Intervju za Klix.ba
283

Ministar Adi Kalem: GRAS neće stati, za nekoliko sedmica građani Sarajeva će imati bolji javni prijevoz

B. R.
Adi Kalem (Foto: D. S./Klix.ba)
Adi Kalem (Foto: D. S./Klix.ba)
U posljednjih nekoliko dana teško stanje u preduzeću GRAS je ponovo kulminiralo. Sindikat je upozorio da bi preduzeće moglo ponovo prestati pružati usluge za desetine hiljada građana. Tim povodom razgovarali smo sa kantonalnim ministrom saobraćaja Adijem Kalemom.

Kalem je za Klix.ba govorio o uzrocima problema i mogućim rješenjima. Između ostalog, osvrnuo se i na probleme s kojima se korisnici javnog prijevoza svaki dan suočavaju kao što su nepotizam u GRAS-u, sumnje u nezakonite radnje, neadekvatan sistem naplate karata, selektivno pregledavanje karata, neredovno saobraćanje vozila i nehigijena. Osvrnuo se i na odnose Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo sa upravom i Sindikatom GRAS-a za kojeg neki smatraju da je među najodgovornijim za loše stanje.

Ministre Kalem, kada ste posljednji put javnim prijevozom došli od kuće do posla? Znate li koliko npr. traje vožnja javnim prijevozom od Hadžića gdje živite do Skenderije gdje radite?

Ja sam u vremenu dok sam bio školarac koristio javni prijevoz. Tada sam živio u Tarčinu, pa sam se vozio kombijem, autobusom, tramvajem. Oko sat i po mi je trebalo da dođem do određene lokacije - do fakulteta ili srednje škole. Naravno da znam koliko je potrebno.

Sve do kraja školovanja sam se vozio javnim prijevozom i možda još dvije godine poslije toga kada sam radio u Željeznicama Federacije Bosne i Hercegovine. Posljednji put sam se vozio pred ponovno puštanje javnog prijevoza u funkciju nakon zabrana tokom pandemije koronavirusa.

Od Hadžića do Ilidže je potrebno 15 do 20 minuta i tramvajem od Ilidže do Skenderije od 25 do 30 minuta.

Opet je upitan opstanak GRAS-a zbog čega najviše ispaštaju građani. Usluga je ispod svakog nivoa koji je primjeren glavnom gradu jedne zemlje u 21. stoljeću. To je činjenica od završetka rata do danas. Zašto je kantonalna vlast uglavnom predvođena strankom iz koje i Vi dolazite - Strankom demorkatske akcije (SDA) dozvolila da na rubu propasti bude jedno od najznačajnijih preduzeća? Da li je osnovni problem to što vlast nije isplaćivala razliku za subvencionirane karte, kako tvrde u Sindikat GRAS-a? Koliki je ukupni dug preduzeća?

Na ovoj funkciji sam od 3. marta i od samog početka se GRAS-om bavim na više načina. Bavim se GRAS-om u smislu da ljudi koji rade imaju redovnu plaću s obzirom da većina njih vjerovatno ima kredite itd. Drugi moj razlog bavljenja GRAS-om je cjelokupan javni prijevoz da bi osigurali što bolju uslugu građanima. Sam dokaz tome su investicije koje se dešavaju u Kantonu Sarajevo - od ulaganja u nove trolejbuse, nove tramvaje, u rekonstrukciju nove pruge, u izgradnju nove pruge od Ilidže do Hrasnice.

Foto: Vlada Kantona Sarajevo
Foto: Vlada Kantona Sarajevo

Ovaj investicijski ciklus neće stati na ovome. Mi svakako razmišljamo da dovedemo električne autobuse u Sarajevo s obzirom da se okrećemo "zelenom gradu". Čak smo donijeli strateški dokument nazvan SUMP - Sustainble Urban Mobility Plan. On će biti prezentovan Vladi KS-a.

