Lada i Moskvich
0

Ruska Lada priznala da sankcije funkcionišu: Bit će još gore!

A. M.
Ruski AvtoVaz je u septembru stavljen na listu američkih sankcija. Posljedice toga se već osjete. Ruska kompanija ne može da plaća strane dobavljače, niti može primati uplate u suprotnom smjeru za izvozne proizvode. Istovremeno, to znači, da bi pored Lade i legendarni Moskvich vrlo brzo mogao preko noći od pukovnika postati pokojnik.

U septembru su SAD stavile ruski AvtoVaz na listu sankcija. U početku je ova kompanija, poznata po proizvodnji Lade, umanjila moguće posljedice koliko je bila u stanju. Ali to je slično ruskim analitičarima koji su zaslijepljeno tvrdili da su domaći proizvođači automobila restrukturirali svoju opskrbnu mrežu od početka rata i nakon odlaska stranih investitora, te da sve funkcioniše kao i prije. Da stvari baš nisu pozitivne priznaje šef AvtoVaza Maksim Sokolov: ‘’Problem je što je uvođenjem Lade na listu sankcija blokirana mogućnost plaćanja AvtoVaza dobavljačima komponenti iz inostranstva, ali i isto tako su blokirana plaćanja prema AvtoVazu. I to ne samo iz "neprijateljskih" zemalja, već i iz prijateljskih, poput Kine.’’

Problem su i sekundarne sankcije

"Posljedica svega toga je masovno povlačenje stranih dobavljača, kooperanata, finansijskih institucija, banaka koje su godinama sarađivale sa našom automobilskom industrijom. Dakle, strane banke jednostavno blokiraju naše uplate, uključujući i one uplate prema AvtoVazu, ako je riječ o izvoznim proizvodima", komentariše Sokolov. O posljedicama Soklov dodaje: "A to se, nažalost, ne odnosi samo na neprijateljske zemlje, već i na prijateljske zemlje, koje uzimaju u obzir rizik od sekundarnih sankcija od strane gotovo svih stranih banaka." U suštini, to znači da strane banke ne žele da rizikuju mnogo profitabilniju trgovinu sa Zapadom radi poslovanja sa Rusijom.

Kako je primijetio Jevgenij Žitnuhin, šef odjela distributera Fresh mreže, unatoč činjenici da nivo lokalizacije proizvodnje automobila u Rusiji svake godine raste, većina domaćih auto-tvornica i dalje zavisi od uvoznih komponenti, tehnologija i opreme. "Tokom protekle godine skoro svi proizvođači automobila u Ruskoj Federaciji počeli su da koriste dosta domaćih komponenti, ali i dalje ne mogu bez uvoza, poput onog iz Kine. Problem s kojim se ruske kompanije sada suočavaju oko kineskih dobavljača jesu rizici upravo sekundarnih sankcija koje bi nas mogle dočekati u nastavku saradnje’’, komentariše Zhitnukhin.

Mockvich – Od pukovnika do pokojnika preko noći

AvtoVaz je već najavio da neće ostvariti godišnji plan proizvodnje upravo zbog sankcija, te je smanjio procjenu za 2023. za 10%. Međutim, problemi će uskoro uticati na projekte kojima je Rusija pokušala da pokaže da joj sankcije neće štetiti. Naprotiv, s jedn strane dovešće je do nezavisnosti i jačanja domaće industrije. To se može vidjeti na primjeru projekta oživljavanja marke Moskvich koristeći proizvodnju kineskih derivata automobilske kompanije JAC. Šta je tu problem s druge strane? Ruska kompanija Sollers, koja proizvodi automobile Moskvich u bivšoj Renaultovoj tvornici u Moskvi sada takođe zavisi od uvoza komponenti od kineskih dobavljača, a neki od njih su podružnice svjetskih proizvođača. To znači, da bi legendarni Moskvich vrlo brzo mogao preko noći od pukovnika postati pokojnik.

Ni domaći ruski dobavljači dijelova nisu izuzeti od sankcija i opasnosti od pada prometa, a to dokazuje primjer kompanije Itelma, koja razvija ESP i ABS sisteme za modele Lade. Izvršni direktor Itelme Aleksej Vorobjov izrazio je iznenađenje što je jedno takvo čisto civilno preduzeće uvršteno na listu sankcija. ‘’Mogli smo nastaviti s radom. Dakle, Rusija u ovoj priči nije pobjednik. Čak će i kompanije iz prijateljskih zemalja dobro razmisliti da li je saradnja sa Rusijom vrijedna rizika gubitka posla sa ostatkom svijeta’’, zaključio je Vorobjev.