Avioni bez razloga na zemlji?
0

Gubici ogromni, traže se mjerenja otrovnog oblaka

Sarajevo-x.com
Foto: Press Assoc.
Foto: Press Assoc.
Zatvaranje evropskog vazdušnog prostora zbog oblaka vulkanskog pepela koštao je sektor avionskih kompanija preko 150 miliona eura dnevno. Evropska komisija razmatra olakšanje strogih praviila EU o pružanju državne pomoć aviokompanijama, jer se radi o vanrednim okolnostima.

Aviokompanija Air France gubi najmanje 35 miliona eura dnevno zbog vulkanske prašine izbačene nakon erupcije vulkana na Islandu. Također, kompanija British Airways izvijestila je danas da je obustava saobraćaja koštala do 26 miliona eura dnevno.

Za neke kompanije je ovo strašan udarac s obzirom da su tek izašle iz recesije, a posljednje prognoze oje govore da bi vulkanski pepeo mogao izazivati probleme u aviosaobraćaju i narednih šest mjeseci zasigurno ne ide u prilog aviokompanijama koje su mnogo izgubile i posljednjih nekoliko dana. Aerodrom Sarajevo nema podatke o gubicima

Veliki su gubici i aviokompanija u regionu. Direktor "Montenegro Airlinesa" Zoran Đurišić rekao je Televiziji Crne Gore da je nacionalna aviokompanija imala štetu od oko milion dolara.

"Očekujemo pomoć državnih organa kako bi lakše prevazišli ovu situaciju", istakao je Đurišić, prenosi agencija Srna.

Također, saobraćaj na svim hrvatskim aerodromima za sada je otvoren bez ograničenja do rezultata obrade idućih podataka koji se očekuju u 14.00 sati.

Iz kompanije Croatia Airlines saopštili su da je u proteklih nekoliko dana u njihovim avionima trebalo letjeti oko 14.500 putnika, te da je još u toku procjena gubitaka.

"Croatia Airlines procjenjuje da je do sada pretrpjela direktnu finansijsku štetu od oko dva miliona eura. Osim toga, kompanija trpi i indirektne štete zbog gubitka povjerenja putnika u civilni vazdušni saobraćaj, te prelaska na druge oblike prevoza", navodi se u saopštenju kompanije.

Koliki su gubici Međunarodnog aerodroma Sarajevo još nije poznato, s obzirom da, kako su nam kazali, još nemaju informacija o tome.

"Nemamo podataka o gubicima. Kada se uspostave normalni letovi bavit ćemo se statističkim podacima", kazala je za Sarajevo-x.com Edita Sulejmanović, portparol Međunarodnog aerodroma Sarajevo.

Vulkanska prašina - opasna za avione ili ne?

U većem dijelu Evrope aerodromi su i dalje zatvoreni. Od četvrtka do danas oko sedam miliona putnika nije krenulo prema svojim destinacijama, a otkazano je više od 63. 000 letova.

Zabrana letova uvedena je usljed zabrinutosti da bi pepeo, koji je mešavina stakla, pjeska i djelića stijena, mogao uzrokovati ozbiljnu štetu na avionskim motorima.

Međutim, kako piše Deutsche Welle, direktor Lufthanse Wolfgang Mayrhuber sumnja u kompetentnost institucije Volcanic Ash Advisory Centre sa sjedištem u Londonu, koja, iako za nju niko ranije nije čuo, odlučuje o aviosaobraćaju.

"Ako neko sjedi u institutu u Engleskoj i matematičkim modelima računa šta se događa s erupcijom vulkana na Islandu i onda nama objašnjava, šta se događa u Njemačkoj, u Hannoveru, Hamburgu ili Berlinu i u kojem vremenu, onda se to ne može uzeti za ozbiljno", kazao je Mayrhuber.

Lufthansa, a i druge evropske aviokompanije, već su ove nedjelje poslale više svojih aviona bez putnika na ispitne letove i svi avioni su se vratili bez problema, prenosi agencija Fena.

Portparol Lufthanse Klaus Walter, ne samo u ime njegove firme, traži da se izvrše mjerenje otrovnog oblaka vulkanskog pepela, prije nego se paralizira cijela privredna grana vazdušnog saobraćaja.

S jedne strane, vulkanska prašina jest opasna, a rijetki piloti koji su samo svojim izuzetnim iskustvom i vještinom uopće preživjeli takav susret to mogu samo potvrditi. Indirektni gubici su veći

Ali, ne postoji nikakva studija, do koje koncentracije vulkanske prašine se može smatrati da je let siguran, a kada više nije. S druge strane, njemački ministar prometa Ramsauer je ogorčen na prigovoreaviokompanija i optužuje ih da "svoju dobit stavljaju ispred sigurnosti putnika".

Avioprijevoznici nisu jedini koji gube ogroman novac. Tu su i aerordromi, razne službe za opskrbu avionagorivom i hranom, čak i država i njena služba za nadzor aviosaobraćaja gubi novac koji bi inače ubirala od taksi za prelet.

Indirektni gubici su još kud i kamo veći. Pogođeni su turistički radnici ali i poslovni ljudi koji jedva da mogu putovati na poslovne dogovore.

Vulkan aktivan, rješenje se ne nazire

Sigurno je da se nešto mora učiniti. Vulkan na Islandu i dalje izbacuje dim i prašinu koja pokriva veliki dio Evrope.

Evropska agencija za kontrolu aviosaobraćaja, Eurokontrol, - saopštila je da se situacija u evropskom avionskom saobraćaju danas pogoršala i da se očekuje da će biti obavljeno samo 4.000 letova, što je za 20.000 manje u odnosu na uobičajeni broj letova.

Prognoze nisu dobre, pepeo se širi i po ostalim dijelovima Evrope i sudeći po vulkanu i zračnim strujanjima uskoro ništa neće biti bolje.