Kada spominjete taj dio o SDA, vjerujte mi da ja i prethodni ministar koji je bio iz SDA (op. a. Mujo Fišo) maksimalno zalagali za GRAS. Sami ste svjedoci da je dug prema Poreskoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine prestao rasti 2017. nakon dogovora sa njima. Morate otvoriti širu sliku i pogledati ko su bili raniji ministri. Mislim da tu nije bilo samo ministara iz SDA.

Loša tarifna politika i loš model subvencioniranja karata doveli su do osnovnih problema u GRAS-u. Ovu vladu je pored koronavirusa i migrantske krize dočekao GRAS sa svojim problemima. Pokazali smo i dokazali da želimo napraviti sistemske promjene u smislu da bilo koje javno preduzeće normalno funkcioniše na zadovoljstvo građana., što je najbitnije.

Dugovi GRAS-a su uistinu veliki. Samo prema Upravi za indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine je dug 33,6 miliona KM duga i tu kamate konstantno rastu. Kamatna stopa je 14, 2 posto ako se ne varam. Dugovi prema Poreskoj upravi Federaciji su također iznimno visoki, ali taj dug je stao - 90 miliona KM plus kamate. Od 2017. kada su se počeli plaćati doprinosi radnicima, kao uslov Poreske uprave Federacije za zaustavljanje rasta duga, redovno se isplaćuju plate i doprinosi.

Kada je usaglašen kolektivni ugovor počele su tužbe radnika i ta cifra je između 18 i 20 miliona KM sa kamatama. Nastojimo to sistemski riješiti i poduzeli smo određene korake.

Kao Vlada KS-a smo donijeli hitne, interventne mjere i dugoročne mjere. Hitne podrazumijevaju plaćanje obaveza prema radnicima i Upravi za indirektno oporezivanje, a dugoročne mjere su stvaranje okvira kroz restruktuiranje i načela na osnovu kojih se zna ko održava infrastrukturu GRAS-a jer oni to ne mogu raditi kroz subvencije. To je sasvim pogrešan model. Mora se tačno znati koliko se izdvaja, a tako nešto slično su uradile Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine.

Kroz dugoročne mjere ćemo osigurati opstanak GRAS-a i u narednih deset godina će se stvoriti stabilno preduzeće. Nisu samo GRAS i vlada bitni u ovoj priči. Bitni su i građani - njihova percepcija prema javnom prijevozu se mora promijeniti. Kroz investicije nastojimo dići prijevoz na višu razinu da bi ga ljudi što više koristili.

Kandidovali smo određene projekte kroz Evropsku banku za obnovu i razvoj (EBRD) kao što su "park and ride" sistemi, podzemne i nadzemne garaže koje će biti u blizini stajališta da ljudi vozilom dođu tu i nastave sa javnim prijevozom. Time ćemo osigurati smanjenje zagađenosti zraka.

Ukupni dug je negdje oko 320 miliona KM. Uprava za indirektno oporezivanje ne otpisuje kamate i njihov dug se mora kompletno platiti. Kod Porezne uprave Federacije se prvo plaća glavnica, a kamate se mogu otpisati. Za to postoji raspoloženje.

Bilo je više modela koji su se mogli iskoristiti, ali mislim da se u narednih deset godina GRAS može izvući na zdravu granu.

Saopćili ste jučer da se poduzeli niz mjera za poboljšanje u preduzeću i općenito javnom prijevozu. Ali, nigdje niste naveli koje su to konkretno mjere niti građani osjete ono što se Vi uradili. Ako mislite na kreditna zaduženja za kupovinu novih vozila i sanaciju infrastrukture onda se čini da će se građani još načekati da se završe sve te birokratske procedure i konačno se više ne voze polovnim i po život opasnim vozilima.

