Brojni su razlozi
61

Musk pod ogromnim pritiskom: Profit Tesle pao za nevjerovatnih 71 posto u prvom kvartalu 2025. godine

Piše: M. G.
Arhivska fotografija (Foto: Reuters)
Arhivska fotografija (Foto: Reuters)
Kompanija Tesla saopćila je u utorak da joj je profit u prvom kvartalu 2025. godine pao za čak 71 posto u odnosu na isti period prošle godine,.

Ovo dodatno povećava pritisak na izvršnog direktora Elona Muska da smanji svoje političke angažmane, posebno saradnju s administracijom predsjednika Donalda Trumpa, i više se posveti vođenju kompanije.

Tesla je zaradila 409 miliona dolara u prva tri mjeseca 2025, u poređenju s 1,4 milijarde dolara iz prvog kvartala 2024. godine. Ranije prijavljena neto dobit za isti period prethodne godine iznosila je 1,1 milijardu dolara, ali je ta cifra revidirana zbog promjena u načinu vrednovanja imovine povezane s kriptovalutama.

Pad prodaje Teslinih vozila rezultat je snažne konkurencije kineskih proizvođača poput BYD-a, manjka novih modela i negativnog publiciteta koji prati Muskovo otvoreno podržavanje krajnje desničarskih stavova, što je odbilo dio liberalnih i centrističkih kupaca, piše The New York Times.

Uprkos svemu, Tesla i dalje drži titulu najvrednijeg svjetskog proizvođača automobila kada je riječ o tržišnoj vrijednosti, te prodaje više električnih vozila u Sjedinjenim Američkim Državama nego bilo koji drugi proizvođač. Ipak, vrijednost Teslinih dionica prepolovila se od sredine decembra 2024. godine, kako investitori izražavaju sve više sumnje u budućnost kompanije i zabrinutost zbog Muskove političke uloge.

Zarada u ovom kvartalu bila je znatno ispod očekivanja Wall Streeta, ali su dionice Tesle ipak blago porasle – skoro jedan posto – nakon objave rezultata.

Za razliku od uobičajene prakse, kompanija nije ponudila prognozu prodaje ni profita za ostatak godine, navodeći da je ekonomska neizvjesnost prevelika.

U izvještaju za dioničare, Tesla je indirektno priznala i političku štetu koju trpi, navodeći da “promjenjivo političko raspoloženje” može imati “značajan utjecaj na potražnju za našim proizvodima u bliskoj budućnosti”.

Kompanija gubi tržišni udio ne samo u Kini, već i u SAD-u i Evropi, gdje tradicionalni proizvođači poput General Motorsa, Volkswagena i Hyundaija sve više osvajaju kupce električnim modelima.

Jedan od velikih razočaranja pokazao se i Teslin Cybertruck, čiji su troškovi razvoja bili visoki, a prodaja u prvom kvartalu pala je za 50 posto u odnosu na prethodna tri mjeseca. Na službenoj stranici kompanije nude se popusti i do 8.500 dolara na vozila iz zaliha, iako početna cijena Cybertrucka iznosi 70.000 dolara.

Tesla je ponovila da planira početi proizvodnju jeftinijeg modela do kraja juna, čime bi se električni automobili učinili pristupačnijim većem broju ljudi. Međutim, kompanija još nije prikazala prototip niti dala detalje o tom vozilu, što dodatno povećava skepticizam analitičara.

Musk se suočava s rastućim kritikama i zbog svoje pozicije u federalnom Uredu za efikasnost vlade, koji je smanjio budžete brojnih agencija i otpustio hiljade radnika. Aktivisti širom svijeta protestuju ispred Teslinih salona, a zabilježeni su i slučajevi vandalizma, pa čak i paljenja Teslinih vozila.

Iako Tesla proizvodi sva vozila za američko tržište u Kaliforniji i Teksasu, njen lanac snabdijevanja uključuje dijelove iz Meksika i Kine, što znači da će i kompanija osjetiti posljedice novih carina koje uvodi Trumpova administracija.

Musk tvrdi da je budućnost Tesle u vještačkoj inteligenciji, posebno u razvoju samovozećih vozila i usluge “Cybercabs” – autonomnih taksija koji bi kompaniji donosili prihode. Međutim, ta tehnologija još nije spremna, a konkurencija je sve jača, posebno iz Kine i od strane Wayma, koji je već uveo plaćene vožnje autonomnim vozilima u četiri američka grada i planira širenje na međunarodna tržišta.

Analitičari sumnjaju da će Tesla uspjeti ostvariti Muskove ambiciozne najave o prihodima u bilionima dolara. Za poređenje, Uber je u 2024. prijavio prihod od 12 milijardi dolara.