Nakon dva upisna roka
1.3k

Tuzlanski maturanti najviše upisivali medicinsku školu, gimnazija im nije u sferi interesovanja

A. K.
Detalj iz obrazovnog procesa u jednoj od srednjih škola u Tuzli (Foto: A. K./Klix.ba)
Detalj iz obrazovnog procesa u jednoj od srednjih škola u Tuzli (Foto: A. K./Klix.ba)
Dva upisna roka u Tuzlanskom kantonu su završena, pokazujući nastavak trenda smanjenja broja upisanih srednjoškolaca. Svršeni osnovci najviše su bili zainteresirani za Srednju medicinsku školu, dok su manje afiniteta ispoljili prema gimnazijama i tehničkim školama.

Srednje škole u Tuzlanskom kantinu u februaru ove godine resornom kantonalnom ministarstvu su dostavile svoje potrebe, prema kojima je planirano formiranje 222 odjeljenja, uz upisanih pet i po hiljada učenika.

Međutim, već tada se moglo naslutiti da sve neće biti zadovoljeno shodno činjenici da je u minuloj školskoj godini bilo svega 3.800 maturanata u osnovnim školama.

Nakon javne rasprave, raspisan je konkurs za upis novih srednjoškolaca, a u dosadašnja dva upisna roka svoje mjesto u nekoj od obrazovnih ustanova pronašao je 3.041 učenik, uz formiranih 150 odjeljenja. Preostali broj učenika, koji je završio osnovnu školu, prema pojašnjenju iz resornog kantonalnog ministarstva, izvjesno nije prošao na prvom dijelu konkursa te svoje mjesto tražiti u trećem upisnom roku.

"Ovogodišnji plan je bio zahtjevniji jer se očekivalo da će iz okolnih mjesta Republike Srpske i Brčko distrikta učenici doći i upisati srednje škole. Nakon upisnih rokova vidimo da je najveći interes bio za medicinsku školu, a nažalost gimnazija još uvijek budi slabiji interes kod učenika. S druge strane, pokazalo se da su plodom urodili napori Vlade TK, koja već nekoliko godina stimuliše učenike za upis na neko od deficitarnih zanimanja, putem stipendija za koje se redovno izdvaja 100.000 KM", kaže za Klix.ba ministar obrazovanja TK Elvis Baraković.

Ministar obrazovanja TK Elvis Baraković (Foto: A. K./Klix.ba)
Ministar obrazovanja TK Elvis Baraković (Foto: A. K./Klix.ba)

Prema izvještaju ministarstva, u gimnazije je ove godine planiran upis 33 odjeljenja, a nakon dva završena upisna roka popunjeno je njih 20, u tehničkim školama od ukupno planiranih 105, upisano je 78, dok je u stručnim školama od planiranog 81, popunjeno 49. U umjetničkim školama plan je bio formiranje tri odjeljenja, koliko ih je popunjeno.

"Govoreći o deficitarnim zanimanjima, planiran je bio upis 19 odjeljenja, a upisano je njih 11,5. Odnosno, paniran je bio upis 454 učenika, a upisano je njih 176, ali će u novom upisnom roku ovdje vjerovatno doći do porasta broja. Nakon što sve bude okončano, raspisat ćemo konkurs kako bi učenici dobili stipendije u iznosu od 100 KM mjesečno, što nije loše uzmemo li u obzir današnje ekonomske prilike", navodi Baraković.

Pronalazak modela za buđenje zainteresiranosti za gimnazije

Osim stimulacije učenika za upis na smjer nekog od deficitarnih zanimanja, nadležni u narednom periodu planiraju posvetiti i veću pažnju gimnazijama, pokušavajući pronaći neki od načina za buđenje afiniteta kod osnovaca i za ovom srednjoškolskom ustanovom.

"Dijete srednju školu upisuje s 14 godina, dok fakultet sa 18 te se postavlja pitanje koliko kvalitetnu odluku može donijeti u tim godinama. Svi smo bili u takvim pozicijama i rješenja koja smo tada imali su uglavnom bila kratkoročna. Zbog toga roditelji, ako ne ključnu, onda imaju veliku ulogu u svemu tome jer su iskusniji u donošenju odluka. Potrebno je sagledati šta i na koji način dijete treba upisati te da li na kraju ima posla nakon školovanja", smatra Baraković.

