objašnjenje.

U međuvremenu, astronom sa Louisiana State University, Bradley Schaefer, je prekopao arhive staklenih fotografskih ploča opservatorije Harvard. Ti podaci sežu do 1890. godine.

Analizirajući više od 1200 mjerenja sjaja u periodu od 1890. do 1989, Schaefer je uočio nepravilno slabljenje sjaja zvijezde KIC8462852. On je proračunao da bi za ovakvo stoljetno slabljenje svjetlosti trebalo 648.000 divovskih kometa (svaka od oko 200 km prečnika, a takve oko Sunca nikada nisu opažene). One bi "organizirano" prelazile ispred zvijezde što je po svakom osnovu nemoguće i do sada nigdje viđeno. Time je, Schaefer "ubio" kometnu teoriju. Zvijezde F tipa ne pokazuju ovakve promjene sjaja, pogotovo ne na duljini od oko 100 godina.

Umjetnička vizija megastrukture

U isto vrijeme, on je ponovo vratio u igru mogućnost da izvor promjena sjaja možda ipak mogu biti vanzemaljske megastrukture jedne napredne strane civilizacije koja ih vremenom polako gradi. Jedna stvar je sigurna za Schaefera: bizarne promjene sjaja vjerojatno su uzrokovane jednim fizičkim mehanizmom.

"Ovo je jedan mehanizam koji se ne pojavljuje kao izolirani katastrofalni događaj u prošlom stoljeću, već mora biti neki proces koji je u toku i koji ima kontinuirane efekte."

Posljednjih mjeseci, radio teleskopi koji rade u okviru dugogodišnjeg projekta SETI (Search for Extraterestrial Inteligence, odnosno potraga za vanzemljaskom inteligencijom), bili su usmjereni ka ovoj neobičnoj zvijezdi. Nisu utvrđeni nikakvi signali koji bi bili vještačkog porijekla, barem na frekvencijama na kojima su traženi. Tako, ako vanzemaljci postoje oko ove zvijezde oni su neobično tihi.

"Naravno, treba biti oprezan u brzim zaključcima" kaže Muhamed Muminović iz Astronomskog društva Orion u Sarajevu. No, zvijezda KIC8462852 za sada predstavlja presedan koji ne možemo objasniti na osnovu podataka sa kojima trenutno raspolažemo. Nema sumnje da ju treba nastaviti posmatrati kako bi se došlo do odgovora o tome šta se dešava oko ovog dalekog sunca.