Svaki učenik bitan
58

Državne škole u borbi s privatnim: Učenike informišu o zanimanjima preko medija, sajmova...

Piše: E. M.
Foto: Klix.ba
(Foto: Klix.ba)
U vremenu kada privatni fakulteti i srednje škole nude smjerove koji se traže na tržištu rada, ministarstva obrazovanja u Federaciji Bosne i Hercegovine s ciljem zadržavanja učenika u državnim srednjim školama posežu za novim načinima edukacije i privlačenja mladih.

Osnovnoškolsko obrazovanje u školskoj 2017/2018. godini na području Federacije Bosne i Hercegovine trebalo bi završiti više od 18.500 učenika koji će nakon toga doći na raskrsnicu života.

Osim izbora da li da odlaze iz države ili da ostanu u njoj, oni koji odluče nastaviti svoje školovanje morat će se opredijeliti i što žele biti u životu. Izbor zanimanja je širok, ali i izbor državnih i privatnih srednjih škola koje se bore za svakog učenika.

Da bi zadržali učenike u državnim školama, kantonalna ministarstva svake školske godine u osnovnim školama prezentuju zanimanja srednjih škola, a osim ministarstava, u akciju su se uključile i nevladine organizacije koje podršku traže od nadležnih ministarstava.

Državne škole plan rada prilagođavaju tržištu rada

Razlog uključivanja državnih škola u ovakve kampanje usmjerene ka maturantima se ogleda u smanjenju broja učenika u srednjim školama zbog odlaska iz države ili upisivanja privatnih srednjih škola.

Do prije nekoliko godina atraktivna zanimanja prvo su nudile privatne srednje škole, koje su išle ukorak sa zemljama regije i koje su osluškivale potražnju tržišta. Bojeći se izaći iz šablona, državne škole su ipak, doduše sa zakašnjenjem, uvidjele važnost svakog učenika te su započele izmjene nastavnih programa, zatvaranje zanimanja koja nisu atraktivna te angažovanje nastavnog kadra i stručnih osoba na planiranju novih i proširenju kapaciteta atraktivnih zanimanja.

Edukacija preko medija, obilasci škola, sajmovi zanimanja i druge aktivnosti su samo neka od "oružja" koja se koriste da bi se dobio učenik više. Manjak učenika znači i manjak odjeljenja, što na kraju rezultira i smanjenjem prosvjetnog kadra u srednjim školama.

S ciljem da saznamo kako nadležna ministarstva privlače učenike u državnim srednjim školama kontaktirali smo ministre obrazovanja i njihove stručne saradnike, a odgovore smo dobili tek od nekoliko kantona.

Sajmovi, obilasci škola, informatori i medijske kampanje upisa u školu

Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Hercegovačko-neretvanskog kantona i Grad Mostar u saradnji s partnerima organizuju sajmove srednjih škola u sklopu kojih se osnovci upoznaju o mogućnostima za nastavak školovanja.

"Učenici srednjih škola predstavljaju ponudu zanimanja, školskih i vannastavnih aktivnosti i projekata učenicima završnih osnovnih škola koji Sajam posjećuju organizovano, prema rasporedu posjeta i u pratnji razrednika. Na Sajmu zanimanja se od prošle godine predstavljaju i kompanije, izlažući djelatnosti, stručna zanimanja zaposlenika, kao i pogodnosti koje pružaju učenicima u smislu prakse ili zaposlenja”, kazali su iz Ministarstva obrazovanja, nauke kulture i sporta HNK.

Upravo na području HNK postoje tri privatne srednje škole, a u resornom ministarstvu su shvatili problem s kojim se mogu susresti.

Dodali su da se učenicima dijele i informatori s važnim informacijama vezanim za izbor budućeg zanimanja, a promoviše se i ideja da i roditelji posjećuju sajam, jer su oni jedan od ključnih faktora odgojno-obrazovnog procesa.

Ministar za obrazovanje, nauku, kulturu i sport ZDK Mensur Sinanović za Klix.ba je kazao da koristeći brojne metode ministarstvo pokušava zadržati učenike u državnim srednjim školama.

"Imamo 62 škole u kantonu i toliko pedagoga koji u sklopu profesionalne orijentacije pozivaju roditelje i razgovaraju s njima o opredjeljenju njihovog djeteta nakon završene osnovne škole. Preko drugog programa posjećujemo osnovne škole, razgovaramo s djecom i prezentujemo im šta se nudi. Ministarstvo svake godine prati i tržište rada, razgovara s privrednicima, ali i sa Zavodom za zapošljavanje te odredimo koliko ćemo učenika primiti za koje zanimanje u srednjoj školi”, kazao je Sinanović te dodao da su odnedavno u njihove aktivnosti uključeni i predstavnici Federalnog zavoda za zapošljavanje koji predstave stanje s terena.

"Misli globalno, djeluj lokalno"

Upravo kao i Ministarstvo za obrazovanje HNK, i u ZDK radi zadovoljenja potreba tržišta rada uvode nove smjerove, dok u HNK ministarstvo radi i na izradi novih pedagoških standarda i normativa te donošenja novih zakona.

Udruženje "Zora" već pet godina zaredom u Zenici organizuje sajam zanimanja, a svoje djelovanje su proširili i na Tuzlu. U razgovoru za Klix.ba Armin Šestić, predsjednik "Zore", govori da je organizacija sajmova najbolji način za biranje zanimanja.

"Naš cilj je što manji broj nezaposlenih mladih po završetku srednje škole, ali i zadovoljstvo mladih nakon izabranog srednjoškolskog obrazovanja. Na ovakvim sajmovima imamo više srednjih strukovnih škola, jer imaju manje učenika, ali na njima budu i škole koje imaju i prevelik broj kandidata, kao što je medicinska škola", govori Šestić.

Dani otvorenih vrata srednjih škola na području Tuzle se više ne održavaju, a maturanti, osim sajma zanimanja, informacije o srednjim školama dobivaju od predstavnika koji ih obilaze i prezentuju svoje smjerove.

U Republici Srpskoj resorno ministarstvo organizuje sajam zanimanja u Banjoj Luci i Bijeljini.

"U Republici Srpskoj se to održava na prostoru entiteta, ali u FBiH to moramo i s nivoa kantona spustiti na gradove. Mi ne živimo u Švicarskoj da djeca putuju po nekoliko desetina kilometara u srednju školu. Ovakvi sajmovi trebaju biti na nivou gradova, a to najbolje pokazuje primjer Tešnja", zaključio je Šestić.

Nadležna ministarstva i nevladine organizacije su na kraju istakli kako će pratiti potrebe tržišta rada te da će u tom smjeru educirati maturante osnovnih škola o najatraktivnijim zanimanjima današnjice i budućnosti, kako bi smanjili broj nezaposlenih, ali i educirali mlade o zanimanjima koji će im otvoriti poslovna vrata u BiH, a ne granične prijelaze za druge zemlje svijeta.