Dugogodišnja praksa
9

Komisija za nacionalne spomenike za projekte iz donatorskih sredstava angažovala svoje uposlene

I. Č.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika BiH je za realizaciju projekata iz donatorskih sredstava godinama zaključivala ugovore privremenog karaktera sa stalno zaposlenima u toj instituciji, obznanjeno je u izvještajima Ureda za reviziju institucija BiH.

Ugovori o privremenim i povremenim poslovima zaključeni su 2018. sa 14 zaposlenih u okviru dvije donacije (programa posebnih namjena). Ukupan iznos izdataka iznosi 14.424 KM i manji je u odnosu na 2017. godinu, kada su izdaci za tu namjenu iznosili 20.555 KM. Tada su za tri programa posebne namjene zaključeni ugovori sa 11 stalno zaposlenih.

Godine 2016. su po osnovu ugovora za privremene i povremene poslove izdaci iznosili 21.487 KM. Sa zaposlenima Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika BiH su i tada sklopljeni ugovori o djelu u iznosu od blizu 4.300 KM.

"Ističemo da je neprihvatljiva praksa da se za realizaciju programa iz donatorskih sredstava zaključuju ugovori sa stalno zaposlenima", kopirana je preporuka revizora navedena i u Izvještaju o obavljenoj finansijskoj reviziji Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika BiH za 2018. godinu.

S druge strane je Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika BiH 2018. godine zaključivala ugovore o privremenim i povremenim poslovima za poslove koji imaju trajni karakter, umjesto za sezonske ili jednokratne poslove.

"Potrebno je da komisija, u okviru planirane dinamike zapošljavanja, realizuje aktivnosti koje će omogućiti da se obavljanje poslova iz nadležnosti komisije realizuje u okviru sistematizovanih radnih mjesta, a ne putem ugovora o povremenim i privremenim poslovima", preporuka je Ureda za reviziju institucija BiH.

Iako je planirani budžet za 2018. godinu po osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima, nakon odobrenog prestrukturiranja, iznosio 21 hiljadu KM, realizovani su izdaci u neto iznosu višem od 100 hiljada KM. Zbog toga su revizori ukazali na potrebu unapređenja procesa planiranja.

"U toku godine angažovano je ukupno 19 izvršilaca, od čega je najveći broj izvršilaca angažovan u kontinuitetu tokom godine (npr. 2 izvršioca po 12 mjeseci, 3 izvršioca po 11 mjeseci, 3 izvršioca po 9 mjeseci, 2 izvršioca po 6 mjeseci), dok su ostali izvršioci angažovani povremeno u toku godine ili kao zamjena za zaposlene na bolovanju", navodi se u revizorskom izvještaju.

Postupcima revizije utvrđeno je da se od tri ugovora o privremenim i povremenim poslovima dva odnose na radna mjesta koja su predviđena sistematizacijom (savjetnik člana komisije) i za koje je komisija tražila saglasnost za popunjavanje i raspisivanje javnog oglasa.

"Ostali poslovi se po opisu ne mogu identifikovati kao poslovi sistematizovanih radnih mjesta, ali smo uočili da su za njihovo obavljanje izvršioci angažovani u kontinuitetu tokom godine te isti po suštini i formi nisu ugovori o privremenim i povremenim poslovima", stoji u Izvještaju o obavljenoj finansijskoj reviziji.

Ostali nedostaci u sadržaju potpisanih ugovora se odnose na datum zaključivanja ugovora (jedan je zaključen retroaktivno, a kod dva su pogrešno navedeni datumi od kada su na snazi), navođenja različitog perioda probnog rada u odnosu na javni oglas te kod izvještaja o radu angažovane osobe, koji nije potpisao ovlašteni saradnik.