Svjetski dan teatra
97

Teatar u vrijeme koronavirusa: Kako su nas pozorišne kuće ponovo uspjele zadužiti

Lejla Kajić
Bh. pozorišne kuće danas, uprkos pandemiji koronavirusa, obilježavaju Svjetski dan teatra. Dok su to prošle godine radili na teatarskim daskama, ove godine su preselili na internetske adrese, odakle vjerno i s ljubavlju nastavljaju raditi i pokazivati zašto je teatar mjesto kojem se nikad nećemo u potpunosti odužiti.

U nekim zemljama koje su nam daleke po mnogo čemu, a ne samo kilometrima, pozorište je simbol katarze, ono je nešto čemu se teži i predaje nakon napornog dana ili sedmice. U našoj državi, nažalost, ne dijele svi ovo mišljenje. A opet, raspravljati o tome šta je i ko je glavni krivac za činjenicu da smo teatar zanemarili i gurnuli u sjenu nekih manje lijepih i manje korisnih stvari... Za takvu igru je već potrebno na sto prosuti šaku-dvije ogromnog strpljenja i duplo više mozganja da li će situacija ikada biti drugačija. Takve partije traju satima, karte se dijele u više rundi, a nijedna kombinacija nije dobitna za stjecanje pobjedničke teze koja će bh. društvu objasniti kolika je zapravo važnost pozorišta.

Jednačina je godinama jednostavna, u potpunosti prosta. Kad vam za vrat puhnu stres, anksioznost i pritisak svakodnevnice, savršeno rješenje servirat će vam pozorište: To se liječi sa dvije-tri predstave sedmično. Tako to bar rade neke veće zemlje čija daljina, opet treba dodati, ne stane u samo nekoliko sati vožnje ili kratak let avionom. Odveć je poznato da neki do svjetala Beča dođu i prođu, a da nikad ne shvate pred kakvim su potencijalom grada iz kojeg dolaze zažmirili žureći u zagrljaj dalekim adresama Austrije. A i Austrija je, opet, samo primjer...

Kako se i zašto pozorišna umjetnost izdiže iznad svega u kriznim momentima

Prije nego iscuri mart, dok pokoja pahuljica još zna zalutati u rano proljeće, širom svijeta obilježava se Svjetski dan teatra. Međutim, na obilježavanje 27. marta ove godine je cijeli svijet pod plaštom pandemije koronavirusa, a sve oči su uprte u pozorišta, kinematografiju i književnost.

"U teškim vremenima teatar se uvijek pokazivao kao idealno rješenje koje će pomoći da ljudi ne polude. Sarajevski ratni teatar je tako i nastao, kao odgovor na potrebe ljudi koji su tražili bijeg iz rata. Često ponavljamo ono što su nam od tada puno puta rekli: 'Hvala vam što ste nam pomogli da ne poludimo'", započinje razgovor Aleš Kurt, direktor SARTR-a.

Na trenutnu situaciju osvrće se i glumica Kaća Dorić, iza koje je šest decenija karijere na pozorišnim daskama. Kao i Kurt, i Dorić je svjedočila djelovanju pozorišta u minulom ratu u BiH. Prisjeća se događaja i razgovora, kazavši kako u njih ne bi vjerovala da nije bila direktni sudionik dešavanja. Interesovanje za predstave u teškim vremenima uvijek je bilo veliko, ljudi su riskirali živote kako bi dva sata poklonili teatru. A glumci su iz dana u dan vjerno opravdavali odgovornost prema publici i umjetnosti.

"Uvijek je tako. Zajedništvo je lakše shvatiti kada obojimo bojama pune sale Kamernog teatra 55, a katarzu je najlakše osjetiti kada opišem kako su izgledale posljednje minute igranja 'Ljubovnika', kada su glumci zajedno s publikom plakali", kaže glumica, dodavši kako pozorište uvijek pronađe način da izađe iz kalupa i ljudima u ruke pruži ono što im je potrebno.

