PR ekspert
188

Krešimir Macan: Izetbegović improvizira, Vučić je majstor, a Mektić najcool lik

Piše: R. D.
Krešimir Macan u Mostaru (Foto: Klix.ba)
Krešimir Macan u Mostaru (Foto: Klix.ba)
Krešimir Macan vodeći je PR ekspert na našim prostorima, specijalnost mu je rad s političarima i krizno komuniciranje. U više decenija staža i nedavno proslavljenih 20 godina njegove agencije Manjgura nakupila se gomila znanja i iskustva o tome kako stvari učiniti ljepšim, a političara poželjnijim u očima običnog čovjeka.

Macana smo sreli u Mostaru gdje je bio predavač na velikoj konferenciji PR Days Mostariensis 2017, a nismo ni znali da mu je majka Mostarka. Družeći se tog novembarskog dana čuli smo pregršt zanimljivih informacija, svjedočenja iz prve ruke o ljudima koje gledamo skoro samo na TV ekranima te čuli britka seciranja najvažnijih političara kako u Bosni i Hercegovini, tako i regiji.

Nikad nema "off the record", kaže nam u šali na samom početku, sve što se kaže javno može ići u medije, a kakvo je stanje u PR sektoru na Balkanu govori i činjenica da neki e-mailom potvrđuju tezu novinara, naglašavajući da je to "off the record".

"Stanje u našoj regiji po pitanju PR-a zavisi od zemlje do zemlje. Hrvatska ima sva znanja, Srbija je dosta dobra, BiH malo zaostaje jer nekako još država nije uređena da bi se i biznis, a i politika mogli raditi na pravi način. Osjeti se razlika između tih zemalja, u Hrvatskoj kako je članica EU dosta smo blizu zapadnih standarda, u praksi znamo griješiti. U politici zaostajemo za Srbijom, Aleksandar Vučić to bolje radi. Kad govorimo o političkom PR, Vučić radi najbolji PR u regiji", napravio je lagani presjek Krešimir Macan.

Političar mora govoriti što jednostavnije

Drugi primjer vrhunskog korištenja PR tehnika je po Macanu Sanader, koji je za razliku od Vučića bio i vrhunski komunikator.

"Hrvatska ima značajan broj PR agencija koje lijepo žive od tog posla. Nije to veliki novac, to je branša od deset miliona eura, ali ipak u odnosu na BiH gdje mi kolege pričaju da postoji jedna ili dvije agencije, to je mnogo bolje. U Bosni i Hercegovini se još ne može naplatiti PR, u Srbiji je PR isključivo vezan za budžete", smatra Macan, uz naglasak da PR nikad nije besplatan, niti će mediji dati prostor tek tako, niti PR eksperti lako zarade svoju platu.

Vrhunski PR ekspert kakav je Krešimir Macan priznaje da i njegov poziv ima granica, ne može se baš svakoga učiniti medijski atraktivnim. Na početku se napravi analiza, neki ni to ne prođu, onda se traže mane i dobre strane, jedne se prikriva, druge potencira.

"Današnji političar mora moći pričati potpuno jednostavno, ali i razumjeti sve što je komplikovano. Birači razumiju samo one koji govore jednostavno, a mnogi političari zaboravljaju da se obraćaju publici u kojoj 80 posto ima samo osnovnu ili srednju školu, to je nivo tabloida, rječnik 24 sata u Hrvatskoj. Sve što govori političar treba da stane u jedan SMS", kazao je vrlo slikovito.

Ne zna narod šta je dvadeset posto

Ne možeš reći "četrdeset posto" jer ljudi ne znaju koliko je to, nastavlja Macan, bolje reći dva od pet. Posao PR eksperata je da komplikovane stvari u politici pojednostavljuju te da političaru budu vanjski korektiv, pošto su ljudi većinom okruženi onima koji misle isto kao i oni.

"Političari moraju izaći iz tog svog oblaka, znati da za njih glasa i prosjak i radnik na ulici i univerzitetski profesor. Milan Bandić to najbolje shvata, on će uvijek radije napraviti tri koraka da stisne ruku čovjeku koji za njega može glasati, nego nekom političaru, jer zna da će mu taj čovjek to zapamtiti. On je populista, čovjek je školovan, a i sam po sebi talentovan za to što radi", kaže nam Macan.

