BiH
67

Poplave, požari i zemljotresi, zaobiđite nas: Za slučaj prirodnih katastrofa BiH nema spreman novac

Piše: Er. M.
Vježba na Međunarodnom aerodromu Sarajevo (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Vježba na Međunarodnom aerodromu Sarajevo (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Ured za reviziju institucija BiH utvrdio je kako su upitni izvori finansiranja u slučaju kriznih situacija u BiH kao što su poplave, požari i zemljotresi.

Ured za reviziju institucija Bosne i Hercegovine je, u okviru revizije učinka, analizirao aktivnosti institucija BiH za provođenje zaštite i spašavanja u prirodnoj ili drugoj nesreći. Cilj revizije je bio utvrditi da li su institucije BiH preduzimale adekvatne aktivnosti iz svoje nadležnosti kako bi unaprijedile sposobnost za efikasno djelovanje u slučaju ponavljanja kriznih situacija.

Analiza je pokazala da institucije BiH nisu uvijek preduzimale adekvatne aktivnosti na unapređenju sposobnosti za efikasno djelovanje u kriznim situacijama.

Iz Ureda za reviziju institucija BiH upozorili su kako se kasni sa formiranjem specijalizovane jedinice za zaštitu i spašavanje.

Naime, Vijeće ministara BiH je nadležno za formiranje mješovite specijalizovane jedinice za zaštitu i spašavanje za djelovanje u slučaju prirodne ili druge nesreće, za učešće u međunarodnim vježbama, operacijama pomoći i drugim aktivnostima, koja bi se sastojala od specijalizovanih jedinica i službi civilne zaštite entiteta, Brčko distrikta i drugih institucija, organa i pravnih osoba na nivou BiH.

Odluka o formiranju ove jedinice nije upućena na usvajanje, niti su izvršene aktivnosti na praktičnom provođenju strukturiranja jedinice i njenom osnovnom opremanju i obučavanju, iako je predviđeni rok, u strateškim dokumentima MS, za završetak ovih aktivnosti bio kraj 2015. godine.

Kao glavna prepreka formiranju ove jedinice navedeno je nepostojanje specijalizovanih jedinica na entitetskim nivoima i pitanje konsenzusa oko komandovanja jedinicom kao i otvorena pitanja u vezi s njenom misijom, strukturom, načinom upotrebe, obučavanjem i slično.

Bosna i Hercegovina nema ni uspostavljen sistem hitnih poziva 112. Jedna od preporuka koje se stavljaju pred BiH u cilju pristupanja Mehanizmu za civilnu zaštitu Evropske unije je i uvođenje jedinstvenog evropskog broja za hitne situacije 112.

"BiH i dalje nije stvorila zakonske pretpostavke za uvođenje ovog broja te su građani u slučaju nesreća primorani zvati nekoliko drugih brojeva koji u sebe uključuju policiju, vatrogasce, hitnu pomoć i slično", navode iz Ureda za reviziju institucija BiH.

Na krizne situacije nije spremna ni Direkcija za koordinaciju policijskih tijela

Što se tiče funkcionisanja Koordinacionog tijela BiH za zaštitu i spašavanje, Ured za reviziju BiH upozorava da Iako je zakonom predviđeno da se u budžetu institucija BiH i međunarodnih obaveza BiH osiguravaju finansijska sredstva za opremanje, obučavanje, rad i funkcionisanje ovog tijela, to do sada nije bio slučaj.

Ured za reviziju institucija BiH dotakao se i Oružanih snaga BiH koje su imale značajan angažman prilikom akcija spašavanja tokom poplava 2014. godine. Naime, kada se iscrpe svi raspoloživi civilni kapaciteti namijenjeni za pomoć civilnim organima u reagovanju na prirodne i druge katastrofe, angažuju se OS BiH.

"Tokom revizije nismo se mogli uvjeriti da na nivou institucija BiH, u čijoj nadležnosti je sistem zaštite i spašavanja, postoji razvijen adekvatan sistem koji bi mogućio određeni vid provjere da li su na nižim nivoima angažovani svi raspoloživi resursi prije nego što se uputi zahtjev za angažovanjem OS BiH, prije svega helikoptera", navode iz Ureda za reviziju institucija BiH.

Analiza koju su sačinile OS BiH pokazala je vrlo nepovoljnu starosnu strukturu postojećeg stanja pilotskog kadra u OS BiH, gdje je prosječna starost pilota 42 godine. Od ukupnog predviđenog broja u Brigadi zračnih snaga i protivzračne odbrane popunjeno je 50 posto radnih mjesta predviđenih za pilote.

