Kafanski dogovor?
32

Građani izlaze na proteste zbog trase autoputa na jugu Mostara: Uništavanje kuća i prirode

A. P.
Povodom najava izgradnje autoputa kroz naselja Kosor, Malo Polje, Ortiješ, Hodbina, Lakiševina i Kočine u petak, 23. augusta u 10 sati na sporednom putu Kosor-Blagaj planirano je mirno okupljanje svih onih koji se protive, kako navode, protivpravnom djelovanju Autocesta FBiH.

"Iako iz Autocesta FBiH tvrde da na dionici Mostar Jug - tunel Kvanj nema nezadovoljstva i da su već uradili na desetine rješenja, stanje na terenu je sasvim suprotno te se veći broj mještana, mahom povratnika, protivi nasilnoj eksproprijaciji zemljišta i uništavanju njihovih kuća i prirodnih bogatstava Bosne i Hercegovine", ističe u saopćenju za javnost prof. dr. Ahmed Džubur (Demokratska fronta).

On navodi da se ovakvom procesu izgradnje autoputa na pomenutoj trasi protive brojni stanovnici šireg prostora Mostara iz više razloga.

"Izgradnja autoputa na ovoj trasi je dogovorena u kafani saglasnošću lokalnih pojedinaca iz javnosti poznatih političkih opcija koji su odlučili da ne moraju poštovati pravilnike o izgradnji autoputeva i postojeće zakone Bosne i Hercegovine. Izgradnjom predmetnog autoputa se trajno uništava zemljište najviše bonitetne klase na kojem se vijekovima uzgaja vinova loza, voće i povrće. Velika frekvencija vozila na ovom autoputu će osim trajne degradacije zemljišta reziduima teških metala usloviti i zagađenje vode na širem prostoru kotline koja služi za piće, navodnjavanje biljaka, pojenje sitne i krupne stoke, punjenje bazena...", navodi Džubur.

Dodaje da će zagađenje životne sredine na ovom području neminovno opredijeliti značajan broj domicilnog stanovništva da u ozračju beznađa i osjećaja diskriminiranosti trajno napuste vjekovne prostore življenja.

"Slučajno ili ne, u kafani dogovorena suluda trasa autoputa čekira kartu u jednom smjeru za domicilno i povratničko srpsko stanovništvo koje u današnjem društvenom kontekstu predstavlja najfinije vezivno tkivo multietničke BiH. To kreatori i zagovornici 'nacionalnih torova' nikada neće razumjeti. Zato smo u konfrontaciji sa njihovom filozofijom podjela i egzodusa nepoželjnih. Ovakvom 'političkom trasom' autoputa se onemogućava daljnje širenje i modernizacija mostarskog aerodroma koji treba biti pokretač razvoja privrede i turizma. Zbog bahatosti i nepoštivanja zakonskih procedura reprezenata Autocesta FBiH prinuđeni smo da ovim mirnim okupljanjem snažno obavijestimo javnost da anarhiji treba reći odlučno 'ne'. Ultimativno zahtijevamo vraćanje procesa izgradnje autoputa na dionici Mostar Jug - tunel Kvanj u zakonske okvire i održavanje javne rasprave koja se uporno izbjegava. Autoceste FBiH kontinuirano i svakodnevno provode bez posljedica teške povrede procedura što kulminira nasilničkim, neovlaštenim ulaskom u privatne posjede i okolčavanjem trase. Prema preporukama struke, najpovoljnija trasa ide preko obronaka Podveležja, gdje nema nikakvih konflikata u prostoru, tj. nema otkupa privatnog zemljišta niti rušenja povratničkih kuća i vinograda", navodi se u saopćenju za javnost.

Džubur poziva Autoceste FBiH da bez odlaganja organizuju javnu raspravu na temu trase Koridora 5C južno od Mostara, jer su to po zakonu dužni uraditi, a bez toga izlaze iz pravnog okvira i dublje ulaze u nastavak ilegalnog procesa, što će imati velike pravne posljedice i veliki gubitak za Autoceste FBiH u konačnici.