Plati pa se pregledaj
49

Slučaj "fakultet": Kako je jedan tender za ljekarski pregled pokazao apsurde bh. sistema

S. H.
Filozofski fakultet u Sarajevu (Foto: D. S./Klix.ba)
Filozofski fakultet u Sarajevu (Foto: D. S./Klix.ba)
Bosanskohercegovačkoj javnosti je poznato da je nakon agresije i početkom obnove zemlje u političkim krugovima osmišljen kriminalni sistem izvlačenja javnog novca što u privatne što u stranačke džepove.

Zadnjih godina nastoji se zakonskim reformana uspostaviti novi sistem za bolju kontrolu javnih tendera i utroška javnog novca. Radi se o višestrukim reformama sudskog i tužilačkog sistema te jačanje istražnih radnji kako bi se suzbili dobro uigrani koruptivni krugovi. Nije posve sigurno koliki smo pomak na tom polju napravili, ali da su često nepromišljena i narazrađena rješenja dovela do novih problema svjedoči najnoviji slučaj Filozofskog fakulteta u Sarajevu.

Veći duži niz godina usposlenici škola i javnog univerziteta obavezni su da idu na godišnje sistematske preglede koje uprave tih institucija finansiraju iz vlastitih ili budžetskih sredstava, ali nakon raspisanog javnog tendenra.

Tako je i 2019. godine Filozofski fakultet u skladu sa važećim zakonom i ne po prvi put raspisao javni tender za usluge sistematskog pregleda za sve svoje uposlenike, njih preko 200. Kao najjeftiniji ponuđač usluga na tender se prijavila jedna zdravstvena ustanova iz Zenice.

Uprava Filozofskog fakulteta ipak ne bira ovu ustanovu jer bi to značilo da preko 200 uposlenika ovog fakulteta na sistematski pregled mora ići u Zenicu, nakog čega zenička zdravstvena ustanova pokreće i dobija sudski spor protiv Filozofskog fakulteta u Sarajevu koji se proglašava krivim da nije izabrao najpovoljniju ponudu, jer u tekstu tendera nije stajalo izričito da pregled mora biti u Sarajevu.

Posljedice ove, moramo reći, nevjerovatno sulude situacije je ili da Filozofski fakultet sada plati očekivanu sumu toj medicinskoj ustanici u visini od nekoliko desetaka hiljada maraka uglavnom javnog novca, ili da svi uposlenici odu u Zenicu na pregled.

Ukoliko bi pak uprava smatrala da je ekonomičnije ići autobusima, i za te autobuse bi se morao raspisati tender i to bi bile nove hiljada maraka javnog novca. Kako god, ukupni troškovi za ovaj sistematski pregled iz Sarajeva za Zenicu bi se gubitkom radnog dana za ogroman broj uposlenika budžetskih korisnika, kroz troškove goriva i putarine višestruko uvećali.

Budući da je ovaj surealni slučaj bio i na sudu, postavlja se i pitanje, kako niko od advokata i sudija nije bio u stanju da troškove puta do Zenice i nazad shvati i prihvati kao realne troškove sistematskog pregleda i onda te ukupne troškove puta do Zenice posmatra kao ukupni novčani iznos.

Radi se o jako racionalnoj stvari koja je neophodan dio svakog pravnog odlučivanja jer je svima jasno da ni jedan zakon ne može sve regulirati niti predvidjeti sve moguće pravne kombinacije. I ova nevjerovatna situacija nam potvrđuje da je pravna struka u BiH, i to kako na nivou zakonodavstva, a tako i na nivou primjene i interpretacije zakona ne samo korumpirana nego i nedorasla svome zadatku. Da li je Filozofski fakultet trebao precizirati ili ograničiti tender na Sarajevo je posebno pitanje, koje opet otvara i moguću diskriminaciju.

Gdje će uposlenici Filozofskog fakulteta u Sarajevu obaviti svoj naredni sistematski pregled: U Sarajevu ili u Zenici – još nije poznato.