Zabrinjavajući trend
98

Sve manje djece u krajiškim školama, nastava sve češće u kombinovanim odjeljenjima

Piše: M. Ć.
U posljednjih godinu dana, broj učenika u osnovnim školama u Unsko-sanskom kantonu manji je za 811, a uzimajući u obzir činjenicu da je ovakav negativan trend prisutan već godinama, nastava se sve češće, čak i u urbanim sredinama, počinje odvijati u kombinovanim odjeljenjima sa dva, tri, četiri, pa čak i pet razreda.

Prema podacima koje je Klix.ba dobio u Ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK, u osnovne škole na području cijelog Unsko-sanskog kantona prošle 2016/2017. školske godine upisano je 22.758 djece (1.195 odjeljenja), dok je školske 2017/2018. upisano 21.947 djece (1.142 odjeljenja).

Dakle, samo u godini dana, broj učenika smanjen je za 811, a broj odjeljenja za 53.

Sve krajiške općine bilježe negativan trend

Najviše učenika u osnovnim školama izgubio je Sanski Most, čak 192 (2.051 učenik 2016/2017., 1.859 učenika 2017/2018.). Paralelno s tim, u Sanskom Mostu je ukinuto 12 odjeljenja (115 odjeljenja 2016/2017., 103 odjeljenja 2017/2018.).

U najmnogoljudnijoj krajiškoj općini Cazinu 187 učenika je manje u osnovnim školama (5.768 učenika 2016/2017., 5.581 učenik 2017/2018.). U Cazinu je ukinuto i 10 odjeljenja (293 odjeljenja 2016/2017., 283 odjeljenja 2017/2018.).

U Bihaću je broj učenika u klupama u osnovnim školama manji za 123 (4.646 učenika 2016/2017., 4.523 učenika 2017/2018.), kao i broj odjeljenja 14 (260 odjeljenja 2016/2017., 246 odjeljenja 2017/2018.).

Broj učenika, ali i odjeljenja, u osnovnim školama manji je i u svim drugim krajiškim općinama: Velikoj Kladuši (101 učenik i 5 odjeljenja manje), Bosanskoj Krupi (80 učenika manje i 7 odjeljenja), Ključu (68 učenika i 1 odjeljenje), Bosanskom Petrovcu (34 učenika i 1 odjeljenje) i Bužimu (26 učenika i 3 odjeljenja).

Nastava u kombinovanim odjeljenjima sa više razreda

Uzimajući u obzir činjenicu da se broj učenika rapidno smanjuje, ali i da je to trend koji je prisutan već godinama, sve češća praksa u školama širom Krajine je da se nastava organizuje u kombinovanim odjeljenjima koja nastaju spajanjem učenika dvaju ili više razreda u istoj učionici.

U skladu sa Zakonom o osnovnom i općem srednjem odgoju i obrazovanju USK, škola može organizirati rad u kombinovanim odjeljenjima uz istovremeno izvođenje nastave za više razreda, a najviše za četiri razreda. Shodno pedagoškim standardima za osnovno obrazovanje odobrenje za formiranje kombinovanog odjeljenja sa pet razreda daje Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta.

Kombinovana odjeljenja su pedagoška realnost, ne samo naše zemlje nego i mnogih drugih, jer se smatraju realnim načinom organiziranja odgojno-obrazovnog rada u sredinama sa manje djece.

U našem obrazovnom sistemu kombinovana odjeljenja nisu novost, ali je činjenica da su ranije organizovana u uglavnom u ruralnim sredinama, najčešće u područnim školama, za djecu u nižim razredima (razredna nastava), iako je formiranje kombinovanih odjeljenja prisutno i u predmetnoj nastavi, posebno zadnjih godina, kada se broj djece smanjuje u svim školama, područnim i centralnim.

"Danas kombinovana odjeljenja postoje i u nekim centralnim školama Unsko-sanskog kantona, pošto je osnovni kriterij za njihovo formiranje broj učenika. Riječ je još uvijek uglavnom o centralnim školama u ruralnim sredinama, ali već postoji potreba formiranja kombinovanih odjeljenja u centralnim školama u urbanim sredinama. Ako u jednoj centralnoj osnovnoj školi u ruralnom području imamo ukupno 13 učenika od prvog do petog razreda i 17 učenika od od šestog do devetog razreda, jedina realna opcija organizacije odgojno-obrazovnog rada je formiranje kombinovanih odjeljenja", pojašnjavaju u Ministarstvu.

Zahtjevniji rad, nastavnici imaju dodatak na platu

Svi nastavnički fakulteti osposobljavaju svoje studente za uspješno odgojno-obrazovnog procesa u kombinovanim odjeljenjima.

Rad u kombinovanom odjeljenju se izvodi po istim didaktičkim principima i istim nastavnim metodama kao i rad u odjeljenju koje čini samo jedan razred. Ali, za razliku od rada u odjeljenju koje čini samo jedan razred, istovremeni rad u istoj učionici sa dva ili više razreda ima izvjesnih specifičnosti.

"Nastavnik koji istovremeno radi u odjeljenju sa više razreda obrađuje i više nastavnih programa za isto vrijeme za koje nastavnik koji radi sa jednim razredom realizira jedan program. Rad sa više razreda u kombinovanom odjeljenju traži od nastavnika više pripremanja i više umješnosti u izvođenju nastave. Upravo iz navedenih razloga nastavnici koji rade u kombinovanim odjeljenjima imaju dodatak na plaću u iznosu od 10 do 20 posto, u zavisnosti od broja razreda u kombinaciji", kažu u Ministarstvu.

Veoma važan element nastavnog rada u kombinovanom odjeljenju je izbor sadržaja i raznovrsnog materijala za samostalan rad učenika. U radu sa kombinovanim odjeljenjem nastavnik koristi više aktivnosti za samostalan rad učenika, dok sa jednim razredom radi neposredno, ostale učenike mora zaposliti samostalnim radom, što je, uz kompetentnog i kvalificiranog nastavnika, jedna od značajnih vrijednosti rada u kombinovanim odjeljenjima, jednako kao i prilika da djeca uče jedna od drugih, kroz stalnu interakciju i realizaciju zajedničkih sadržaja.

"Ukoliko u kombinovanom odjeljenju imamo učenike nižih i viših razreda razredne nastave (npr. prvog i petog), nastavu je moguće organizirati tako da nastavnik prvi dio nastave radi sa učenicima nižeg razreda, zatim dio nastave sa svim učenicima i na kraju dio nastave samo sa učenicima višeg razreda. Naglašavamo da je za kvalitet nastave, neovisno o tome da li se izvodi u kombinovanom ili nekombinovanom odjeljenju, presudan kvalitet nastavnika koji izvodi nastavu, odnosno poučava djecu", kažu za kraj u Ministarstvu.