Ukidaju li se konačno "dvije škole pod jednim krovom"
"Riječ je o pravnoj i političkoj analizi sa konkretnim mjerama i preporukama za konačno rješavanje problema "dvije škole pod jednim krovom", a koji je prisutan na području dva, odnosno tri kantona u FBiH. Ovaj fenomen predstavlja simbol podijeljenosti školstva i razdvajanja djece prema etničkoj osnovi", istaknuo je Mašić.
Preporuke se zasnivaju na konkretnim mjerama i aktivnostima, koje trebaju poduzeti nadležne obrazovne vlasti, a izvodive su i provodive u relativno kratkom vremenu te garantuju punu zaštitu svih ljudskih prava, prava djece i roditelja.
Koraci za eliminisanje segregirajućih i podijeljenih struktura u školama podrazumijevaju: administrativno i pravno ujedinjenje podijeljenih odgojno-obrazovnih ustanova, uspostavljanje jedinstvenog pristupa obrazovanju i ujednačenih uslova za sve učenike te potpunu integraciju podijeljenih škola i uspostavljanje multietničkih odjeljenja.
"Kada je u pitanju prvi korak, cilj je ujediniti škole u jedan pravni subjekt sa jednim pečatom, nazivom škole, jednom upravom, menadžmentom, jednim nastavničkim vijećem, jednim vijećem roditelja... Dalje to znači uspostavljanje jednog školskog zvona i jednog ulaza, što do sada nije bio slučaj, kako se djeca ne bi sretala u hodnicima. Zatim, omogućavanje upisa učenika u škole u svom upisnom području. Danas imamo slučajeve gdje djeca prelaze nekoliko desetaka kilometara do škole samo da bi sjedila sa onima koji su im etnički, nacionalno i vjerski jednaki, što je poražavajuća činjenica", istaknuo je Mašić.
Drugi korak Preporuka podrazumijeva korištenje zajedničkih školskih prostorija, zajedničko obilježavanje praznika, zajedničko planiranje i uspostavljanje vannastavnih aktivnosti, upostavljanje zajedničkih odmora za sve učenike i nastavnike, organizaciju zajedničkih takmičenja i slično.
"Treća mjera je potpuna integracija podijeljenih škola i uspostavljanje multietničkih odjeljenja. Cilj je ujednačen obrazovni sistem i kvalitetno obrazovanje uz puno poštivanje prava svih konstitutivnih naroda i ostalih građana u BiH", kazao je federalni ministar obrazovanja te dodao su su nosioci svih aktivnosti kantoni i nadležna kantonalna ministarstva.
Ova mjera podrazumijeva i izradu zajedničkih udžbenika za sve učenike u FBiH, štampane na jezicima i pismima konstitutivnih naroda, a u skladu sa jednim Okvirnim nastavnim planom i programom.
"Problem 'dvije škole pod jednim krovom' nije nastao zato što su to htjela djeca, roditelji ili struka, već zato što je to htjela politika, koja još uvijek gospodari i upravlja ovim procesom, jer je to najbolji način manipulacije. Stoga je ovo jedinstvena prilika da pokušamo staviti tačku na i na ovaj problem i doći do nečega što je u interesu države BiH, koja je hiljadama godina bila multietnička i nema nikakvog razloga da to ne nastaviti biti", zaključio je Mašić.