Spominjući vrijeme pandemije koronavirusa, Kurt kaže kako su ovo ipak neki drugi uslovi u kojima je važno zamisliti teatar kao neku staru mračnu pećinu. U njoj je skriveno blago, a ljudi će joj se vratiti kada se sve ovo okonča. Umjetnici će do tada vrijedno raditi i stvarati nove sadržaje kojima će dočekati publiku na vratima pozorišnih kuća. A ljubitelji teatra do tada mogu uživatu u online repertoarima.

Konzumirajte umjetnost da ne biste poludjeli!

Iako nije ljubitelj online igranja predstava, Kurt je u svemu odlučio gledati na pozitivnu stranu.

"Smatram da je pozorište vjerovatno jedina umjetnost koja nema Bog zna kakvog smisla kada se gleda na ekranu. To je potrebno vidjeti uživo. S druge strane, mislim da je dobro da postoji i ta opcija, jer će to ljude možda podstaći da dođu i na pravu predstavu!", optimistično govori Kurt.

Bh. režiser Dino Mustafić smatra kako će trenutna situacija otvoriti oči mnogim pozorišnim kućama te će početi ulagati više novca u digitalne stvari.

"Sada shvataju koliko je to zapravo neophodno i važno. Siguran sam da će u budućnosti biti online premijera, tražit će se nova forma i nadograđivati teatarski jezik. Kada pandemija konačno završi, imat ćemo potrebu da se ponovo povežemo s fizičkim prostorom, s materijalnim, neposrednim i fizičkim prisustvom, na različite načine. I eto teatra opet kao apoteoze života!", kaže Mustafić.

Dorić ne prati igranja predstava na internetu, ali je svjesna da ratnu i pandemijsku situaciju povezuju panika, strah i neizvjesnost koji se poput lošeg mirisa šire među ljudima i zgradama.

"Inače govorim ljudima da izađu, da nipošto ne provedu cijeli dan u četiri zida svog doma. Sada sam svjesna situacije i sve je drugačije. Molim ih da se ne kreću i dajem im obećanje da će se vrata pozorišta ponovo otvoriti, a da ćemo ih mi, glumci, čekati unutra kao da se ništa nije desilo. Pozorište će uvijek biti tu", govori glumica.

Kurt napominje kako ostaje nada da će društvo u svom ovom neredu shvatiti koliko je umjetnost zaista važna u životu. Mada, kaže kako spominjući društvo ipak više tipuje na ljude nego na institucije.

"Uzmimo za primjer Njemačku, Angela Merkel je odvojila 50 miliona eura za umjetnost i umjetnike, jer je vlada odlučila da je to ono što je u ovim momentima veoma važno i potrebno ljudima. Hoću reći, to šalje jasnu poruku, konzumirajte umjetnost da biste ostali normalni i lakše podnijeli ovu neku vrstu katastrofe", zaključuje Kurt.

Mustafić na koncu komentariše kako je teatar stub civilizacije, što je jasno potvrdilo i ovo vrijeme, jer se sada gleda hiljade predstava, opera i baleta širom svijeta. Smatra da će čak i period pandemije izroditi mnoštvo kvalitetnih umjetničkih sadržaja.

"Teatar crpi svoju maštu iz proživljenog iskustva, siguran sam da će umjetnici u bliskoj budućnosti tematizirati pandemiju. Napisat će se dramska djela koja će koristiti elemente kao što su maske, distanca, granice, nedostatak kretanja, izolacija. Strah od gubitka slobode, osjećaja nesigurnosti, ali i svijest koliko je čovječanstvo krhko. Promijenit će se i naš odnos prema prirodi", kaže Mustafić.

Naposljetku, iz svega navedenog dalo bi se zaključiti da pozorišta, ali i njihovi uposlenici, šalju jasnu poruku i važan primjer: Dužnosti i obećanja se ne krše u kriznim momentima, već se jače obgrle i tad ih se srčanije držimo i vjernije im služimo. No, to je samo još jedna lekcija u moru drugih koje čine šareni mozaik umjetnosti. Ujedno je i raport na koji mnogi trebaju otići, a koji će pronaći na mjestu gdje magija ne prestaje ni onda kada se svjetla ugase i zavjese spuste.