{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Djeca u BiH svakodnevno "male mete" duhanskih giganata

23.3.2017. u 14:51
36
17
Djeca u BiH svakodnevno "male mete" duhanskih giganata
36
Djeca u BiH svakodnevno "male mete" duhanskih giganata
Ilustracija (Foto: PROI)
Djeca koja prolaze pored izloženih duhanskih proizvoda u neposrednoj blizini svojih škola svakodnevnica su u Bosni i Hercegovini. Kada je riječ o Federaciji BiH, nedovoljno definiran trenutni zakon ostavlja prostor za ovakve prizore, a činjenica da djeca nerijetko ne samo prolaze pored izloženih duhanskih proizvoda i reklama za iste, već ih bez problema i kupuju i konzumiraju, samo je "vrh ledenog brijega".

Ništa nije "slučajno"



Rezultati istraživanja u Bosni i Hercegovini pokazuju alarmantno stanje u vezi prevalence pušenja među djecom. Svako šesto dijete u dobi od 13 do 15 godina u Bosni i Hercegovini je stalni pušač. Značajno je da više od trećine mladeži izjavljuje kako je počelo s pušenjem prije dobi od 10 godina.

"Za ovu statistiku najviše je odgovorna duhanska industrija, koja svojim marketinškim taktikama cilja upravo na djecu i mlade i to sa vrlo konkretnim razlogom. Naime, poznato je da većina pušača počne pušiti prije svoje 18-te godine, a to duhanska industrija vrlo dobro zna. Zbog toga je za ovu industriju najvažnije da dođe do potencijalnih pušača dok su još maloljetni i na takav način osigura sebi budućnost uz milijardne prihode. U tu svrhu se kroz svoj marketing koriste i različitim tehnikama - počevši od privlačnih pakovanja, promoviranja pristupa da je pušenje "cool", dodavanja ukusa i mirisa u cigarete kako se ne bi osjetio okus duhana i naravno reklama na samim mjestima prodaje", izjavila je Uliana Bakh, izvršna direktorica Udruženja PROI na press konferenciji "Male mete duhanskih giganata" koja je održana danas u Sarajevu.

S današnje prezentacije istraživanja (Foto: PROI)
S današnje prezentacije istraživanja (Foto: PROI)


Tom prilikom predstavljeni su i rezultati istraživanja “Male mete” o izlaganju, reklamiranju i promociji duhanskih proizvoda u blizini osnovnih i srednjih škola kojeg je krajem novembra prošle godine pripremio Institut za globalnu kontrolu duhana - Johns Hopkins Bloomberg škola javnog zdravlja u partnerstvu s Udruženjem PROI. U pitanju je globalno istraživanje u kojem je učestvovala i Bosna i Hercegovina, a prezentirani rezultati pokazali su dramatičnu izloženost djece kako reklamama duhanskih proizvoda, tako i samim proizvodima, i to u neposrednoj blizini škola.

"Način prodaje i reklamiranja na prodajnim mjestima nije slučajnost već marketinška strategija. Nije slučajnost da se duhanski proizvodi masovno prodaju u blizini škola, nije slučajnost da se na prodajnim mjestima cigarete izlažu na nivou očiju djece, nije slučajnost da se cigarete izlažu zajedno sa igračkama, grickalicama i slatkišama ili da se prekrivaju zdravstvena upozorenja. Ove strategije su zabilježene u svim zemljama gdje se radilo istraživanje što samo potvrđuje da duhanska industrija globalno cilja djecu i mlade", dodala je Bakh.

Zabrinjavajući podaci



Istraživanjem "Male mete" u Sarajevu bile su obuhvaćene 64 škole i oblasti u njihovoj neposrednoj blizini, na udaljenosti do 100m. Zabilježena su čak 194 prodajna mjesta sa duhanskim proizvodima u blizini škola, od kojih su se 73 nalazila u vidokrugu škole, odnosno bila vidljiva sa prozora i vrata škole. Ukupno 96 posto od svih prodajnih mjesta u blizini 64 škole u Sarajevu imalo je izložene duhanske proizvode.