Macan je sedam dana bio angažovan i u Agrokoru, poznato je da je bio uz Todorića kad je ovaj potpisao lex Agrokor.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

"Bila je to teška odluka, vjerujem da je bio svjestan da više nikad neće ući u taj toranj na način kako je to bilo do tada. Ponio se kao lider, bio je smiren, iako se primijetilo kako je bio i emotivan", prepričao nam je Macan taj po mnogima historijski trenutak za privredu u regiji.

Račan nije uspjehe vezao za sebe, Plenković priča komplikovano

Nakon prvog dana u Agrokoru kazao je da se zapitao što mu je to trebalo, potpuna centrifuga, ogroman sistem. Nakon nekoliko dana svi su shvatili da taj plan ne može proći, tako je i došao do kraja angažmana.

Naredni veliki posao ovog PR eksperta trebao bi biti vezan za premijera Hrvatske Andreja Plenkovića, kome bi trebao postati savjetnik za medije.

"To je prilično izvjesno, ja sam dao svoj pristanak i sad je na Vladi da realizira taj dogovor. Meni je to profesionalno izazov, ja sam već bio u vladi Ivice Račana i isti su bili motivi. Shvatite da neko radi posao koji bi mogao promijeniti državu dugoročno na bolje, a loše komunicira svoje poruke. Račan većinu svojih stvari nije iskomunicirao. Danas se neće nužno svi sjetiti da su on i Čačić napravili autoceste o kojima svi pričaju. On je imao tu hrabrost i viziju, ali to nije vezao za sebe jer je smatrao da to radi za Hrvatsku. Kad ste političar, rezultat morate vezati za sebe, jer ako to vi ne uradite, vezat će neko drugi", ispričao nam je.

Plenković je vrhunski potencijal, u to nema sumnje, školovan diplomata koji je prošao sve faze posla, zna kako sistem funkcioniše, ali ipak ima problem.

"On je potpuno u rječniku Evropskog parlamenta koji je primjeren parlamentu, ali nije običnom čovjeku. Kad on kaže "potrebna je dodatna edukacija", "požar je atraktivan" ili kad upotrebljava izraze kao što su konvencije, ..., ili bilo šta primjenjivo u Evropskom parlamentu to ovdje nikom ništa ne znači. Često samo prevede s engleskog. Zvuči pametno, ali raja ne konta šta je majstor htio reći. Kad ga ne shvate, onda ga dožive kao bahatog", napravio je sjajnu analizu svog budućeg klijenta.

Vučić je majstor

Poznat je i primjer kako je ljetos kazao da je "požar atraktivan" te da treba izbjegavati čarke s novinarima. Nikad se neće pisati o glupom pitanju, nego o glupom odgovoru. Loš odgovor kreira naslovnice. Macan smatra da Plenković mora govoriti jednostavnije, jer ga dio građanstva ne razumije.

Vučić je druga priča, kaže on. Uzeo je najbolje savjetnike na svijetu, za njega su radili Tony Blair, Alastair Campbell..., ljudi koji se u svjetskim mjerilima smatraju top političarima, ali i top spin doktorima. Campbell je izabrao Edija Ramu u Albaniji...

"Vučić kad ne zna - pita, brzo uči, još brže se prilagođava, brzo se mijenja, a još brže je naučio kako odgovarati na teška pitanja. Dogodi se situacija s Mladićem, on ne komentariše ništa, kaže da se okreće budućnosti, odbija temu, ide dalje, ali nije da nije odgovorio. Sistemski sve istražuje, sve propituje, svaka akcija je u pravom trenutku urađena. On kad ide u prijevremene izbor, on ide kad je na vrhuncu. Čim doživi pad u istraživanjima mijenja svoju strategiju", priča nam Macan iz prve ruke jer je vodio kampanju Demokratske stranke 2016. godine.

Srbija ima dobre istraživače javnog mnijenja, oni koji su radili za Tadića, rade sad za Vučića jer su profesionalci. Ništa ne radi bez mjerenja i ništa napamet.

"Kad puno investiraš u istraživanja, onda uđeš ljudima u glavu, poznaš kako dišu. Tada znaš šta treba da radiš", zaključio je priču o najjačem političaru u regiji.

Kad smo došli do političara u Bosni i Hercegovini, prvo je kazao da je vjerovatno "najcool lik" trenutno ministar Dragan Mektić. Čovjek iz naroda, tako priča i radi neki svoj posao za koji se ne može izmjeriti koliko dobro, ali sektor mu je pod kontrolom.