Dojam u javnosti je daje Vaš prethodnik Adnan Šteta više radio - kupljeni novi minibusi, polovni autobusi iz Beča, trolejbusi. Ako stanovnici Sarajeva već 25 godina čekaju na nove autobuse, trolejbuse, tramvaje i minibuse, zašto onda čekaju 25 godina da se prestane sa nepotizmom u GRAS-u, nezakonitostima, da radnici budu uniformisani, da svaki od njih ima akreditaciju, da se selektivno ne vrši kontrola karata, da u jednom vozilu kontrolu karata ne vrše tri i nerijetko više radnika, da se poštuje red vožnje, da vozila budu čista, da se promijeni sistem naplate karata?

Šta ste Vi uradili da se promijeni prethodno navedeno - ove stvari kada se promijene su momentalno vidljive, zar ne?

Trebao je doći neko hrabar da pokrene neke procedure i postupke. Varate se kada kažete da se ništa ne poduzima da se poboljša stanje u GRAS-u. Ne znate kompletnu situacije koja se odvijala tokom pandemije i same obustave saobraćaja tj. javnog prijevoza. Mnogo se radi, pored toga što nisu radili svi radnici GRAS-a, dobili su svoje plate. Uposleni u zdravstvu i sigurnosti su imali prijevoz.

Na sastanku 20. marta sa upravom GRAS-a na temu prijevoza za ovu kategoriju rekao sam im da će imati dovoljno za plate, da nema nikakvih problema, da se pripremaju investicioni ciklusi da unaprijedimo javni prijevoz.

Od njih sam tražio da periodu totalne obustave saobraćaja izvrše pregled svih voznih jedinica i pruge te otklone eventualne nedostatke i znate koliko je toga učinjeno - ništa. Treba domaćinski pristup uprave i radnika GRAS-a, kao i Vlade Kantona Sarajevo.

Gradnja tramvajskog stajališta na Otoci stoji iz razloga što neko nije pogledao u projekat i vidio da je tramvajsko stajalište u koliziji sa odvodnjom pruge. Da smo završili to stajalište mi bismo ga morali rušiti. Da li to ide? Oštetili bismo budžet, mi se moramo odgovorno ponašati prema novcu građana.

Dva puta smo raspisivali otvoreni postupak da se postavi ta cijev. Prvi put se niko nije prijavio, a drugi put iznos bude duplo veći od procijenjenog. Sada imamo direktni sporazum sa sadašnjim izvođačem da se i taj posao završi. Procesi su dosta spori u realizaciji bilo kojeg projekta. Ne može se ništa brzo riješiti.

Spominjali ste uniforme i sam pristup radnika GRAS-a. Vjerujte da tamo ima dosta dobrih, poštenih i marljivih ljudi koji nastoje da što bolje rade. Da, desilo se da ne postoje uniforme i na Skuštini Kantona Sarajevo zastupnik Zvonko Marić je ukazao da su uniforme izlizane. Naravno, o tome se treba baviti uprava, a Ministarstvo saobraćaja je nadzorni organ.

Mi možemo instruirati da se poboljašju određene stvari. U ovakvoj situaciji puno više sredstava treba za određene pomake u samom preduzeću i javnom prijevozu.

Raspisali smo javni tender za kupovinu tramvaja, u toku je evaluacija za nabavku 25 trolejbusa preko EBRD-a, raspisali smo javni poziv za rekonstrukciju pruge, javnost treba znati da smo u aprilu inicirali smo kod Vlade Federacije zaduženje za gradnju pruge od Ilidže do Hrasnice. Prekjučer smo dobili informaciju da je taj projekat odobren. Odobrena je sanacija trolejbuske mreže prema Vogošći sa dvije elektrovučne stanice. Odobrena su sredstva za nove trolejbuse za Vogošću.

