"Nezamjenjiva letjelica"
7

Kako se reciklira najveći putnički avion na svijetu

B. R.
Airbus A380 (Foto: EPA-EFE)
Airbus A380 (Foto: EPA-EFE)
Airbus A380 je najveći putnički avion na svijetu, ali je već nekoliko njih trajno prizemljeno. Poznato je kako izgleda reciklaža dijelova ove letjelice koja je aviokompanijama bila preskupa.

Počela se koristiti 2005., a njena proizvodnja je završena krajem 2021. Putnici su je voljeli, ali je od početka bila osuđena na neuspjeh. S četiri motora bila je prevelika i preskupa. Dvomotorni mlazni avioni troše mnogo manje goriva i zbog toga su troškovno dosta prihvatljiviji.

Većina aviona Airbus A380 se još koristi, i to usljed rasta broja letova koji se desio zbog toga što jenjava pandemija koronavirusa. Nekoliko njih je već rashodovano ili reciklirano, i to znatno prije u odnosu na većinu putničkih aviona.

"A380 je sigurno jedan od najmlađih aviona koji se reciklira. Obično se očekuje da komercijalni avion bude u upotrebi 25 godina, prije nego što bude rashodovan", izjavio je Geoff Van Klaveren, analitičar za avijaciju u britanskoj konsultantskoj kompaniji IBA.

Samo nekoliko kompanija je u mogućnosti da reciklira ovakav avion, a najiskusnija u tom poslu je francuska kompanija Tarmac Aerosave. Ova kompanija je od 2007., kada je osnovana, do danas na tri lokacije u Francuskoj i Španiji reciklirala više od 300 aviona. Tarmac Aerosave je dijelom u vlasništvu Airbusa, a već je reciklirao šest aviona A380. Trenutno radi na reciklaži sedmog aviona i ona bi trebala biti završena u martu ove godine.

U spomenutoj kompaniji ne žele kazati kojim aviokompanijama su pripadali avioni A380 koje recikliraju, ali Van Klaveren pretpostavlja da je riječ o avionima kompanija Air France, Singapore Airlines i Emirates. Prema njegovim riječima, reciklaža nije lak posao.

"Teško je to uraditi zbog toga što je tržište dijelova ograničeno. Uprkos tome, s obzirom na to da ovaj avion ima aluminijski trup, taj proces je lakši nego kod kompozitnih aviona kao što su Airbus A350 ili Boeing 737. Trup ovih aviona se ne može reciklirati i jednostavno se reže na komade koji se zakopavaju ili skladište", ukazao je Van Klaveren.

Reciklaža najvećeg putničkog aviona na svijetu

Kako se reciklira najveći putnički avion na svijetu i šta se dešava s dijelovima i materijalima?

"Reciklaža počinje ponovnom upotrebom i produžavanjem vijeka trajanja različitih komponenti aviona, baš kao što to činite kod kuće. Dakle, prvi korak je da izvadite dijelove koji će se moći koristiti u drugom avionu", naglasio je Lionel Roques, direktor prodaje u kompaniji Tarmac Aerosave.

To se odnosi na motore, stajni trap, elektronske komponente za komunikaciju ili navigaciju. Ovi dijelovi se provjere i preprodaju uz potpunu sljedivost, garantirajući njihovu funkcionalnost. Dijelovi aviona Airbus A380 koji se recikliraju koristi ste za avione A380 koji se još koriste. Mogu se koristiti i za različite obuke.

"Ponekad ih možemo dati školama ili centrima za edukaciju kako bi novi mehaničari ili studenti mogli učiti na stvarnim dijelovima", kazao je Roques.

Ova faza procesa uglavnom traje nekoliko sedmica. Kada se ona završi, počinje sljedeća faza - upravljanje otpadom.

"U ovoj fazi odvajamo različite materijale, bilo da se radi o aluminiju, titaniju ili bakru te vodimo računa da ih damo onima koji će im moći pronaći novu svrhu", obrazložio je direktor prodaje u kompaniji Tarmac Aerosave.

S obzirom na to da A380 ima čak 120 tona aluminija, navedena faza traje nekoliko mjeseci i posebno je izazovna.

"Budući da je riječ o tako velikoj letjelici, potrebna vam je velika građevina te alat i metode morate prilagoditi nečemu što je vrlo veliko. Morate biti oprezni u pogledu sigurnosti i radnih uslova, jer kada imate mehaničara koji radi na drugoj etaži aviona, onda je to zaista visoko", ispričao je Roques.

U kompaniji Tarmac Aerosave tvrde da su se obavezali na to da recikliraju do "posljednjeg šarafa", uprkos tome što ne postoje posebni propisi u ovoj oblasti. Cilj im je da recikliraju 90 posto od ukupne težine letjelice.

"Količina preostalog otpada je minimalna. Naravno, ostaju neki kompozitni materijali ili neki opasni dijelovi koji se ne mogu reciklirati, ali govorimo o malom postotku - jedan do tri posto otpada koji odlazi na deponiju", ukazao je Roques.

Prema njegovim riječima, cijena reciklaže u velikoj mjeri ovisi o dijelovima koje treba ukloniti, kao i o zahtjevima klijenta.

Dijelovi kao dekorativni elementi

Roques je istakao da se pojedini dijelovi mogu iskoristiti kao dekoracija. Ukazao je da je riječ o dijelovima koji se smatraju kultnim i koji su zanimljivi za korištenje. Airbus je krajem prošle godine upravo to učinio, u namjeri da novac prikupi u dobrotvorne svrhe. Na aukciji je prodao stotine dijelova iz Emiratesovog aviona A380.

Time je entuzijastima u oblasti avijacije data prilika da kupe skoro svaki dio ovog aviona - od manjih dijelova kao što su graničnici za vrata, pojasi, rukohvati, znakovi kojima se označava izlaz, svjetla, zavjese, do velikih dijelova kao što su redovi sjedišta, stepenište, kolica za piće i dijelovi motora. Neki od tih dijelova na sebi imaju djelo koje je naslikao umjetnik.

Najtraženija je bila raskošna poslovna kabina Emiratesovog aviona A380, koja je visoka više od 2,1 metar. Ova kabina je prodata za 50.000 dolara.

"Nezamjenjiv avion"

Dijelovi ovog aviona, dobijeni reciklažom, bit će dugo upotrebljivi u avionima koji se trenutno koriste. To je sve više izraženo u trenutku kada aviokompanija sve više koriste velike avione. Australski Qantas je posljednja aviokompanija koja je to učinila, i to nakon što ga dvije godine nije koristio. Očekuje se da će aviokompanije Etihad i Lufthansa ove godine ponovo početi koristiti A380.

"Upotreba A380 još nije završena, a za nastavak upotrebe potrebni su rezervni dijelovi. To što demontiramo avione i na tržište plasiramo rezervne dijelove znači da će se produžiti vijek upotrebe (aviona koji se još koriste)", rekao je Roques.

Vjeruje da će aviokompanije konsolidirati upotrebu aviona Airbus A380, tj. da će svaka od njih koristiti jedan ovakav avion za svaku regiju - British Airways za transatlantsko područje, Emirates na Bliskom istoku, Qantas za područje Okeanije i Singapura.

Mišljenja je da se nikada više neće vidjeti avion kao što je Airbus A380. Kako je kazao, to je avion bez premca i jedinstven avion te da će mu se vijek upotrebe produžiti koliko god je to moguće. Poručio je da ne vidi da će ga zamijeniti bilo koja druga letjelica, objavio je CNN.