Obećao više ulaganja
796

Fadil Novalić: Prevelike smo žrtve tog Koridora 5C, trebamo pomagati željeznice

Piše: A. P.
Fadil Novalić i Enis Džafić (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)
Fadil Novalić i Enis Džafić (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)
Premijer Vlade FBiH Fadil Novalić bio je jedan od govornika na današnjoj svečanosti upriličenoj u prostorijama Željezničke stanice Sarajevo u povodu važnog trenutka u poslovanju Željeznica FBiH - ponovnog uspostavljanja željezničke putničke linije od Sarajeva prema Konjicu, Mostaru i Čapljini.

Novalić je, između ostalog, rekao kako je Vlada na čijem je čelu "promijenila strategiju prometa i komunikacija" te najavio veća budžetska izdvajanja za Željeznice FBiH koje za vrijeme svog mandata želi "ostaviti u potpunoj ravnoteži".

Nacionalnu aviokompaniju nazvao glupošću, našao mane Koridoru 5C

"Primijetili ste da smo neke iluzije bacili niz vodu, ugasili smo BH Airlines koji je u 10 godina 'pojeo' 100 miliona KM budžetskih sredstava i rekli smo: 'Pa dosta s tim glupostima, možda bismo trebali više pomagati željeznice koje su tu na zemlji i koje voze ljude po zemlji' i realnije je da BiH razvija željeznice nego avionski saobraćaj. I s druge strane bili smo možda i prevelike žrtve tog Koridora 5C, svi smo uprli oči u njega, a realno Koridorom 5C se mogu voziti samo oni koji su u dolini Neretve i dolini Bosne, a šta je sa Bihaćom, Tuzlom, srednjom ili jugozapadnom Bosnom? Željeznice imaju puno više kapaciteta da povezuju ljude i gradove na teritoriji cijele Bosne i Hercegovine", mišljenja je Novalić.

Kazao je i kako je zamolio Svjetsku banku da dođe i analizira ovo preduzeće.

Fadil Novalić (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)
Fadil Novalić (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)

"Oni su rekli da se radi o najboljem preduzeću jugoistočne Evrope od svih željeznica. Prevoze devet miliona tona robe, isto koliko i hrvatske željeznice, a potpomognute su samo sa 22 miliona KM, a hrvatske sa 200 miliona eura. Eto vam razloga da budete jako zadovoljni Željeznicama. Moja je želja da u ovom mandatu Željeznice ostavimo u potpunoj ravnoteži. Naravno, ne možemo govoriti o potpunoj bilansnoj ravnoteži, ali bar u ravnoteži tokova novca, što je vrlo bitno, da ni od koga ne zavise. To će podrazumijevati nešto izdašniju podršku iz budžeta", najavio je premijer.

Vratiti povjerenje stanovništva

Osvrnuo se i na činjenicu da su Bosanci i Hercegovci izgubili naviku i potrebu da se voze željeznicom.

"Moramo vratiti vjeru stanovništva i potrebu da se voze željeznicama, baš kao i na zapadu gdje je voz najbolje rješenje", poručio je Novalić i priznao: "Vlast je djelimično kriva. Svi previše traže od Željeznica, a premalo daju. Niko nije baš spreman dati novac, a naše Željeznice FBiH su i u takvom okruženju opstale".

Na pitanje o Zakonu o finansijskom poslovanju, prema kojem je Vlada dužna redovno uplaćivati iznos za održavanje infrastrukture Željeznica FBiH jer je to njeno većinsko vlasništvo, Novalić je odgovorio: "To Vlada FBiH nije radila u dovoljnoj mjeri i nakupilo se 85 miliona KM koji je realno naš dug, zakonski, međutim vlade ga u prethodnom periodu nisu uspjele servisirati. Mi ćemo svakako napraviti neko poravnanje koje će značiti relaksaciju tog stanja. Mi ćemo, što zakonskim rješenjima, što povećanim transferima nekako naći način da to u doglednom vremenu amortizujemo".

Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba
Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba

Ogromni dugovi

Podsjećamo, prema posljednjem izvještaju o poslovanju usvojenom u novembru 2016. godine, u 2015. godini Željeznice FBiH su zabilježile gubitak od 29.862.925 KM, kao i u 2014. kada je ostvaren negativan finansijski rezultat u iznosu od 29.511.978 KM.

Ova kompanija je i najveći dužnik Poreznoj upravi FBiH kojoj po osnovu poreza, doprinosa, taksi i drugih naknada duguju više od 192,5 miliona KM.

Uz sve to danas je arbitražni sud pri Hrvatskoj privrednoj komori u Zagrebu donio pravosnažnu odluku prema kojoj Željeznice Federacije BiH moraju pratiti oko devet miliona KM za isporučeni Končarov niskopodni voz, koji nikada nije plaćen, a već godinama leži u depou.

"Poznato je da su Željeznice FBiH koristile određene usluge kompanije Končar - popravke lokomotiva i nabavka niskopodnog elektromotornog voza. Te odluke tadašnjeg menadžmenta su bile jako štetne za kompaniju jer je bio apsurd pored nabavke devet talgo vozova ući u proizvodnju pilot projekta ovog voza koji je danas nama isporučen. U toku su sudski procesi. Arbitražni sud u Zagrebu je presudio u korist Končara. Mi ćemo ako bude pravnog osnova uložiti tužbu. Nažalost, tadašnji menadžment je ugovorio da nadležni sud bude u Zagrebu, a logično bi bilo da bude u Sarajevu", kazao je generalni direktor Željeznica FBiH Enis Džafić.