Privreda
0

Na proljeće radovi na dionici autoputa od Prnjavora prema Banjoj Luci

SRNA
Direktor Javnog preduzeća "Autoputevi Republike Srpske" Dušan Topić ističe da su pripreme za početak gradnje druge dionice autoputa Banja Luka - Doboj, za dionicu od Prnjavora do Banje Luke, već počele i da mašine na teren izlaze početkom građevinske sezone, te da je ugovoren kredit sa Evropskom investicionom bankom od 160 miliona eura.

"Od izvođača radova zavisi sa koje strane trase će da počnu radovi, ali prema dosadašnjem iskustvu, očekujemo da će krenuti iz najmanje dva smjera", napominje Topić u intervjuu Srni.

Prema Topićevim riječima, prošlu godinu obilježio je početak izgradnje dionice autoputa od Prnjavora prema Doboju - građevinska sezona maksimalno je iskorištena i urađen je prvi sloj trase na svih 36 kilometara dionice. Osim toga, počela je izgradnja mosta preko rijeke Bosne, kao najvećeg objekta na toj dionici autoputa.

U gradnji prve dionice autoputa maksimalno su angažovane lokalne firme iz Doboja i Prnjavora, ne samo iz građevinskog sektora, nego iz svih vrsta usluga potrebnih za jedan tako veliki projekt.

"Kada krenemo sa gradnjom druge dionice autoputa potrebe će biti duplo veće i ko god se do sada nije uključio ima priliku da to uradi, jer će posla biti najmanje naredne tri godine. Od tih preduzeća očekuje se samo da ispune minimum uslova po pitanju kvaliteta usluga, rokova i ozbiljnosti koju zahtijevaju projekti vrijedni stotinama miliona KM", poručuje Topić.

Godinu iza nas, ocjenjuje on, obilježili su i intenzivni pregovori o izboru privatnog partnera za dionicu Koridora 5C, od Doboja do Vukosavlja, a rok za dostavljanje finansijske ponude je 14. mart.

Pregovori traju dugo, jer je riječ o specifičnom ugovoru koji podrazumijeva finansiranje, građenje i održavanje dionice autoputa u narednih 25 do 30 godina.

Kada je riječ o pripremama za uvođenje naplate na autoputu Banja Luka - Gradiška, Topić najavljuje da će ovih dana početi izgradnja naplatnih kućica, te da je u toku tender za izbor dobavljača opreme za naplatu.

"Izgradnja kućica i montaža opreme trebalo bi da traje tri mjeseca, tako da će na proljeće biti obezbijeđeni uslovi za početak naplate. Naplata putarine višestruko je osjetljiva oblast, pogotovo kad se prvi put počinje s tim poslom", napominje Topić.

Hrvatska odlugovlači kada je riječ o izgradnji mosta preko Save kod Gradiške - napominje direktor "Autoputeva Republike Srpske" i objašnjava da Zagreb odugovlači s tim projektom, jer kao član EU očekuje bespovratna sredstva za taj posao.

"Osim gradnje mosta, koju Hrvatska finansira sa 50 posto, u njenoj je obavezi i izgradnja desetak kilometara nove saobraćajnice od novog mosta do čvora u Okučanima, što nije malo novca", objašnjava Topić.

On najavljuje da će "Autoputevi RS" intenzivirati pregovore sa Hrvatskom, koja od početka ove godine ima mogućnost da konkuriše za bespovratna sredstva za taj projekt, te da će ovo preduzeće u narednom periodu uraditi studijsku i plansku dokumentaciju za izgradnju autoputeva i brzih puteva drugog prioriteta, koji će biti građeni nakon završetka započetih projekata.

To je pravac od Banje Luke prema jugu, tačnije prema Splitu, preko Glamoča i Kupresa, zatim pravac od Banje Luke prema zapadu, odnosno prema Prijedoru, Bosanskom Novom, te pravac prema istoku, odnosno prema Srbiji, preko Brčkog i Bijeljine. Ti pravci bi, činili mrežu autoputeva u Republici Srpskoj, a kvalitetna studijska i planska dokumentacija pokazat će prvo izbor trase, a kasnije i opravdanost i realnu dinamiku izgradnje tih putnih pravaca.

"Za autoput prema Splitu zainteresovani su i strani partneri, od kojih smo već imali razgovore sa njemačkim, hrvatskim i kineskim stranama. Za taj projekt potrebna je puna saradnja sa Federacijom BiH i Hrvatskom, jer će taj put biti u punoj funkciji tek kad se spoji sa Splitom", napominje Topić za Srnu.

On ukazuje da je od brzih puteva u planu izrada studijske i planske dokumentacije za dionicu od Sarajeva prema Višegradu, odnosno Vardištu i dalje prema Srbiji.