BiH
0

Željeznice Republike Srpske na rubu propasti

FENA
Željeznice Republike Srpske već duže vrijeme ne mogu da izmiruju sve dospjele obaveze te se suočavaju s konstantnom nelikvidnošću zbog čega je predložen plan smanjenja oko 1.000 radnika u tom javnom preduzeću.

U planu kratkoročnih mjera za otklanje teškog stanja u Željeznicama RS-a je otpuštanje radnika, kojih je sada oko 3.600, navedeno je kao “neophodna” mjera i trebala bi se okončati do jula 2012.godine.

“Kada su u pitanju mjere štednje, treba sačiniti rigorozan operativni plan štednje na svim nivoima te predvidjeti sankcije za nepoštivanje tih mjera. Ipak, realno najveće uštede se moraju ostvariti na troškovima radne snage. Pri tome ne treba ići u narušavanje standarda radnika, već se smanjenje troškova mora postići značajnim smanjenjem broja radnika. Broj radnika treba u što kraćem periodu svesti na oko 2.500, što su evropski standardi za veličinu željeznica kao što su ŽRS. Sve dok se ne izvrši smanjenje radne snage na ovaj broj, ne može se očekivati ni konsolidacija ŽRS”, navodi se u prijedlozima odluka za petu vanrednu sjednicu Skupštine akcionara tog javnog preduzeća koje je dovedeno pred rub propasti.

U ovom dokumentu se priznaje da su Željeznice godinama poslovale s nepokrivenim gubicima.

“Iz godine u godinu se povećavala finansijska nelikvidnost, koja je kulminirala početkom 2011. godine i praktično paralisala normalnu poslovnu aktivnost ŽRS. Da bi uspostavile kakvu-takvu finansijsku ravnotežu ŽRS su u tom periodu u nekoliko navrata kod domaćih banaka uzimale vrlo nepovoljne finansijske kredite. Efekti takvih poteza su bili veoma ograničeni, tj. u trenutku uzimanja kredita dio obaveza je servisiran, da bi s početkom otplate tih kredita finansijska kriza postajala veća. Kao neminovnu posljedicu loše poslovne politike u posmatranom periodu sada imamo situaciju da ŽRS nisu sposobne uredno izmirivati obaveze prema dobavljačima, radnicima, budžetu, kreditorima, niti prema drugim povjeriocima”, precizira se uprava tog javnog gubitaša.

Naime, obaveze ŽRS-a prema zaposlenim do 30.septembra ove godine iznose 28,6 miliona maraka, uprava priznaje da više ne može da otplaćuje inokredite, a u pitanju je i otplata domaćih zaduženja.

Po osnovu podignutih kredita, dugovanja prema dobavljačima, zaposlenim i Vladi RS-a dospjele obaveze željeznica RS-a popele su se na 83,5 miliona maraka, dok potraživanja preduzeća iznose 20 miliona maraka.

Međutim, u ovom dokumentnu se priznaje da su se, samo od oktobra do decembra ove godine, obaveze Željeznica povećale za oko dva miliona maraka. Od Vlade RS-a za trenutno saniranje stanja uprava će zahtijevati pomoć od najmanje 60 miliona maraka.

Izvršna vlast bi iz budžeta, po ovom planu, trebalo da izmiri obaveze prema zaposlenim u iznosu od 28,5 miliona maraka, da otpiše potraživanja od 25 miliona maraka, nađe sredstva za zbrinjavanje tehnološkog viška radnika.

Interesantno je da se u ovom dokumentu priznaje da pojedini poslovi, iako obavezni, nisu rađeni, pa se tako navodi da je sada potrebno “u najkraćem roku razvrstati teretne vagone, koji od početka rata propadaju po stanicama, te izvršiti opravku onih za koje se utvrdi da je rentabilna da bi se stavili u saobraćaj”.

Uprava smatra i da za stanje u koje su ŽRS dovedene treba utvrditi odgovornost svih relevantnih faktora, a sve s ciljem da se označe krivci za nesumnjivu štetu s jedne strane, kao i da se u budućnosti eliminišu slična ponašanja upravljačkih i kontrolnih struktura, s druge strane.