Potrebna saradnja
1

Ministar Filipović: Nečist zrak je rak-rana sarajevske kotline, ali učinili smo puno toga

Dž. L.
Damir Filipović (Foto: Vlada KS)
Damir Filipović (Foto: Vlada KS)
Padom temperatura i dolaskom hladnijih dana glavni grad naše zemlje, kao i brojne druge gradove BiH, ponovo je prekrio izuzetno nečist zrak. Brojne su prirodne pojave koje utječu na ovakvo stanje, ali i brojne mjere koje mogu doprinijeti poboljšanju kvaliteta zraka na koje je putem Facebooka podsjetio resorni sarajevski ministar.

Damir Filipović, ministar prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo, kaže da je zrak rak-rana sarajevske kotline, ali da je Vlada KS u kratkom periodu učinila mnogo da doprinese poboljšanju kvaliteta zraka u glavnom gradu BiH.

Rješenje problema, kaže Filipović, leži prvenstveno u uspostavi bolje saradnje i koordinacije subjekata koji se bave kvalitetom zraka te i s onima koji su direktni ili indirektni faktori po stanje kvaliteta zraka.

Filipović pojašnjava da je temperaturna inverzija u Sarajevu u zimskom periodu neizbježna pojava, inače specifična za kotline. Kako kaže, u kotlinama su slaba provjetravanja, što doprinosi kumuliranju zagađujućih materija nisko pri zemlji.

Resorno kantonalno ministarstvo na sjednici Vlade KS u četvrtak planira predložiti inoviran Plan interventnih mjera vezanih za poboljšanje kvaliteta zraka u glavnom gradu, a također je formiran tim za pripremu Elaborata o uspostavi Centra za zrak, otkriva Filipović putem Facebooka.

"Kvalitet zraka treba prvenstveno urediti kroz regulativu od najvišeg nivoa vlasti do najnižeg prateći strateška usmjerenja Vlade KS, kao i interresorno. S druge strane neophodna su veća izdvajanja po različitim resorima koji su kao implementatori definisani kroz KEAP (Kantonalni ekološki akcioni plan). Donose se okolinske dozvole za različite pogone i postrojenja od viših nivoa vlasti, a da se pri tome ne konsultuju kanton, ni lokalna zajednica, a građani će osjetiti posljedice takve politike. Jedan od ključnih segmenata uspostave sistema jeste inspekcijski nadzor, s tim da je KUIP nekapacitiran te nisu u stanju da uspostave adekvatan nadzor. S druge strane, smatram da su trebali osposobiti instituciju stručno i kadrovski mnogo prije, jer je ovo problem koji datira duži vremenski period", piše Filipović.

Iz oblasti saobraćaja jedna od dugotrajnih mjera koja je definisana KEAP-om je izgradnja I i IX transverzale zbog prohodnosti vozila, podsjeća Filipović. Također, proširenje mreže trolejbuskog saobraćaja je opredjeljenje za naredni period te će se krenuti u izgradnju mreže prema Vogošći. Ministarstvo saobraćaja KS kroz KEAP predviđa izgradnju Južne longitudinale i tramvajske mreže Ilidža - Hrasnica, na što je Vlada KS nedavno dala saglasnost.

"Ono na što moramo obratiti pažnju jeste nabavka tehničke opreme za inspektore koji će na terenu vršiti mjerenja izduvnih gasova iz vozila, što možemo posmatrati kao preventivnu mjeru. A kao dugotrajna mjera moramo definitivno nastaviti insistiranje da se što hitnije na tehničkom pregledu vozila uspostavi eko test prilikom registracije vozila te da bude eliminatoran", dodaje ministar Filipović.

On najavljuje da će od Ministarstva saobraćaja tražiti izvršenje konverzacije na postojećim vozilima te ubrzanje implementacije projekta rekonstrukcije i modernizacije tramvajske pruge i nabavke novih tramvaja.

Jedna od mjera za poboljšanje kvaliteta zraka u Sarajevu je i izgradnja električnih punionica, zbog čega nadležni pristupaju izmjeni Zakona o javnim površinama KS.

S druge strane, Filipović govori da je energetska efikasnost u stambenim objektima kolektivnog i individualnog stanovanja zaustavljena, jer općine nisu planirale dovoljna sredstva za ovu namjenu, a prethodno su potpisale sporazum s ministarstvom, SERDA-om i KSF-om.

"S obzirom na to da imamo 293 objekta koji ispunjavaju uslove, nadamo se da će općine za 2020. godinu planirati znatno veća sredstva. Dok smo za javne objekte ubrzali dinamiku implementacije s nekadašnjih sedam na 48 na godišnjem nivou, od kojih su neki završeni, a neki u fazi implementacije", kaže ministar.

Filipović ističe da su nadležni amortizirali i poskupljenje cijene gasa te uveli 409 novih korisnika prirodnog gasa kroz subvencioniranje priključaka.

"Osigurali smo i sredstva za pošumljavanje degradiranih površina s akcentom na izbor sorti koje vrše apsorpciju PM10, izdvojili sredstva za 'Mokri postupak', a u toku je i nabavka opreme, dodatnih analizatora za mjerne stanice, koju sprovodi Zavod za javno zdravstvo Kantona Sarajevo. Uvijek može još bolje, a mislim da je stvarno puno toga učinjeno", poručio je Filipović.