Pilotski sastav bi trebao procesom penzionisanja napustiti OS BiH u narednih deset godina, a OS BiH <bemaju uspostavljen centar za obuku kadrova zrakoplovnih specijalnosti, ovaj kadar obučava se putem saradnje s partnerskim zemljama. Projektom je predviđeno školovanje 39 mladih pilota.

Veliku ulogu u procesu ima i Direkcija za koordinaciju policijskih tijela BiH koja je tokom prethodnih godina izvršila nabavke određenih vrsta materijalno-tehničke opreme. Dio opreme je pribavljen putem donacija, ali prema navodima iz DKPT oni još uvijek nisu u potpunosti materijalno i kadrovski opremljeni za efikasno reagovanje u kriznim situacijama.

Nalazi revizije ukazuju da je u BiH potrebno u kontinuitetu razvijati sisteme zaštite i spašavanja od prirodne i druge nesreće i da su pred nadležnim institucijama BiH još brojne obaveze čijom implementacijom će se osigurati bolje pretpostavke za efikasniji sistem zaštite i spašavanja od prirodnih i drugih nesreća, odnosno efikasniji sistem upravljanja u kriznim situacijama. Također, u organizacijskom smislu, potrebno je formirati tijela koja su predviđena Okvirnim zakonom kao i unaprijediti rad postojećih.

"Proces donošenja planskih i operativnih dokumenata zaštite i spašavanja dugotrajan je i bez funkcionalnog mehanizma koji bi nadležnim institucijama omogućio praćenje i kontrolu njihovog provođenja", navode iz Ureda za reviziju institucija BiH.

Vijeće ministara BiH pokazalo se neefikasnim

Dodaju da se institucije BiH suočavaju s nedostatkom materijalne i kadrovske opremljenosti za reagovanje u kriznim situacijama. U određenim institucijama BiH ne postoji sveobuhvatan dokument pregleda ili analiza potreba za opremom i materijalno-tehničkim sredstvima, koja bi se bazirala na procjeni rizika, ugroženosti i predviđanjima, u smislu minimuma koji je potreban za njihovo neometano funkcionisanje. Također, u situacijama kada je i provedena analiza potreba i precizno iskazane potrebe, izvori finansiranja i dalje ostaju upitni.

Kako navode, Vijeće ministara BiH se pokazalo neefikasnim u procesu realizacije obaveze koju je preuzelo, a koja se tiče mjera iz Akcionog plana Reformske agende, konkretno izrade dokumenta s preciznim operativnim procedurama za postupanje u posebnim okolnostima i vanrednim situacijama za čije donošenje je rok bio kraj 2015. godine.

"Također je potrebno donijeti Program razvoja sistema zašite i spašavanja bez kojeg je teško definisati razvojne programe, projekte i strateške pravce razvoja zaštite i spašavanja u BiH. Upotrebna vrijednost postojećih dokumenata kao što su Procjena ugroženosti BiH, kao i Plan zaštite i spašavanja institucija i organa BiH, uzevši u obzir da nakon značajnih događaja iz maja 2014. godine nisu ažurirani, također može biti upitna", ističu iz Ureda za reviziju institucija BiH.

Na osnovu provedene revizije postupaka institucija BiH za provođenje zaštite i spašavanja u prirodnoj ili drugoj nesreći, Ured za reviziju je odlučio dati određene preporuke Vijeću ministara BiH i drugim nadležnim institucijama koje se bave sistemom zaštite i spašavanja od prirodnih i drugih nesreća na nivou BiH.

Preporuke se tiču donošenja i poboljšanja postojećeg pravnog okvira koji u sebe uključuje donošenje novih, kao i ažuriranje postojećih, potrebnih strateških i operativnih dokumenata kojim bi se unaprijedio okvir postupanja institucija BiH tokom nesreća.

Također, preporuke se odnose i na poboljšanje efikasnosti u formiranju i postojećem radu tijela za zaštitu i spašavanje, posebno tijela koja su osnovana s namjerom koordiniranog djelovanja u postupanju tokom nesreća. Preporuke se odnose i na osiguravanje uslova za funkcionalno djelovanje institucija koje učestvuju u ovom sistemu, kao i potrebe za evaluacijom i analizom postupanja tokom svake nepredviđene krizne situacije u kojoj su učestvovale institucije BiH.

Kompletan Izvještaj revizije učinka aktivnosti institucija BiH za provođenje zaštite i spašavanja u prirodnoj ili drugoj nesreći pogledajte ovdje.