Foto: Vlada Kantona Sarajevo
Foto: Vlada Kantona Sarajevo

Dosta dobrih projekata je urađeno osim u javnom prijevozu - u cestrogradnji, u saobraćaju u mirovanju. Pokrenuli smo projekat ugradnje taktilnih traka i zvučne signalizacije na Skenderiji i to sve u saradnji sa Udruženjem za slijepe i slabovidne osobe. Jako dobar projekat i dobili smo pohvale. Tražili smo komentare od njih na sam projekat i dobili smo ih.

Foto: Vlada Kantona Sarajevo
Foto: Vlada Kantona Sarajevo

Pokrenuli smo gradnju garaža, projekat "Smart parking" koji je olakšao da se beskontaktno plati parking što je mnogo znači tokom pandemije. Raspisali smo javni poziv za "Smart parking" da građani u svakom trenutku mogu vidjeti gdje ima slobodnog mjesta. Naše pretpostavke su da 40 posto gužvi u saobraćaju nastaju tokom pronalaska parkinga.

Foto: Vlada Kantona Sarajevo
Foto: Vlada Kantona Sarajevo

Podržali smo niz dobrih projekata poput Omladinskog Film Festivala. Evidentno je da je ova vlada došla u jednom teškom periodu i prilagođavali smo se okolnostima. Spasili smo projekat tunela Kobilja Glava. Projekat je rađen između 2005. i 2007. Ne kažem da je on loš, on je ispravan bio za to vrijeme. Pa smo unaprijedili i taj projekat i tenderska dokumentacija za predkvalifikaciju je spremna. Treba da se pusti i želimo da projekat bude što bolji.

Pokrenuli smo i premještanje magistralnog gasovoda prema Vogošći i idejni projekat je gotov. Glavni projekat se radi da bi što brže završili Prvu transverzalu. Potpisali smo sporazum sa Općinom Novo Sarajevo za izmještanje zgrade na Južnoj longitudinali. Projekat je pri kraju i osigurana su sredstva za ovaj projekat. Mnogo dobrih projekata je pokrenuto, a koji će biti na zadovoljstvo građana.

Da li su potencijalni politički gubitak u smislu gubljenja glasačkog tijela ili kupovina socijalnog mira razlozi zbog kojih ni Vi ni Vaši prethodnici niste napravili radikalne poteze u GRAS-u? Da li se bojite sindikata za koji neki smatraju da "vedre i oblače" u preduzeću i da su među najodgovornijima za stanje u njemu? Gdje je hrabrost o kojoj govorite?

Hrabrost je u tome da GRAS napokon dobije mjesto koje zaslužuje i da građani dobiju uslugu koja im treba. Postoji prostor da se mnogo napravi i niko ne može ucjenjivati vladu.

Ne bih optuživao nikoga i ponovo kažem da u GRAS-u ima časnih i poštenih ljudi koji maksimalno profesionalno rade posao. Svi mi moramo imati domaćinski pristup kojim možemo osigurati dobar prijevoz. Hrabrosti svakako ima.

Šta Vi učinite kada izostane ono što ste tražili da se poduzme u GRAS-u? Šta uopće možete uraditi?

Evo jednog primjera. Zvanični sastanak Sindikata GRAS-a i dijela Vlade Kantona Sarajevo. Čuli ste za dokument koji je dostavio Pricewaterhouse Coopers (PWC) za restruktuiranje GRAS-a. Od njih smo tražili komentare i da li se slaže sa tehničkotehnološkim procesima koji se odvijaju u GRAS-u. Oni imaju silne komentare. Napravit ćemo dokument kako se treba organizirati GRAS.

Ja im mogu reći ono što sam rekao i vama. Da se domaćinski odnose prema preduzeću i uopće nisam imao problema sa Sindikatom GRAS-a. Rješavamo stvari u hodu i sve što su tražili dobili su, a sve što je bilo zakonski. Osigurali smo im plate i sredstva za opravku vozila koja su tražili. Ne vidim problem u komunikaciji uprave i Sindikata GRAS-a te Ministarstva saobraćaja KS-a.

