Sve za Željeznice
3

Je li ekološka taksa nova akciza? Vlada FBiH na mala vrata planira prikupiti još 27 miliona KM godišnje

D. Be.
Ilustracija: A. L./Klix.ba
Ilustracija: A. L./Klix.ba
Vlada Federacije BiH u junu ove godine je utvrdila Prijedlog zakona o prijevozu opasnih materija koji je upućen u parlamentarnu proceduru. No, u Nacrtu zakona nisu planirana dva člana koja su se iznenada pojavila u prijedlogu, a koji bi mogli ponovo biti loši po budžete građana i privrednike.

Kako je navedeno u obrazloženju, razlozi za donošenje ovog zakona proizašli su iz potrebe da se oblast koja obuhvata prijevoz opasnih materija na jedinstven način uredi na teritoriji Federacije BiH. I naši sagovornici kažu da je i bilo vrijeme da se uredi ovaj sektor, no ističu da u Prijedlogu zakona čiji je predlagač Ministarstvo unutrašnjih poslova FBiH postoje dva kontroverzna člana.

Ovaj zakon ima cilj da se spriječi opasnost te poveća nadzor i sigurnost saobraćaja u toku prijevoza opasnih materija koje svojim eksplozivnim, samozapaljivim i zapaljivim, isparljivim, otrovnim, zaraznim i radioaktivnim osobinama predstavljaju opasnost za sigurnost ljudi, materijalnih dobara i okoliša.

Zašto Federalni MUP predlaže ovaj zakon?

Sporni članovi su 6. i 95. prijedloga zakona.

"Radi zaštite života i zdravlja ljudi, životne sredine, materijalnih dobara i sigurnosti saobraćaja, prijevoz opasnih materija klase 3, koje se odnose na naftu i naftne derivate, na teritoriji Federacije BiH do rafinerije i naftnih skladista (terminala) obavlja se željezničkim saobraćajem, a od naftnih skladišta (terminala) do krajnjeg kupca (stanica za snabdijevanje gorivom motornih vozila) cestovnim saobraćajem, osim ako je ugovorima iz člana 7 . ovog zakona druga6ije odredeno", navodi se u članu 6.

"Vlada Federacije BiH, na prijedlog Komisije iz člana 91. ovog zakona, donosi propis kojim će se definirati način uplate, visina i raspodjela sigurnosne ekološke takse u skladu sa članom 6. ovog zakona", govori član 95.

Predlagač zakona, ministar unutrašnjih poslova FBiH Ramo Isak, naknadno je uložio tri amandmana, a tiču se i ekološke takse čiju bi visinu određivala Vlada FBiH i načina prijevoza nafte i naftnih derivata do terminala koji bi se obavljao željezničkim saobraćajem, i od terminala do benzinskih stanica cestovnim saobraćajem.

"Prikupljena sredstva po osnovu sigurnosne ekološke takse bi se koristila isključivo za održavanje i izgradnju željezničke infrastrukture (mostovi, tuneli, kolosiječni zastor, pragovi, šine, elektrotehnička željeznička postrojenja i uređaji, signalno sigurnosni i telekomunikacioni uređaji...)", navodi se između ostalog.

Sigurnosna taksa bi se prikupljala na posebnom računu, a prema podacima JP Željeznice FBiH na godišnjem nivou se prometuje 1.000.000 tona nafte i naftnih derivata.

Sigurnosna ekološka taksa bi bila u visini od 0,03 KM/litru i odnosila bi se samo na naftu i derivate koji se ne prevoze željeznicom. Nafta i naftni derivati koji se prevoze željeznicom bili bi izuzeti od takse i trenutno se u FBiH na godišnjem nivou prevozi manje od 10 posto nafte i naftnih derivata.

Od uplate sigurnosne ekološke takse planiraju se sredstva u visini od cca. 27 miliona KM.

Ekonomista i federalni parlamentarac Admir Čavalić također je uložio amandmane, a za Klix.ba je i komentarisao Prijedlog zakona i ono što bi moglo biti veoma sporno.

On na početku ističe da u Ukazu o proglašenju Transportne strategije Federacije BiH za period 2016. - 2030. godine i zaključaka te strategije nema spominjanja "sigurnosne ekološke takse" niti pojmova "ekološka taksa" i uopšte "taksa". Spominju se samo "akcize".

"Zbog toga je potrebno izmjeniti član 6. i izbrisati član 95. koji postaje suvišan", smatra Čavalić.

"Ekološka taksa" nema utemeljenje u zakonu ni u Transportnoj strategiji

On kaže da je posebno problematično što se prvim amandmanom Vlade FBiH na član 6. i pripadajućim članom 95. Prijedloga zakona o prijevozu opasnih materija uvodi dodatni parafiskalni namet u iznosu od 27 miliona KM.

"Preko jednog naizgled bezazlenog zakona koji je zaista potreban u kontekstu EU integracija BiH i usklađivanja našeg zakonodvstva, na mala vrata se kroz dva člana tog zakona koji nisu bili takvi u Nacrtu, nastoji uvesti novi parafiskalni namet koji će opteretiti cestovni prijevoz nafte i naftnih derivata za 27 miliona KM i više, koliko se i navodi, a vjerovatno će konačnu cijenu platiti građani i privrednici FBiH, u jeku rasta cijena goriva i nekakvog populizma da se zalažemo za ukidanje akciza i opterećenja", smatra Čavalić.

Smatra da je najveći apsurd da to radi Federalni MUP preko zakona koji se tiče Zakona o prometu opasnih materija, kojim se nastoji regulisati novi namet i regulisati saobraćaj kroz davanje monopola Željeznicama FBiH da mogu prevoziti naftu i naftne derivate do terminala.

"Izlazi se iz nadležnosti FMUP-a i odabran je pogrešan zakon zato jer imamo zakone koji regulišu naftu, transport, fiskalni okvir i slično. Mislim da se ovo pokušalo zataškati, da niko ne sazna, da to bude neki benigni zakon koji treba proći i da se usvoji. Nadam se da će ako Vlada FBiH odbije ove amandmane, kolege parlamentarci bez obzira bili opozicija ili većina odbiti ovaj namet. To se može uraditi brisanjem člana 95 koji nije ni postojao u Nacrtu već je ubačen naknadno i tu se spominje ekološka sigurnosna taksa koja nije definisana ni zakonom ni u Transporntoj strategiji na koju se pozivaju predlagači", poručio je Čavalić.