Lideri ne žele konkurenciju unutar stranke

"Fadil Novalić je loš đak, čini mi se da je imao puno savjetnika, a čim ih puno mijenjaš, možda je problem u tebi. Sa svih strana su mu pokušavali pomoći, ali nije uspjelo, sad ide izborna godina i gdje su rezultati. Što se tiče članova Predsjedništva, Bakir Izetbegović često improvizira i to se vidi i u reakcijama. Čini mi se da misli da je dobra fora, pa on to uradi, ne djeluje da radi promišljeno. Kao ovo s Kosovom, to je tema o kojoj se u ovoj zemlji ne smije razgovarati jer postoji Republika Srpska i ozbiljan političar se neće igrati s tim", počeo je s analizom bh. političara Krešimir Macan.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Za Dragana Čovića kaže da je iskusan političar, "premazan svim mastima", "nit smrdi, nit miriše". Sto godina je na vlasti, dobro prolazi kod HDZ-ovog biračkog tijela i ne uzrujava se previše oko toga da se svidi drugima.

"Čović vrlo lukavo kombinuje osovinu 'on i Srbi protiv Bošnjaka'. Njegovo ga biračko tijelo cijeni, a on dopušta da se neko drugi jak stvori pored njega. Kao dobro lice javlja se Marinko Čavara, predsjednik Federacije. Problem ovih stranaka je da ne stvaraju nove ljude, pojave se ljudi shodno funkcijama, ali lideri ne vole da ima pretendenata. Sad je izazov ko će ići za bošnjačkog člana Predsjedništva, Bakir nije stvorio nasljednika i to će biti improvizacija", nastavio je Macan.

Za Mladena Ivanića je kazao kako je dobro kontrirao Miloradu Dodiku koji sve druge želi predstaviti izdajicama. Misli da se pokazao kao dobar član Predsjedništva BiH koji je gurao stvari koje nisu samo cilj RS-a, ali je isto tako slao poruke da on čuva interese entiteta, što je za njegovo biračko tijelo imperativ.

"Svi oni jako dobro koriste priču o nacionalnim izdajnicima koji su svi oni koji nisu u njihovim strankama. Tako niko ne pita kolika je plata ili penzija, pravo pitanje bi danas bilo koliko su autoceste napravili oni, a koliko bivša vlast ili za vlast u RS-u što su plate i penzije toliko manje nego u Federaciji", kazao je Macan zapitavši se koliko Hrvati bolje žive nakon promjene imena Trga Maršala Tita.

Desničari lakše prihvaćaju savjete, ljevičarima sadržaj bitniji od forme

U mladima uvijek ima potencijala, samo stranke trebaju shvatiti da moraju funkcionisati kao firme i ulagati u kadrove. Svaki političar mora biti politički obrazovan, najbolji primjer je Emmanuel Macron. Za političara je nekad i najbitnije kako odigra kad ima sve karte u svojim rukama, kaže nam dalje, posebno je zanimljiv primjer Zorana Milanovića koji nije profitirao na činjenici da je za njegove vladavine Hrvatska ušla u EU.

"Političari s desnice lakše prihvataju savjete i pragmatičniji su, lijevi često znaju filozofirati kako je sadržaj bitniji od pakiranja. Rekao bih da je jednako bitno, ne možeš ti govno zamotati u foliju, smrdi i dalje, ali ako nemaš formu ni najbolji sadržaj se neće vidjeti", kazao je kao definiciju.

Za Zdravka Mamića je kazao kako sam sebi radi odličan PR, kako nema njegova agencija ugovoren angažman za naredne izbore u Bosni i Hercegovini, kako je došao na nivo da će raditi nešto ako vjeruje da iza toga stoji jedna dobra priča.

"Nekad se mi više potučemo nego političari, a to njihova kampanja. Sad smo krenuli da razmišljamo zašto da ginemo za nekog ko nije četiri godine ništa radio. Od 2012. godine nismo stali, svake godine par kampanja. Ako dođe iz BiH neka zanimljiva priča možda se i angažujemo, ali će nas prvo morati platiti. Svi političari bi htjeli ono raditi, a da ne plate", kazao nam je šaljivo.

Za jako lošu svoju kampanju ističe poraz Ive Josipovića gdje se desila serija grešaka, ponajviše jer se nisu slušali savjeti i jer se desilo opuštanje. Kampanja za Keruma je bila veliki profesionalni izazov i odrađena vrhunski, iako školski primjer kampanje ističe gradonačelnika Šibenika Željka Burića. Macan nikad nije izgubio izbore na lokalnom nivou. Draga mu je kampanja Martina Raguža za člana Predsjedništva BiH, što je prošlo jako zapaženo.