Pored toga, samo tri prodajna mjesta u Kantonu Sarajevo su imala vidljiva upozorenja po zdravlje na svim izloženim duhanskim proizvodima, dok je preko 94% njih izlagalo duhanske proizvode u blizini slatkiša, grickalica i sokova, obično u blizini kase.

Novi i bolji zakon



Novi zakon o kontroli i ograničenoj upotrebi duhana, duhanskih i ostalih proizvoda u FBiH predviđa pored ostalog i bolje definiranu zabranu prodaje duhanskih proizvoda u krugu 100 metara od obrazovnih ustanova, zabranu isticanja duhanskih proizvoda na prodajnim mjestima kao i strogu zabranu prodaje ovih proizvoda maloljetnicima uz monitoring iste.

"Pored problema nepoštivanja već postojećeg Zakona o kontroli duhana, veći problem koji se godinama ne rješava jeste prodaja duhana maloljetnicima. Još uvijek na većini kioska diljem BiH, maloljetnici mogu bez ikakvih problema kupiti cigarete. Iako nesumnjivo na svakom prodajnom mjestu stoji naljepnica koja jasno kaže da se mlađima od 18 godina ne smiju prodavati duhanski proizvodi, prodavači uglavnom ne pitaju i ne provjeravaju dob kupaca, što je strašno", naglasila je Jasna Duraković, zastupnica u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH ističući važnost i nužnost dobro definiranog i sveobuhvatnog zakona koji jedini može promijeniti trenutno stanje.

Foto: PROI
Foto: PROI


"Pored prethodno predloženih mjera restrikcije konzumacije duhana od strane maloljetnih osoba, prvi korak nakon uvođenja ovog zakona bi trebalo biti provođenje zajedničke kampanje (Vlada FBiH i NVO) protiv prodaje cigareta maloljetnicima, pošto je to ovdje usitinu ozbiljan problem, te do sada nisu provedene nikakve kaznene mjere za ovakva djela niti je rađen bilo kakav monitoring," dodala je Duraković i još jednom podsjetila na međunarodnu pravnu obavezu Bosne i Hercegovine koja se odnosi na usklađivanje sa Okvirnom konvencijom o kontroli duhana koju je ratificirala još 2009. godine, kao i potrebi usklađivanja sa propisima Evropske unije.

Novi zakon o kontroli duhana predviđa i zabranu upotrebe termina poput "light", "superlight" i svih drugih koji sugerišu da su određeni duhanski proizvodi "manje štetni" ili imaju "manje neugodnog mirisa" od drugih. Osim toga, predviđa se i zabrana isticanja okusa i mirisa, kao i duhanski proizvodi koji sadrže iste ili druge dodatke poput vitamina, kofeina, taurina i drugih dodataka. Na ovaj način bi se smanjila privlačnost ovih proizvoda djeci i mladima.

Zaštita djece



"Krajnje je vrijeme da poduzmemo ozbiljne mjere i shvatimo ozbiljnost problema konzumiranja duhana, kako po zdravlje samih pušača, tako i pasivnih pušača. Tu možemo reći da se uglavnom radi o djeci i omladini. Problem nije samo u konzumiranju duhanskih proizvoda na javnim mjestima, nego i o dostupnosti i blizini obrazovnih ustanova i trgovinskih objekata, koje duhanske proizvode, protivzakonito, prodaju maloljetnim osobama odnosno školskoj djeci.", izjavio je Seid Alibegović, direktor Druge gimnazije u Sarajevu ističiću posebnu ranjivost djece i mladih i potrebu da se pravilno adresira taj problem.

Druga gimnazija u Sarajevu jedna je od brojnih školskih ustanova koja je u svojoj neposrednoj blizini okružena prodajnim mjestima duhanskih proizvoda. Prijedlog novog zakona o kontroli duhana u FBiH jedini je umogućnosti da adekvatno adresira ovu problematiku, te uskoro kreće na javnu raspravu.

"Mi kao društvo smo obavezni zaštiti našu djecu i buduće generacije i ograničiti mogućnosti duhanske industrije da nastavlja ciljati ove male mete", zaključila je Bakh.

Najnovije
Najčitanije
Preporuke
Anketa
Strahujete li od terorističkih napada u Evropi?
Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: