BiH
0

Vlada FBiH staje ukraj nedopuštenom oglašavanju

Klix.ba
Zgrada Vlade FBiH
Zgrada Vlade FBiH
Potreba za donošenjem Zakona o nedopuštenom oglašavanju, čiji je Prijedlog danas utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila Vlada FBiH, proističe iz toga što oglašavanje ima veliki utjecaj na funkcioniranje tržišta, a da obmanjujuće i nedopušteno upoređujuće oglašavanje može dovesti do narušavanja tržišne konkurencije.

Donošenje ovog zakona ima za cilj sprječavanje nedopuštenog oglašavanja trgovaca uspostavom minimalnih i objektivnih kriterija koji određuju je li oglašavanje obmanjujuće, odnosno nedopušteno upoređujuće, a time se postiže ravnopravnija tržišna konkurencija. Zakon definira dvije vrste nedopuštenog oglašavanja: obmanjujuće oglašavanje i nedopušteno upoređujuće.

Obmanjujuće oglašavanje je takvo koje na bilo koji način, uključujući i njegovo predstavljanje, obmanjuje ili je vjerovatno da će obmanuti osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire i za koje, zbog njegovog obmanjujućeg karaktera, postoji vjerovatnoća da će utjecati na njihovo ekonomsko ponašanje. To je i ono oglašavanje koje povređuje ili je vjerovatno kako će povrijediti konkurente na tržištu.

U postupku ocjenjivanja je li određeno oglašavanje obmanjujuće, uzimaju se osobito pokazatelji u vezi sa karakteristikama roba ili usluga (njihova priroda, sastav, način i datum proizvodnje robe, odnosno način i vrijeme pružanja usluge, dostupnost, količina, specifikacija, način korištenja i primjerenost za korištenje u određene svrhe, geografsko ili trgovačko porijeklo, rezultati koji se mogu očekivati, rezultati testova ili provjera provedenih na robi ili uslugama), te cijene ili načinom njenog formiranja, kao i uslovima pod kojima se prodaje roba ili pružaju usluge.

Upoređujuće oglašavanje je ono koje izrijekom ili putem nagovještaja upućuje na konkurenta na tržištu, njegove robe ili usluge. To se, uz ostalo, odnosi na neobjektivnu uporedbu jedne ili više bitnih, reprezentativnih ili povjerljivih karakteristika robe ili usluga, što može uključivati i cijenu. Takvo oglašavanje stvara zabunu kod trgovaca, između oglašivača i konkurenta u pogledu trgovačke marke, trgovačkog naziva, znaka (žiga) ili drugih znakova razlikovanja roba i usluga, što može dovesti do poistovjećivanja oglašivača s konkurentskom robom ili ili uslugom. Riječ je i oglašavanju robe ili usluge kao imitacije ili kopije robe ili usluge zaštićene znakom (žigom) ili nazivom.

Trgovci, njihova udruženja, oglašivači, kao i druge zainteresirane osobe koje imaju pravni interes za individualnu ili kolektivnu zaštitu od nedopuštenog oglašavanja, ovlašteni su tužbom zahtijevati od suda da hitno naloži prekid obmanjujućeg, odnosno nedopuštenog upoređujućeg oglašavanja. Prije pokretanja, za vrijeme ili nakon okončanja sudskog postupka, sve dok izvršenje ne bude okončano, tužitelj može sudu predložiti određivanje privremene mjere prekida, odnosno zabrane objavljivanja spornog oglašavanja.