Suđenje grupi sa najvećim brojem okrivljenih u historiji srpskog pravosuđa, od 53-oje optuženih za prisvajanje dijela novca od naplate cestarine, poznatoj kao "cestovna mafija", počelo je u ponedjeljak u Posebnom odeljenju Okružnog suda u Beogradu.
Optužnicom specijalnog tužioca, koja je pročitana na glavnom pretresu, optuženi se terete da su od sredine 2004. do sredine maja 2006. godine, iskorišćavajući svoja radna angažiranja i koristeći modernu tehnologiju, dio novca od naplate cestarina uzimali za sebe i tako oštetili državu za više od 6,5 miliona eura.
Kao organizatori grupe u optužnici su označeni bivši zaposleni u Javnom preduzeću "Putevi Srbije" Milan Jovetić, (sada pokojni) Zoran Nedeljković, Živojin Đorđević i Goran Stojanović.
Oni su organizirali sistem štampanja duplih kartica za šlepere stranih registarskih oznaka, za koje je cestarina i najskuplja - 6,5 hiljada dinara po vozilu.
Kako se navodi u optužnici, rukovodioci "Puteva Srbije" imali su razređenu mrežu saradnika na dvije glavne rampe autoputa Beograd - Niš - na naplatnim rampama u "Bubanj potoku" i "Trupale" kod Niša.
Sredinom 2004. godine optuženi Jovetić podstreknut od pokojnog Nedeljkovića (ubio se u pritvoru) i po njegovim uputstvima i nadzorom angažirao je okrivljene smjenovođe naplatnih stanica "Trupale" i "Bubanj potok" i upoznao ih sa planom prisvajanja novca od naplaćene putarine.
Cilj ove kriminalne grupe bio je da se prema određenim korisnicima navodnog uvoza ne primijene mjere carinskog nadzora i kontrole, spriječi provođenje postupka carinjenja i plaćanja carinskih i drugih dažbina i omogući krijumčarenje akcizne robe naftnih derivata i komercijalne robe velike vrijednosti sa područja Turske, Bugarske, Kine i Makedonije na područje Srbije.
Prema Zorićevim riječima, načini rada ove kriminalne grupe bili su prilično raznovrsni.
Za kamione sa velikim količinama navedene robe u čijoj je dokumentaciji bilo naznačeno da su u tranzitu kroz Srbiju fiktivno je prikazivano da su natovareni robom i izašli, a u stvarnosti roba je istovarivana na području zemlje i neocarinjena ilegalno bez plaćanja poreza i carine prodavana na crno.
Najčešće su u pitanju bili kamioni šleperi koji su prenosili terete od 15 do 30 tona, a prema dosadašnjim saznanjima Tužilaštva radilo se o nekoliko stotina takvih šlepera. Jedan od načina rada ove organizovane grupe bilo je obavljanje uvoza tekstilnih i drugih proizvoda najčešće iz Turske, prenio je Tanjug.
Roba je prevezena preko administrativnog punkta Rudnica sa fiktivnom dokumentacijom u kojoj je naznačeno da se roba isporučuje nekom preduzeću sa područja Kosova da bi u međuzoni između Srbije i Kosova, roba bila vraćana alternativnim pravcima bez prijave carinskim organima, odnosno krijumčarena na teritoriju Srbije i dalje preko mreže posrednika i preprodavaca ilegalno prodavana kupcima na području Srbije, naveo je Zorić.
Na ovaj način država je oštećena ne samo na ime nenaplaćenog poreza i carine, već i na ime toga što je poduzetnik iz Srbije - navodni prodavac robe imao pravo da traži povrat na porez na dodatu vrijednost.