Koliki su godišnji prihodi ovog preduzeća? Koliko uprihodi od prodaje karata? Koliko uprihodi od ustupanja reklamnog prosotra i prodaje otpada kao sekundarne sirovine - ovo Vas pitam jer navodno mnogima u GRAS-u nije jasno gdje se novac troši od prodaje otpada?

Jedna od mojih instrukcija na početku mandata je bila da se riješe viška vozila odnosno onih koja su propala i čine ružnu sliku u gradu. Još nisam dobio izvještaj GRAS-a za 2019. godinu i očekujem da dobijem što prije.

Direktor će vam sigurno odgovoriti koliki su prihodi od reklamnih panoa. Sigurno da ima prihoda, ali velika je amortizacija i ulaže se u npr. gorivo, gume i druge stvari. To su sve veliki troškovi.

Pogrešna tarifna politika je dovela da GRAS ima gubitke, a ne dobiti. Trudimo se maksimalno da GRAS izvedemo na zelenu granu. Tarifna politika se odnosi na stvarnu cijenu pojedinačnih i mjesečnih karata.

Da li je u redu da se za jednu ili deset stanica plaća ista cijena?

Neovisno tijelo odlučuje o cjenovnoj politici. Prijedlog daje ministru saobraćaja koji uredbom spušta na Vladu KS-a koja odobrava cijene. Mislim da cijene trebaju biti stvarne. Sama saobraćajna politika i pitanje subvencioniranja cijene karata tek trebaju biti na vladi. Taj novac se mora osigurati u budžetu da bi se poklopila razlika na uštrb korisnika.

Na šta GRAS najviše troši novac - da li je na plate radnika? Koliko uopće ima radnika? Da li je tačno da nedostaje veliki broj vozača, mehaničarai higijeničara, ali da postoji višak u administraciji?

Gubitak GRAS-a se smanjio za nekih dva miliona - sa 24 na 22 miliona KM i govorim o izvještaju iz 2018. Još nemam podatke za 2019. godinu.

Od početka govorim da GRAS-u treba izvršno osoblje - vozači, revizori i neko ko će održavati vozila. Starosna struktura radnika je uistinu visoka. Prema mojim podacima ima 1.366 radnika i taj broj se smanjio. Uplatili smo doprinose za penzionisanje 37 radnika. Ove godine smo uveli praksu smo počeli uplaćivati i onim radnicima koji su otišli u penziju pod nepovoljnim uslovima, da dobiju onu pravu penziju, a ne onu minimalnu.

Problem GRAS-a nije od sada i ova ga vlada nije mogla prouzrokovati. Prouzrokovan je puno ranije. Problem nabavke goriva, o kojem se sada priča u javnosti - i pored moje intencije da se prije isteka nabavke raspiše nova nabavka nije ostvarena. Onaj ko to nije proveo treba odgovarati i postoje institucije koje treba da se bave tim.

U vrijeme kada počinje škola i kada treba početi rekonstrukcija pruge GRAS se bavi problemom goriva. Ministarstvo i vlada im pomaže u nabavci goriva. Ova vlada ima snage i hrabrosti, to zapamtite, da riješi probleme GRAS-a te da se postavi okvir da ne bude novog GRAS-a. Ostat će jedan jedini GRAS, ali puno bolji i zdraviji. Živi bili i vidjeli šta će se desiti za nekoliko sedmica.

Puno je i invalida rada koje nemaju gdje rasporediti.

Kada smo već spomenuli politiku upošljavanja, općepoznato je da su direktori preduzeća stranački ljudi. Po čemu je Almir Ahmetspahić zaslužio da bude direktor GRAS-a osim što je možda stranački kadar? Da li ste čuli za navod da su se objavljivali konkursi za upošljavanje higijeničara, a da po upošljavanju ti ljudi rade u administraciji, a da na terminalu na Ilidži nema niti jednog higijeničara?

Ne znam za te informacije, svakako ću se raspitati da li su tako ljudi upošljavani i svakako ću ih podijeliti sa javnošću.

