Ko je pametniji
38

Ne uči se sve u školi: PISA test će nam uskoro otkriti gdje su bh. mladi po znanju u svijetu

Piše: Dž. Č.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Koliko su mladi u BiH pripremljeni za suočavanje s izazovima budućnosti, jesu li sposobni analizirati, logički zaključivati, djelotvorno saopćavati svoje ideje, kontinuirano učiti tokom cijelog života te jesu li neki načini učenja u školama djelotvorniji od drugih, samo su neka od pitanja na koja će BiH dobiti odgovor nakon PISA testiranja naših 15-godišnjaka u aprilu i maju 2018. godine.

Veliki je broj stanovnika naše zemlje koji još nisu upoznati sa značajom PISA testiranja. Naime, rezultati PISA testiranja pokazat će gdje su bh. srednjoškolci u odnosu na zemlje regije i svijeta. Cilj PISA istraživanja jeste prikupiti podatke o znanjima i vještinama učenika jedne zemlje u cjelini, a ne ispitivati pojedinačne učenike. Iz tog razloga je svakom učeniku, roditelju i školi zagarantovano da će se rezultati PISA testa i odgovori iz upitnika čuvati u strogoj tajnosti.

Testiranje na kompjuterima

Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH (APOSO) izvršila je u aprilu ove godine probno testiranje učenika uz pomoć nadležnih ministarstava, Delegacije Evropske komisije u BiH, UNICEF-a te OSCE-a. Predstavnici APOSO-a provjerili su tehničku pripremljenost te funkcionalnost novih ispitnih pitanja za nadolazeće PISA testiranje. Kao što će to biti i iduće godine, učenici su testirani na kompjuterima kako bi se provjerile i njihove informatičke kompetencije.

"Pred nama je glavno istraživanje u kojem će učestvovati 150 škola i 8.000 učenika iz BiH. Obrazovnim vlastima će rezultati istraživanja omogućiti praćenje ishoda obrazovnih sistema ispitivanjem učeničkih postignuća prema međunarodno usuglašenom konceptualnom okviru i komparativnim pokazateljima. Važno nam je da značaj ovog istraživanja prepozna i šira javnost", kazali su nam iz APOSO-a.

Reakcije 15-godišnjaka na probno testiranje iz aprila bile su uglavnom pozitivne. Iz APOSO-a nam govore kako učenici smatraju da su ispitni zadaci zanimljivi te da bi bilo dobro da se i u redovnoj nastavi koristi kombinacija pitanja tradicionalnog tipa i onih koja su usmjerena na rješavanje problemskih situacija.

"Učenici su sve zadatke rješavali pomoću računara koji su zamijenili papir-olovka testove. Prelazak na elektronsko testiranje im je donio nove mogućnosti, da otvaraju više stranica, označavaju dijelove teksta, prenose, kombinuju, istražuju forume...", kažu iz APOSO-a.

Slovenci najbolji u regiji

Dosadašnji rezultati PISA testiranja 15-godišnjaka pokazali su kako je znanje učenika u regiji ekvivalentno ekonomskom razvoju države. Tako, na primjer, Slovenci prednjače u odnosu na druge zemlje.

"Sigurno je da bolja učenička postignuća utječu na ekonomski razvoj jedne države. Zato i poduzimamo istraživanja da bismo utvrdili stanje i šta treba učiniti da se učenička postignuća podignu na viši nivo. Promjene u obrazovnom sistemu se dešavaju dugogodišnjim i stalnim radom te na temelju empirijskih podataka. Koji faktori utječu na učenička postignuća u PISA istraživanju u BiH, tek ćemo utvrditi", ističu iz APOSO-a.

Prema ovogodišnjim rezultatima PISA testova, mladi iz Singapura su tradicionalno pokazali najbolje rezultate. Pored Japana, na vrhu liste su specijalne kineske administrativne oblasti Hong Kong i Makao, dok je prva evropska zemlja na listi Estonija. Od zemalja iz naše regije, Slovenija je zauzela 11. mjesto, Hrvatska 36., Crna Gora 56., Makedonija 70. te Kosovo 71. mjesto.

PISA testovi 2018. godine bit će usmjereni na čitalačku i matematičku pismenost te pismenost iz prirodnih nauka. Testiranje će biti usmjereno na inovativni koncept pismenosti i potrebu funkcionalnog školskog znanja koje pomaže mladim ljudima da odgovore izazovima svakodnevnog života.

"Pismenost se u PISA istraživanju definiše kao sposobnost primjene znanja i vještina iz ključnih ispitnih područja koja su neophodna za lično ispunjenje, aktivno učešće u društvenom, kulturnom i političkom životu te za uspješno pronalaženje i zadržavanje radnog mjesta. Polazi se od pristupa da mladi ljudi ne mogu naučiti u školi sve što će im biti potrebno kad odrastu. Ono što trebaju steći tokom obaveznog obrazovanja jesu osnovna znanja i vještine, odnosno kompetencije iz ključnih ispitnih područja. Da bi dalje razvijali svoje znanje i koristili ga u svakodnevnom životu, trebaju razumjeti osnovne procese i načela te biti fleksibilni u njihovom korištenju u različitim kontekstima i situacijama", pojasnili su nam iz APOSO-a.

Naši srednjoškolci ne moraju se pripremati za PISA testiranje jer na pitanja trebaju odgovarati koristeći sve svoje potencijale, a ne školsko gradivo. Ukoliko do 2019. godine obrazovni sistem u BiH ne doživi reforme i pozitivne promjene, nadati se kako će rezultati PISA testiranja pomoći bh. vlastima da našim mladima obezbijede kvalitetnije obrazovanje narednih godina.