Dio važnog istraživanja

Astronauti pronašli paradajz izgubljen na ISS-u prije osam mjeseci

D. B.
Astronauti misije Expedition 70 su ove sedmice u prijenosu uživo slavili 25. godišnjicu Međunarodne svemirske stanice (ISS) te su otkrili jedan zanimljiv detalj.

Tokom livesteama je administrator američke svemirske agencije NASA-e, Bob Camana, upitao astronaute da li su izgubili nešto na ISS-u za čim još uvijek tragaju, a potom je astronautkinja Jasmin Moghbeli otkrila jedan detalj.

Naime, riješen je "slučaj nestanka" paradajza, koji je bio izgubljen na ISS-u osam mjeseci. Izgubio ga je NASA-in astronaut Frank Rubio prilikom branja u martu 2023. godine.

"Pronašli smo nešto što neko traži već duže vrijeme. Naš prijatelj Frank Rubio, koji je otišao kući, dugo je bio optuživan da je pojeo paradajz. No, sada ga možemo osloboditi krivice. Našli smo paradajz", rekla je Moghbeli.

Sedam članova posade je tokom prijenosa govorilo o evoluciji ISS-a u proteklih 25 godina, kao i o životu te radu u svemirskoj stanici.

Mali paradajz je bio posljednja "žetva" iz eksperimenta Veg-05 koji je Rubio pratio. Nakon žetve 29. marta ove godine, svaki astronaut na ISS-u je dobio Ziploc vrećicu s uzorcima paradajza, no Rubio je ostao bez svog paradajza prije nego ga je okusio.

Frank Rubio

"Proveo sam mnogo vremena tražeći ga, siguran sam da će se u jednom trenutku pojaviti i opravdati me", rekao je ranije Rubio.

Stanica veličinom premašuje kuću sa šest spavaćih soba, a zbog mikrogravitacije se objekti lako pomjere i "odlebde" u različite kutke ISS-a.

Osim toga, ISS postaje sve natrpaniji različitim stvarima, tako da je teško pronaći određene predmete.

Rubio se vratio na Zemlju slijetanjem u Kazahstan 27. septembra ove godine nakon 371 dana provedenog na ISS-u, gdje je stigao 21. septembra 2022. godine. To je ujedno i rekordna svemirska misija za američkog astronauta. Rubio je zabilježio 5.963 orbite oko naše planete tokom boravka na ISS-u, gdje se posvetio projektu eXposed Root On-Orbit Test System (XROOTS).

"Korištene su hidroponske (na bazi vode) i aeroponske (na bazi zraka) tehnike umjesto zemlje ili drugih tradicionalnih medija za rast kako bi se kompletirao životni ciklus biljke paradajza", saopćila je NASA.

Cilj sudije je istražiti alternativne načine uzgoja usjeva u svemiru. Saznanja u XROOTS-u bi mogla dati uvid u skalabilne i efikasne sisteme za proizvodnju usjeva za buduće svemirske misije doprinoseći održivosti i samodovoljnosti dugotrajnog istraživanja svemira.