Trend sve manjeg broja upisanih učenika u osnovne, ali i srednje škole nastavlja se i u Tuzlanskom kantonu, što proizvodi tehnološki višak među nastavnim osobljem. Resorno ministarstvo, skupa sa sindikatima i direktorima obrazovnih ustanova uspijeva zbrinuti kolege i kolegice koji su proglašeni tehnološkim viškom.

"Mi smo ove godine imali 201 osobu koja je zbrinuta kao tehnološki višak, tako da niko nije ostao bez posla. Taj trend će, nažalost, sigurno biti nastavljen i u budućnosti, tako da ćemo morati dobro sagledati sliku i shodno tome raspisivati konkurse za pozicije na neodređeno vrijeme. Naša saradnja sa sindikatima osnovnog i srednjeg obrazovanje je odlična, a oni slove i za jednog od strateških partnera za rješavanje budućih problema", dodaje Baraković.

Smanjenje broja formiranih razreda, posljedično padu broja upisanih učenika, također je jedan od razloga zbog kojih se u Tuzlanskom kantonu svake godine provodi konkursna procedura za prijem nastavnog i nenastavnog osoblja na rad na određeno vrijeme u nekoj od škola. Ovogodišnja procedura je u toku, a sve će biti završeno do 1. septembra ove godine, kada počinje nova školska godina.

"Ta konkursna procedura predstavlja težak i mukotrpan posao za sve one ljude koji svake godine apliciraju, prilažu dokumentaciju, obavljaju intervjue, a na kraju i iščekuju. Treba biti iskren i priznati da na terenu imamo problema, ali radimo sve što je u našoj moći kako bismo ih riješili i na neki način olakšali cijelu proceduru. Treba reći i da smo mi na poziciji već sedam mjeseci te se u narednom periodu planiramo značajnije posvetiti ovoj tematici", ističe resorni kantonalni ministar.

Ove godine pozicija na neodređeno vrijeme neće biti, ali prema Barakovićevim riječima, postoji nekoliko njih u kojima osobe koje su tri godine imale ugovore s predviđenim rokom važenja kod istog poslodavca, uvezuju dokument, odnosno radni staž te shodno Zakonu o radu potpisuju ugovor o zasnivanju stalnog radnog odnosa.

Za kreiranje kvalitetne upisne politike nije dovoljan samo ministar te se u tom procesu mora postiti opći društveni konsenzus, kako bi se decidno utvrdilo u kojem smjeru je potrebno da bh. društvo ide.

"Konkretno, prije raspisivanja konkursa za upis učenika u srednje škole, ali i na univerzitete uputili smo dopise relevantnim faktorima, poput privredne i obrtničke komore, Pedagoškom zavodu TK, Zavodu za zapošljavanje TK, ali i javnosti te smo dobijali veoma male ili skoro nikakve odgovore. Mnogo smo kritički nastrojeni, a kada treba nešto konstruktivno predložiti, nažalost ne reagujemo", kaže Baraković.

Modernizacija planova i programa rada

Planovi i programi rada, uz udžbenika su zastarjeli, zbog čega je potrebno pristupiti njihovom unapređenju, prilagodivši ih vremenu u kojem se učenici školuju.

"Kurikularna reforma u kojoj naše ministarstvo učestvuje s Kantonalnim pedagoškim zavodom trenutno je u pripremi, a javnost ćemo obavijestiti kada je budemo planirali implementirati u osnovnom obrazovanju. Pored te reforme, kao društvo moramo mnogo uraditi i na motivaciji učenika te nastavnog i nenastavnog osoblja", navodi Baraković.

Kada je riječ o osnovnom obrazovanju, shodno zakonskoj obavezi, Vlada Tuzlanskog kantona sufinansira nabavku udžbenika i prijevoz učenika. U skladu s mogućnostima ove godine izdvojeno je nešto više novca u odnosu na prethodne i riječ je o 690.000 KM za nabavku udžbenika.

"Dobili smo grant federalnog resornog ministarstva u iznosu od 93.000 KM i prema njihovoj odluci taj novac će biti usmjeren za nabavku udžbenika za učenike šestog razreda, prvenstveno za one koji su u stanju socijalne potrebe i trenutno je takvih iznad 200 u TK. Oni će dobiti komplete udžebnika, dok će svi oni ostali dobiti barem po jedan udžebnik", riječi su Barakovića.

Od sredstava Kantonalne vlade bit će nabavljeni kompleti po četiri osnovna udžbenika za učenike od prvog do šestog razreda osnovnih škola.