Što se tiče gdina Ahmetspahića, on je saobraćajni inžinjer, magistar. Ima sve reference da vodi ovakvo preduzeće i od 2014. je u upravljačkim strukturama. Jedno vrijeme je bio šef i znanje koje ima, kao volju, htijenje i hrabrost mogu mnogo doprinijeti preduzeću kao što je GRAS.

Šta ste dogovorili sa poreznim institucijama o otplati duga GRAS-a? Dogovaranje uslova otplate duga se čini samo kao produženje agonije, ali ne i suštinsko poboljšanje javnog prijevoza. Mnogima se doima da je dogovaranje ovih uslova zapravo kupovina socijalnog mira.

Mi nismo došli da krpimo rupe, već da sistemski pravimo rješenja. Detalje o dogovoru vam ne mogu reći, ali mogu reći da GRAS ne bude više gubitaš, već dobitnik.

Prije dva dana je Federalna uprava policije izvršila pretres u prostorijama GRAS-a zbog sumnji u koruptivne radnje. Znate li Vi o kakvim radnjama je riječ?

Stvarno ne znam o čemu je riječ. Vjerujem u nadležne institucije koje se bave istragom takvih radnji. Nisu dolazili kod mene.

Da li se istraga odnosi na nedavnu kupovinu trolejbusa i autobusa?

Stvarno ne znam i ne bih bilo šta komentarisati u tom smjeru. Ako ste primjetili da sam se u proteklih šest mjeseci koliko sam ministar trudio maksimalno da ne spominjem bilo čija imena, bilo koje vlade. Došao sam ovdje da napravim posao.

Da li je jedino rješenje za GRAS stečaj ili privatizacija? Da li biste se usudili to predložiti ako bi se to ispostavilo kao jedino mogućim?

Stečaj ne jer bio javni prijevoz stao, bio bi kolaps u javnom prijevozu. Građanima se mora osigurati redovan i kvalitetan prijevoz, a ovakav GRAS to ne može ponuditi. Sa ovakvim mjerama za nekoliko sedmica, zapamtite, ćemo imati puno bolju sliku nego što je sada.

Sindikat GRAS-a tvrdi da su postojeće količine goriva dovoljne do srijede. Hoće li Vaše komšije iz Hadžića i ostali građani KS-a u srijedu pješke ići na posao?

Neće, tu je Vlada KS-a i maksimalno pomažemo. Nabavljali smo gorivo i prijevoz neće stati.

Da se vratim na privatizaciju, imali smo prezentaciju PWC-a o restruktuiranju GRAS-a gdje mu ostaje autobuski, minibuski trolejbuski i autobuski saobraćaj. Imali smo prezentaciju kao dijela holdinga i zašto GRAS ne bi bio dio holdinga. Time bi se otvorilo mnogo mogućnosti GRAS-u.

Prethodnici su spustili nacrt zakona o javnom prijevozu koji jasno kaže da prijevoznici u autobuskom saobraćaju moraju imati licencu, a GRAS nema licencu. To znači automatsko propadanje GRAS-a. Čim sam sjeo povukao sam materijal iz skupštinske procedure.

Slažem se da se neprofitne djelatnosti trebaju odvojiti od GRAS-a, kao što je kuhinja, štampanje karata. Sve bi se to moglo riješiti outsourcingom i što je puno lakše.

Paketom koji mi pravimo GRAS će konačno dobiti licencu. To je jako dobra vijest.

Kada će građani dobiti javni prijevoz primjeren onome u razvijem zemljama - za dvije, pet ili deset godina?

Sigurno da će GRAS imati u što skorije i doglednije vrijeme kvalitetan, siguran i prije svega komforan prijevoz. Željeznicama Federacije je trebalo četiri godine od konsolidacije da imaju redovne plate i doprinose. U dvije do četiri godine će biti pomaka.